putte22
putte22: [citat] Haha ja typ.
15 svar · 4,5k läst
·
F
Anonymiserad 282191: [citat] Finns sk rotgolv spontade golvspånskivor 10mm. https://www.byggelit.se/sv-SE/golv/byggelit-rotgolv-10-mm,-12-mm-36378703
6 svar · 6,5k läst
·
S
sophiet: Vad bra, tack för tipset!
4 svar · 6,3k läst
M
Maximum Justice Attack: När vi flyttade in såg golvet i ett av rummen längst bort som användes som förråd ut som på bilden, fläckarna förde våra tankar mot nån form av vattenskada men tidigare husägaren kapade kontakten med oss efter försäljning så vi hade ingen att fråga om hur det uppstått. Det visade sig dock bara vara nån form av olja / fett som är spilld tack och lov och det bör vara så torrt
0 svar · 2,1k läst
·
Dr sandalninjan
Dr sandalninjan: Hur gick det @SSSS ? Vad slutade det med att du gjorde, står inför samma fråga nu, ska jag lägga golvet först eller sen när köket står där? Vad gjorde du? Tack för svar!
6 svar · 7,2k läst
R
Robert-san01: Man lägger en ram och slukrits jämns med klinkern. Finns även körbara om brunnen är mitt där hjulen går.
1 svar · 2,0k läst
·
H
hrt: Kährs har 1200kr/kvm golv också. Vi har ett Kährs vitoljat och tycker det funkar bra. Oftast brukar det väl gälla att färre kvistar, större plank, och tjockare lager av slityta ger dyrare golv. Hittar ni ett riktigt golv ni gillar för 450kr/kvm så funkar det säkert toppen i många år.
1 svar · 3,3k läst
M
mlkjhr: Vanligtvis lägger man golvspån tvärs bjälklaget och då får skivorna inget stöd vare sig i kort- eller långsida. Men man måste se till att skarvarna inte ligger för nära varandra. Runt golvbrunn löser det sig med automatik om man följer brunnstillverkarens anvisning. Då får spånet stöd på alla 4 sidor om brunnen.
16 svar · 30,4k läst
·
S
Steven02: hej Jag undrar om man kan använda Epoxifäg till en yta som består av asfalt? //Ali
0 svar · 1,4k läst
O
ousk: Hejsan, Jag har innan haft en heltäckningsmatta i källaren och har börjat att riva bort den. Nu funderar jag på vad man bör och kan ha för golv i en källare. Har funderar på klinker eller alternativt slipad betong. Vad behöver jag mer göra för att få ett så bra resultat som möjligt? Antar att jag får ta och hyra någon golvslip för betonggolv? Finns det några andra alternativ
0 svar · 1,4k läst
·
K
knegolf: Hej. Nu hoppas jag att tråden hamnar rätt trots att man ej ska diskutera golvvärme här, men frågan i sig handlar främst om läggningen av själva skeppsgolvet. Jag håller på att bygga hus, (byggsats från en hustillverkare) där man har föreskrivit att det skall läggas frästa golvspån med frästa kanaler för golvvärme, sedan åldersbeständig plastfolie, lumppapp och sist
0 svar · 1,2k läst
D
danne888: [citat] Tack för svaret, det låter helt fantastiskt! Då har man sig ett ordentligt projekt framför sig helt klart :)
2 svar · 918 läst
T
tergo: på källargolv skall bara använda golvbeläggning som släpper igenom fukt tex klinker-nålfiltmatta osv
9 svar · 2,9k läst
K
kattparet: Har ett ca 24 kvm stort rum i källarplan som jag skulle vilja lägga någon form av mattor på, dels för att skydda golvet (färgen var inte så slitstark som väntat) och dels isolera något mot det kalla golvet. Slänga ut massa trasmattor känns inte helt reko, samtidigt ska det inte vara vilket material som helst för att undvika mögelost. Syntest lär väl vara att föredra tänker jag.
