Golv
KnockOnWood: [citat] Jag är inte riktigt med där. Skall trädelar få "röra sig fritt" mot andra trädelar, så uppstår det väl oundvikligen knarr och gnissel. Och det är ju just när man går uppför och nedför i trappan, som de olika komponenterna belastas olika och gnids mot varandra och knarrar och gnisslar. Så jag tror mer på en helt stum konstruktion med lim och skruv. Vi fixade en gammal trapp
Bourbonboulevard: Tack så mycket alla tre. Det är detta som är det fina med detta forum. Bra kompetens, vissa mer försiktiga och kalkylerande och andra mer doers och rakt på. Tillsammans är ni världens bäst rådgivare
Freddy_kruger: Köp vanlig dammbindning hos färghandeln, bara att stryka på... Krångla inte till det!
dennis_f: Är plattan isolerad? Fräs/bila spår i plattan. Då blir det 0mm bygghöjd på värmen. Behöver inte alls ta så lång tid. Är plattan oisolerad blir det nått helt annat.
Jiji: [citat] Har samma projekt. Dock inte bara en sådan fin ränna som du utan en mer besvärlig form. Innan jag rev trodde jag att det skulle se ut som hos dig och då tänkte jag antingen sätta en bit ek mellan de två golven, eller en stenfris. Så det är mitt förslag till dig. Eller så fortsätter du så som det redan verkar vara lagt med två stavar i rännan. Det blir fint att se att det
arneri68: Bahco spikutdragare 38 brukar fungera bra. Kan ibland vara skönt med mindre mängd sågspån i luften, men det kanske inte spelar någon roll i detta fall.
Silver78: Närmast väggen där det sitter i tajt/spänt borde det att knarra som mest. Flytande golv lämnas en spalt på 5-10 mm. Det finns färdiga kilar att köpa men det är även lätt att kapa till själv. Dessa tas bort när golvet är lagt.
sawdustmaker: [citat] Det är dörrar och öppningar som går hela vägen ner. Finns dock en riktning som är mer huvudriktning. Tack för tipset.
TheGame: Det räcker nog att du målar över det. Behövs egentligen inte men vill du "försegla" det och känna dig nöjd så måla över, det hade jag gjort.
tensiden: Du har samma inställning som vi. Spikar, skavanker och lagningar får gärna synas. Det är en del av charmen. De flesta golv vi har är lackade sedan gammalt (och något nytt), men ett är hårdvaxoljat. Det har en väldigt skön yta att gå på, sammetslen, mjuk och varm. Även tämligen lättstädat, vatten lägger sig på ytan och går att torka om man inte väntar alldeles för länge.
Cressell: Tack för svaren. Reglarna är lite krokiga, de lutar i längs-riktningen men även tvärs, vi tänkte sätta nya reglar längsmed dem men undrar hur vi bäst får dessa raka? Längsmed är lätt löst med laserpasset men att de lutar åt sidan är svårare att lösa.
JNE: [citat] Den nya parketten är lika tjock som den nuvarande, 16 mm. Jag tänkte ta bort den då man inte vet hur den uppför sig om den blir för varm. Ersätta den+ny höjd blir det 24 mm. Pratade med en byggmarknad som rekommenderade golvspån eller golvgips, men gipsen blir dyrare. Effekten påstås bli att regleringen blir långsammare pga mera spånskivor att värma upp, men ingen
Fredrikalteblad: Hej! har tagit bort gamla pannan i garaget/förrådet, det va en golvbrunn i det rummet som jag har bilat upp. Måste jag bila upp hela plattan och gjuta eps eller räcker det att byta golvbrunn och gjuta igen? Ska på tätskikt och klinker på golv.
C.Lundin: Helt ärligt förstår jag inte alls varför ni ens vill flytspackla. Jag gissar att det är 20 mm isolering ni ska lägga, som du skrev i ditt inlägg och inte 200 mm som det står i OP. Det blir snarare bättre att lägga ett flytande golv än att hålla på med flytspackel mellan.
Lillen123: [citat] Tack! Skönt att höra, då känns det inte så akut att fixa :)
Höghus: Hejsan. Jag bilade loss lite ojämnheter i källaren för att jämna till och sedan flytspackla golvet. När jag kom ner till skarven bottenplatta/betonghålsten såg jag att det fuktade genom nedersta varvet med bruk. Grävning på utsidan väggen blir ett riktigt eländigt jobb och jag har andra projekt jag vill ha klart först. Utanför väggen är nån slags krypgrund med en slänt ner mot
BirgitS: För det första måste du följa alla anvisningar från golvtillverkaren. Om skåpen i huvudsak hänger på väggen och endast har benen som lite extra stöd brukar de flesta golvtillverkare anse att det går bra att lägga golvet ända in till väggen.
mangimangi: Boden (2300 x 3330 mm byggd på 40-talet, syllen består av stockar omkring 150 x 150 mm, panelen är av plank) har med åren lagt sig på marken och syllen har ruttnat. Det har inte gått upp i väggreglarna. Den har blivit lite sne, Beroende på att väggreglarna har börjat och luta, tror jag, inte mycket högst 25 mm. Nu tänkte jag byta syll, ett arbete jag aldrig tidigare gjort. Jag undrar
EmiliaR: Vattenburen golvvärme blir det. Gjuter in det i golvet då. Värlar inte alls vara nåt man gör i sverige men i Finland börjar det bli mera vanligt. Själva spärren är som ett föytande medel man drar ut över golvet som ett geggigt medel...
Leesabina: Hej! Vi håller på att riva upp golven för att lägga vattenburen golvvärme (spårad skiva på bjälklaget). Inser nu när vi kom till köket att halva köket är gjutet medan resten är bjälklag som i övriga huset. Hur gör man enklast för att kunna lägga golvvärmen i hela köket utan att få nivåskillnad? Bila bort det som är gjutet? Och i så fall, bila spår som ”går ihop” med
Hasselhagen: Har en liten fråga angående betonggolv. Ska bygga om och till sommarstugan som idag har trägolv. Blir så sugen på slipad betong när man ser alla dessa fina designbilder... Min fråga är om man kan göra ett betonggolv genomgående i stugan på det befintliga trägolvet? Stugan står på plintar, om det har betydelse? Om det fungerar är jag också intresserad av om det är ett mycket
lejon76: Tack för era svar behöver jag ha plast mellan något av lagren? jag tror att det blir eps då jag vill komma vidare med projektet, någon som vet hur tunt lager eps jag kan lägga. Jag har sedan tänkt flytspackla med armering o golvvärme /Johan
Anna.eriksson88: Har du fått något super tips? Mitt golv är exakt lika!!!!
Stefan1972: Ja allt trä rör på sig. Vill du inte ha springor och annat kanske det är bättre att satsa på nåt i plast, sten eller betong.