Hej!
Jag har slipat en tröskel i min lägenhet och tänkte nu lägga på impregnerad (svartbrun) hårdvaxolja.. det står dock att man måste ha väl ventilerat pga ångorna. Sen har jag hört att kan lukta flera dagar efter. Har en etta på 39kvm och öppen planlösning.
Så frågorna:
- Räcker det att ha fönstren på glänt (har så jag kan öppna fönstren lite i lodrätt riktning) och göra det innan jag går till jobbet?
- Det ska ju vara ett till lager efter torkning som är 4-7 timmar efter. Kan jag vänta till morgonen efter och ta 2:a omgången innan jag går till jobbet?
- Hur gör jag med penseln, står ju att det kan ta eld, ska den vara i vatten till omgång 2?
- Har fundering om vanlig vit färg på tröskeln skulle vara snyggt istället för hårdvaxoljan annars, vad är era råd?
Bor ju i lägenheten och tröskeln sitter där den sitter.. eller rekommenderar ni med hårdvaxolja att jag måste ta bort tröskeln och ej vara i lägenheten när den behandlas?
Tacksam för svar, Micke
Jag har slipat en tröskel i min lägenhet och tänkte nu lägga på impregnerad (svartbrun) hårdvaxolja.. det står dock att man måste ha väl ventilerat pga ångorna. Sen har jag hört att kan lukta flera dagar efter. Har en etta på 39kvm och öppen planlösning.
Så frågorna:
- Räcker det att ha fönstren på glänt (har så jag kan öppna fönstren lite i lodrätt riktning) och göra det innan jag går till jobbet?
- Det ska ju vara ett till lager efter torkning som är 4-7 timmar efter. Kan jag vänta till morgonen efter och ta 2:a omgången innan jag går till jobbet?
- Hur gör jag med penseln, står ju att det kan ta eld, ska den vara i vatten till omgång 2?
- Har fundering om vanlig vit färg på tröskeln skulle vara snyggt istället för hårdvaxoljan annars, vad är era råd?
Bor ju i lägenheten och tröskeln sitter där den sitter.. eller rekommenderar ni med hårdvaxolja att jag måste ta bort tröskeln och ej vara i lägenheten när den behandlas?
Tacksam för svar, Micke
Menar du pigmenterad hårdvaxolja?
När jag har använt hårdvaxolja på köksbänkarna har jag bara vädrat lite. Så farligt är det inte, och så mycket luktar det inte heller.
Men använd inte pensel - applicera med trasa av något slag.
När jag har använt hårdvaxolja på köksbänkarna har jag bara vädrat lite. Så farligt är det inte, och så mycket luktar det inte heller.
Men använd inte pensel - applicera med trasa av något slag.
Jag använder hårdvaxolja på bänkskivorna hemma och vädrar aldrig.. visst luktar det lite men det går fortfarande gå in och göra saker i köket.. så den där lilla tröskeln är nog ingen fara!
Det är nog värre om man ska olja ett helt golv eller liknande, då kan det nog lukta en del
Angående penselfrågan så använd en trasa istället, riv sönder någon gammal T-shirt eller liknande. När du är klar med den så fyll en petflaska eller glasburk med vatten och tryck ner den där och förslut sen. Då är du på säkra sidan!
Jag brukar dränka min i vatten och slänga in den i kaminen om den skulle få för sig att antända
Det är nog värre om man ska olja ett helt golv eller liknande, då kan det nog lukta en del
Angående penselfrågan så använd en trasa istället, riv sönder någon gammal T-shirt eller liknande. När du är klar med den så fyll en petflaska eller glasburk med vatten och tryck ner den där och förslut sen. Då är du på säkra sidan!
Jag brukar dränka min i vatten och slänga in den i kaminen om den skulle få för sig att antända
Ja men precis, pigmenterad hårdvaxolja. Tror du det hade funkat med vit målarfärg på tröskeln annars? Men varför skyltar som med att man ska ha pensel?1 16386 skrev:
Oke

Okej, är det något annat man ska tänk på och vart kastar jag burken sen?Z zzoink skrev:Jag använder hårdvaxolja på bänkskivorna hemma och vädrar aldrig.. visst luktar det lite men det går fortfarande gå in och göra saker i köket.. så den där lilla tröskeln är nog ingen fara!
Det är nog värre om man ska olja ett helt golv eller liknande, då kan det nog lukta en del
Angående penselfrågan så använd en trasa istället, riv sönder någon gammal T-shirt eller liknande. När du är klar med den så fyll en petflaska eller glasburk med vatten och tryck ner den där och förslut sen. Då är du på säkra sidan!
Jag brukar dränka min i vatten och slänga in den i kaminen om den skulle få för sig att antända![]()
Haha men om jag plockar ur den, det är ju fortfarande olja på den.. ska den inte kunde antända om den blir torr sen menar du?Z zzoink skrev:
Vad tror du annars om vit målarfärg på tröskeln?
Klicka här för att svara