0 svar · 1,4k läst
D
doubleH: (y)
3 svar · 1,6k läst
·
S
stalf: Har flytande golv i källaren med spånskiva ovanpå cellplast. I ett av rummen skulle jag vilja flytta ett eluttag. Eluttaget sitter i ett hörn, cirka 30 cm in på väggen. Jag skulle vilja flytta det till motsvarande plats fast till hörnets andra vägg. Från X till Y i skissen nedan: | X | |______Y__ Just nu kommer ett VP rör upp ur golvet vid X. Min önskan är att kapa röret under
0 svar · 1,4k läst
A
Aronb: Sorry för lite sent svar men nåten är den svarta massan som jag har lagt emellan varje bräda, och sedan har jag förborrat hål och skruvat brädorna rakt uppifrån, och sedan satt i träplugg av ett annat träslag i varje skruvhål för att dom ska synas. Detta är enbart för att jag ville ha ett golv som ser ut så och har ingen praktisk betydelse.
5 svar · 4,5k läst
·
E
erklit: Ja, det är nog överkurs för mig. Ska försöka få dit en plankbit som nivålisten sedan kan läggas ovanpå.
5 svar · 1,7k läst
·
surris
surris: Märkbar effekt tror jag inte.
1 svar · 1,1k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Fördel med stor maskin är inte tiden utan att du får ett jämnt resultat. Vilket jag tycker är rätt viktigt med tanke på vilket släpljus du har över golvet.
1 svar · 2,8k läst
·
tensiden
tensiden: Ja alltså, mig veterligen är kolstybben inte eran utan föreningens. Har ni verkligen kollat med styrelsen att det ni gör är ok? Vad säger dom om saken?
1 svar · 3,2k läst
·
kaffe60
kaffe60: [citat] Hur blev resultatet? //Mvh.
4 svar · 16,2k läst
·
P
Paxman: [citat] Har ingen aning om vad det kostar att anlita någon att göra det...men varför gör du det inte själv?
1 svar · 6,7k läst
C
C.Lundin: [citat] Hej! Jag skruvlimmade 2"3 på golvbjälkarna och fällde sedan ned 15 mm K-plyfa. Sedan fiberförstärkt flytspackel på allt. Blev lite tunt över slingorna på det tunnaste stället, men inget som trots det påverkat spridningen av golvvärmen. Inget problem med någonting än i varje fall, men vet å andra sidan inte heller vad som skulle fallera.
7 svar · 4,0k läst
useless
useless: [citat] Det låter som en rimlig förklaring.
3 svar · 1,0k läst
·
B
Bjelkan: Jodå det går tvärsöver, glömde nämna att jag gjorde kortlingar i facken mot gavlarna. Kommer inte ihåg varför ens.. i efterhand behövdes det inte. Då förstår jag att du blir förvirrad. 45x70 låter bra.
2 svar · 683 läst
Disneygrisen
Disneygrisen: Bilder:
1 svar · 672 läst
·
J
JimpaLimpa: [citat] ”Plattan” kommer att vara inbyggd under bänkskiva, sidor osv så den blir egentligen inte utsatt för vatten. Tänkte köra med Combimix cm760 som går att använda utomhus så länge det inte är i salta miljöer. Är det bättre att gjuta i betong egentligen? Frågan är hur man formar på bästa sätt på ett ”knögligt” ojämnt underlag... :thinking:
2 svar · 3,1k läst
·
WzOn
WzOn: [citat] Toppen! Då ska jag prova med det. Stort tack för hjälpen!
4 svar · 2,9k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag är inte riktigt med där. Skall trädelar få "röra sig fritt" mot andra trädelar, så uppstår det väl oundvikligen knarr och gnissel. Och det är ju just när man går uppför och nedför i trappan, som de olika komponenterna belastas olika och gnids mot varandra och knarrar och gnisslar. Så jag tror mer på en helt stum konstruktion med lim och skruv. Vi fixade en gammal trapp
4 svar · 9,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.