Vill lägga kakel i köket. Sannolikt ligger det en plywoodskiva 22mm? på golvet med en gammal plastmatta limmad ovanpå. Hur stabilt måste underlaget vara för kakel? För att få bort plastmattan funderar jag på att ta bort undergolvet där kaklet skall läggas utom under skåpen. Lägga en så stabil skiva som möjligt. Vilken? Har ju inte utrymma att den bygger mer än 22 mm. Man kan ju tänka sig att stabilisera reglarna med kortlingar på tvären. isåfall hur tätt? Bättre förslag? Erfarenheter?
Vi byter ord från kakel till klinker - Plywood eller golvspån är inget optimalt underlag för klinker - Trät lever och rör på sig vilket med stor sannolikhet kommer att leda till att fogar spricker och i värsta fall plattor släpper.
Som jag ser det har du ett par alternativ:
- Skruva golvgips direkt på plastmattan och lägga klinker på det.
- Riva ut mattan och skruva golvgips direkt på skivan under, klinker på det.
- Riva ut mattan, flytspackel över ytan, klinker på det.
Jag skulle personligen inte dra så mycket i golvskivan som ligger under - Kolla bara vad du har men jag gissar att den är stabil nog och med kompletteringar i form av golvgips alternativt flytspackel så har du garanterat en stabil yta för klinker.
Mitt exempel:
Jag ville ha klinker och golvvärme i hallen uppe och rev ut plastmatta, masonite samt (Det skar i hjärtat) 28mm spontat grangolv från 1949. Reglade upp hela golvet med 22x95 med 20mm emellan där jag la golvslingorna. Toppade av allt med skruvlimmad golvgips och klinker. 8 år sedan och det finns inte antydan till problem.
Så i ditt fall, golvspån följt av golvgips eller flytspackel skulle helt klart vara nog för klinker anser jag - Ur ett kostnadsperspektiv så är även det den mest ekonomiska lösningen.
Som jag ser det har du ett par alternativ:
- Skruva golvgips direkt på plastmattan och lägga klinker på det.
- Riva ut mattan och skruva golvgips direkt på skivan under, klinker på det.
- Riva ut mattan, flytspackel över ytan, klinker på det.
Jag skulle personligen inte dra så mycket i golvskivan som ligger under - Kolla bara vad du har men jag gissar att den är stabil nog och med kompletteringar i form av golvgips alternativt flytspackel så har du garanterat en stabil yta för klinker.
Mitt exempel:
Jag ville ha klinker och golvvärme i hallen uppe och rev ut plastmatta, masonite samt (Det skar i hjärtat) 28mm spontat grangolv från 1949. Reglade upp hela golvet med 22x95 med 20mm emellan där jag la golvslingorna. Toppade av allt med skruvlimmad golvgips och klinker. 8 år sedan och det finns inte antydan till problem.
Så i ditt fall, golvspån följt av golvgips eller flytspackel skulle helt klart vara nog för klinker anser jag - Ur ett kostnadsperspektiv så är även det den mest ekonomiska lösningen.
Tack, hur tjock är golvgips? I ditt fall måste det blivit ganska många reglar. Du tror inte jag måste komplettera med fler reglar för stabilitet?
Golvgipsen är 12,5mm, tung som tusan och bra mycket hårdare pressad än gips man använder till tak och vägg.
Ganska många pinnar i mitt golv...
Så din precis kulle vara samma - Men gips direkt på spånskivan/plywoodskivan.
Ganska många pinnar i mitt golv...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så din precis kulle vara samma - Men gips direkt på spånskivan/plywoodskivan.
Klicka här för att svara