Golv
fredrik.johansson: Ska du finkapa listerna med kap/gersåg kan du behöva byta klingan till en mer fintandad variant, de som oftast sitter på är mer för grovkap och ger mycket splitter. Laminatkap sliter också mycket på klingan.
tank77: Skulle inte kalla det för ett "mörkt" golv precis men men.......antingen bilar du bort det gamla, slipar bort fixet och lägger dit nya plattor som är ljusare då;) Ring en firma och få ett pris på jobbet om du inte tror att du klarar av det själv eller så lägger du in någon snygg laminat direkt på klinker som inte bygger alltför mycket gentemot intilliggande golv. Då kan du ju passa
tank77: [citat] Nej, elslingan ligger ju inte ens direkt mot trägolvet då du har lagt armeringsnät först. Annars kan man fästa elslingan direkt mot trägolvet men kolla alltid om slingan är godkänd för det.
Jnyman: Följer upp lite, jag tog bort delar av parketten i klädkammaren och knarret verkar komma från spånet. Vissa väggar verkar vara uppsågade. Spånet är 18 mm så ett 22 mm golvspån bör ju ta bort en del av knarret då det är drygt 80 styvare i böj. Innan jag tar bort det ska jag prova att skruva fast en gipsskiva (vanligt gips då det är det jag har hemma). Andående läggning av
Hennke85: När det gäller att lägga golv i gamla hus så gäller det att känna in rummet. Att göra något rakt när allt annat är snett innebär tyvärr att det raka kommer se snett ut. På vilket sätt är det snett, är inte väggarna som golvet kommer läggas efter paralella +/- ett par cm? Kortsidorna på golvbrädorna brukar aldrig vara några problem att anpassa efter hand som golvet läggs rad
Viktor.J: [citat] JA hör med styrelsen... Men det verkar ligga en tvärgående undergolv också eller ? vad vilar det på ? När jag tittar på bilderna känns det snarare som att golvet vilar på träreglarna och att sanden är isolerande (så länge inte du har grävt i sanden). Men samtidigt känns det väl Overkill att ha ett golv/tak av betong, sedan 14 cm sand ? Det är inte så att det är 14 cm
Krewlir: Ok, Men vad jag läst mig fram till så rekommenderar man 200 mm isolering i källare för att undvika omvända fuktvanding?
Stefan N: Svårt att avgöra på bilder hur ojämnt det är, att det skiftar i färg är normalt då flytspackel inte är ett ytskikt att använda direkt för det kommer inte tåla slitage.
Joonathaan: [bild] Hej jag är mitt i renoveringen och funderar kring golvvärme. Min tanke är att fräsa ur spår i golvspånskivan och lägga ner elektrisk golvvärme , sedan golvgips på detta och tätskikt+klinker. (Utrymmet är i hallen) Hur ser ni på detta ? Jag vill inte bygga upp nivån Ännu mer och vill därför inte lägga färdiga spånskivan med frästa spår. se bild för hur golvet ser ut i
witten: Varför isolera till ök bjälkar? En luftspalt i kombination med isolering brukar ju annars eftersträvas av akustikskäl.
prototypen: Vad är det för lack som tar 1-2 veckor att härda? En lack med härdare tar inte lång tid. Protte
lb_gbg: Ska nämna också att jag skickade in ett prov på asbetsanalys som kom tillbaka negativt.
Bobcat87: Jag har fått för mig att oxalsyra enbart tar märken som kommer i samband med ek och icke korrosionsbeständiga metaller. Men kanske funkar. Körde det på en ekbänkskiva där det stått en brödburk i metall som hade lämnat fina svarta märken. Det funkade kanon iaf. Jag hade testat på ett litet område först. Lycka till.
Bobcat87: Suveränt! Ja det är ändspontat. Lurar på om materialet kommer räcka för hela längder fram till "frisbrädan" (hade ingen aning om att det heter så) på bägge sidor, men annars så får jag bara lägga det med skarvar tänker jag. Får nog dock en härligare känsla med hela längder. Tusen tack för svaren!
Bamboozled: Ja precis, denna kommer att gå rakt upp och genom två våningar. Installatören sade att det går att lyfta och hålla på, men det känns som klinkers under blir smidigast och snyggast.
Azur: [citat] Japp, jag frågade bostadsrättsföreningen när jag såg hur det såg ut, och tackochlov ingen asbest.
surris: Det är bara att köra på i båda avseenden.
surris: Det här har diskuterats förut i forumet. Det där med teoretiskt omvänd fuktvandring är inget jag hört är något problem i verkligheten, sen är det ju ett badrum där du har tätskikt. Du får betala mer såklart för att plattan ej är isolerad men en källare beroende på markegenskaper, placering i landet etc, håller relativt ok marktemperatur och isoleringsförmåga. Det är nog inte
Emmie-Lee: [citat] ok tack för svar!
Fredriklinden: Har inga trösklar och skulle ta bort lister och möbler själv, men kanske inte är helt ute o cyklar med den offerten då
Biffen87: Vet de e en gammal post. Men vill varna andra Håller på å lägga de nu:mad: funderar skarpt på å lämna tillbaka skitet. Delar man laminatet i kortskarvarna så kan man kassera hela raden. Så Fruktansvärt dålig kvalite i kortskarvarna. Å då har ja lagt laminat som både är dyrare å billigare än ikea å har aldrig varit med om de tidigare. Så ur läggningssynpunkt så e de riktigt
Stuff: [citat] Ja problemet jag ser är att du kapar bort klick-funktionen på kortändorna på brädorna. Har du inte 100,00% slätt golv under så kommer du snabbt märka att kortändorna kommer att röra sig upp och ner i förhållande till varandra och ge gnissel och obekväma kännbara skarvar. Risk också att de glider isär över tid. En mer hållbar lösning tror jag i så fall är att först
PergolaChristian: Hur blev resultatet till slut? många år sen nu men står inför samma utmaning
Anonymiserad 182623: återupplivar en gammal tråd. Jag har dal på 1 cm mitt i rummet. Förstår att det är bäst att flytspackla hela rummet, men jag vill helst inte höja rummet. Det är två rum som gränsar till detta rum och jag ska lägga klinker där senare också. Går det verkligen inte att bara flytspackla själva dalen?
Holpers: Så här.. jag mätte übernoga exakt var slingorna och vändningarna skulle ner så jag med hjälp av bredden på golvbrädorna visste exakt var jag kunde skruva och inte. Ritade upp allt noga på det gamla undergolvet. Spåren sågades ner med 2cm bredd mha sänksåg, vändningarna fräste jag på frihand. Slingorna lades givetvis tvärs bjälkarna. Likaså trägolvet uppepå. Plåtarna och
BirgitS: Förslag: Ta bort den sista biten trägolv och lägg dit en tröskelplatta/list i t.ex. ek med samma höjd men så pass bred att den når fram till klinkerplattorna och täck sen själva skarven med en kvartstav som blir en trevlig rundning mot det högre trägolvet.
tobben87: Om det går och pris är lite svårt att säga. Det behövs mer information. När är huset byggt? Ligger parketten direkt på betongvalvet, eller är det sandfyllnad mellan golv och valv?