Golv
hscn: Nja du klarade dig nog från asbestfiltren, de erbjöds under första halvan av femtiotalet. [bild]
SippanK: Hej! Jag saknar sisådär tre förpackningningar (ca 21 st) av Forbo Marmoleum click, äldre clicksystem, färg: Moon. Helt ok om plattorna är begagnade av hyfsad kvalité. Jättetacksam om du vill höra av dig i så fall. Jag bor i Mellansverige. Siv
kattani: Vi ska bygga ett uterum med skjutdörrar i Halle termo och tak Halle isolux Opal 55 mm. Tanken är att lägga styrofoam som golvisolering 250 och marktegel som golv. Vi vill kunna använd rummet året om och frågan är Om någon har erfarenhet av hur golvtemperaturen blir när utetemperaturen kryper ner till minusgrader? Tacksam för svar Katarina
En apelsin: [citat] Måste säga att jag verkligen gillar plywoodinteriörer om det görs på rätt sätt. En del bilder jag sett av plywoodgolv lockar verkligen, men tar nog ändå det säkra före det osäkra och kör brädgolv pga beprövat och brist på bra byggbeskrivning...
Stefan N: Brukar gå bra med mejselsidan. Maskinen heter mattstripper.
GoC: Jag har haft klinker på spånskiva i mitt ena badrum i 23 år utan att det spruckit. Gammal kåk på andra våningen och inga extra reglar. Men som tur var så var det helt ok att lägga klinker direkt på spånskivor på den tiden. Är väl därför det har hållit i alla år.
Smarteus: [citat] Tack. Jag tänker precis som du skriver. Att det borde luktat lite eller sett ut som mer skadat/vatten isf. Försöker tänka positivt :) Föreningen försäkringsbolag ska besiktiga ”skadan” så innan dess gissar jag bara. Inga stavar verkar ha rest sig eller slagit sig. Och det är stumt och inte svampigt. Och är inget vatten någon annan stans. Sockeln är den som verkar sugit upp
Jonatan79: Det blir ju flytspackel på golvspånet! Snacka om dubbla kondomer med tätskikt! Snart ska man ha hjälm inomhus i badrum pga halkrisk oxå...
Derbyboy: Det är väl vad jag tror också. Har några flaskor kvar sen altanbygget. Allt e så jävla special med badrum så jag tänkte de va lika bra att slänga ut frågan.
nino: 40kvm ska du nog inte ens fundera på att slipa med handmaskin
buhu: [citat] Det gamla golvet tror jag var limmat men det var enkelt att ta ut och sära på parkett plankorna så kanske inte. Men man kände när man bar ut planen att de var mycket styvare. Och jämför man med parkett golvet vi la in så kändes det som att det skulle knäckas om man bar en själv på mitten. Intressant nog var båda golven från kärsh då monteringsanvsningen på gamla golvet
Mats-S: Om du absolut måste ha alla golv i samma höjd skulle jag ta bort det gamla golvet innan jag lägger det nya. Att höja alla andra golv i huset medför massor med merjobb. Notera även att varenda dörr måste sågas av nertill då ... Men om höjdskillnaden är marginell så kanske du kan ta den med list ;-)
christopherba: [citat] Det vore optimalt, men det är en del svåra vinklar och framförallt mer jobb vilket är varför jag funderar på att kapa och ha hela sektionen som en bit av det gamla golvet. Tänker dessutom att det väl kan vara bra som fuktskydd? Alternativet är ju att ha rå betong under köket. Svår vinkel (väggen som bilden är tagen från är sned): [bild]
BirgitS: Välkommen till forumet! Linoleummatta består av organiskt material, det kan alltså mögla och det låter därför olämpligt att stänga in det mellan betong med tillskjutande fukt och frigolit.
tank77: Ja, där har ju varit färg en gång i tiden, slipa bort den och måla med epoxifärg sedan så det håller sig. https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-garage-golv.111967/page-6
Nikkeni: Hej, har nybyggt hus samt garage. Gjöt plattan i garaget för ca 1 månad sen nu (ca 37m2) och då den var första gången som jag själv har gjutit så blev det lite ojämt samt små små gropar längst kanterna mot kantbalken, ca 5cm från kantbalken och ut. Bifogar 2 bilder på hur det ser ut. Skulle vilja fixa dessa små ojämnheter då golvet ska målas sen, vad rekommenderar folket?
doubleH: [citat] Asfalten kommer inte att skada nytt golv. Dessutom skall det ligga antingen foam eller lump-papp mellan (beroende på golvtillverkarens instruktioner/spec.
Villa vista: [citat] Om rågolvet har samma höjd i de båda rummen skall ingen skillnad uppstå. Men om det är ca 1-2 cm högre golv i nya rummet låter det som att de har lagt parketten på gamla golvet då en normal bauhauseparkett är 14 mm. TS kanske kan beskriva om det är samma golv som skall rivas i båda rummen och vad det är för parkettdimension TS har köpt.
Claes Sörmland: Det är väl som vanligt, du kan inte veta utan att testa om det är äldre än förbudsåret.
Spikrätaren: Man bör inte ha mindre än 200mm isolering. Var noga med att avlägsna all matjord o växtdelar och ersätt med ett grusskickt o fuktspärr. Markytan är också alldeles för nära bjälklaget men du kanske har tänkt schakta om marken runt bygget?
Rabbithole: Det är hemskt med oisolerade golv. Matta och tofflor blir ett måste. Så isolera bör man göra om det skall vara uppvärmt. Hur man isolerar beror på hur det är byggt
Maria Lörne: Lägger in bättre bild också :) Här ser man den smått magiska effekten av att rengöra ingrott skurgolv med brunsåpa.
Jonatan79: Hur tjockt är trägolvet? Kanske går att riva upp och lägga golvspånskivor?
Pohlsson: Vi har nyligen slipat och hårdvaxat vårt ekgolv och har nu lite frågor angående dammsugning! Köpte en sladdlös dammsugare (dyson v7 motorhead) och läste nu i manualen: "på vaxade golv kan rengöringshuvudet skapa en ojämn lyster. Om detta händer, torka med en fuktad trasa, polera området med vax och vänta tills det har torkat." Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Känns
Swecharlz: Tack för alla svar. Vi valde att lacka för skyddets skull då vi ändå ska slipa om golven inom en ”snar”framtid. Ska ju dit en kamin plus en glasskiva så förhoppningsvis tänker vi inte allt för mycket på det. Allt i sin tid