Hej!

Jag har slipat en tröskel i min lägenhet och tänkte nu lägga på impregnerad (svartbrun) hårdvaxolja.. det står dock att man måste ha väl ventilerat pga ångorna. Sen har jag hört att kan lukta flera dagar efter. Har en etta på 39kvm och öppen planlösning.

Så frågorna:
- Räcker det att ha fönstren på glänt (har så jag kan öppna fönstren lite i lodrätt riktning) och göra det innan jag går till jobbet?
- Det ska ju vara ett till lager efter torkning som är 4-7 timmar efter. Kan jag vänta till morgonen efter och ta 2:a omgången innan jag går till jobbet?
- Hur gör jag med penseln, står ju att det kan ta eld, ska den vara i vatten till omgång 2?
- Har fundering om vanlig vit färg på tröskeln skulle vara snyggt istället för hårdvaxoljan annars, vad är era råd?

Bor ju i lägenheten och tröskeln sitter där den sitter.. eller rekommenderar ni med hårdvaxolja att jag måste ta bort tröskeln och ej vara i lägenheten när den behandlas?

Tacksam för svar, Micke
 
  • Slipad tröskel i en lägenhetsöppning med skyddstejp runt, bredvid en tom garderob och en väggdekoration med texten "FOLLOW YOUR DREAMS".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du pigmenterad hårdvaxolja?

När jag har använt hårdvaxolja på köksbänkarna har jag bara vädrat lite. Så farligt är det inte, och så mycket luktar det inte heller.

Men använd inte pensel - applicera med trasa av något slag.
 
Jag använder hårdvaxolja på bänkskivorna hemma och vädrar aldrig.. visst luktar det lite men det går fortfarande gå in och göra saker i köket.. så den där lilla tröskeln är nog ingen fara!

Det är nog värre om man ska olja ett helt golv eller liknande, då kan det nog lukta en del :)

Angående penselfrågan så använd en trasa istället, riv sönder någon gammal T-shirt eller liknande. När du är klar med den så fyll en petflaska eller glasburk med vatten och tryck ner den där och förslut sen. Då är du på säkra sidan!
Jag brukar dränka min i vatten och slänga in den i kaminen om den skulle få för sig att antända :cool:
 
1 16386 skrev:
Menar du pigmenterad hårdvaxolja?

När jag har använt hårdvaxolja på köksbänkarna har jag bara vädrat lite. Så farligt är det inte, och så mycket luktar det inte heller.

Men använd inte pensel - applicera med trasa av något slag.
Ja men precis, pigmenterad hårdvaxolja. Tror du det hade funkat med vit målarfärg på tröskeln annars? Men varför skyltar som med att man ska ha pensel?
 
  • Gilla
Jopl
  • Laddar…
Oke
Z zzoink skrev:
Jag använder hårdvaxolja på bänkskivorna hemma och vädrar aldrig.. visst luktar det lite men det går fortfarande gå in och göra saker i köket.. så den där lilla tröskeln är nog ingen fara!

Det är nog värre om man ska olja ett helt golv eller liknande, då kan det nog lukta en del :)

Angående penselfrågan så använd en trasa istället, riv sönder någon gammal T-shirt eller liknande. När du är klar med den så fyll en petflaska eller glasburk med vatten och tryck ner den där och förslut sen. Då är du på säkra sidan!
Jag brukar dränka min i vatten och slänga in den i kaminen om den skulle få för sig att antända :cool:
Okej, är det något annat man ska tänk på och vart kastar jag burken sen?:)
 
K _karlsson skrev:
Oke


Okej, är det något annat man ska tänk på och vart kastar jag burken sen?:)
Om man är gangster så kastar man den bara i soporna :cool: vill man vara korrekt så hade jag låtit den stått i vatten ett dygn och sen plockat ur trasan från burken och sorterat allt för sig :)
 
Z zzoink skrev:
Om man är gangster så kastar man den bara i soporna :cool: vill man vara korrekt så hade jag låtit den stått i vatten ett dygn och sen plockat ur trasan från burken och sorterat allt för sig :)
Haha men om jag plockar ur den, det är ju fortfarande olja på den.. ska den inte kunde antända om den blir torr sen menar du?

Vad tror du annars om vit målarfärg på tröskeln?
 
P
Strunta i att knyckla ihop trasan bara, häng den på tork. En pensel börjar inte brinna.
 
Varför ska du kasta burken? Försluter du den ordentligt så kan du väl spara den? Men om du vill kasta den så bör du nog lämna in den på ÅVC.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.