Om du är ung och frisk handgräver du nog en längd meter om dan och har förhoppningsvis både grävt upp, dränerat isolerat och återfyllt på mindre än två månader. Timpengen kanske inte blir så hög på det manuella grävandet men det är ju rätt mycket pengar att spara på att inte leja ut jobbet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du är ung och frisk handgräver du nog en längd meter om dan och har förhoppningsvis både grävt upp, dränerat isolerat och återfyllt på mindre än två månader. Timpengen kanske inte blir så hög på det manuella grävandet men det är ju rätt mycket pengar att spara på att inte leja ut jobbet.
En eller tre lite större stenar så är det kört med handkraft. Vad väger sten? 2500-3000kg/m3 typ.
 
C
Själva grävandet är rätt enkelt när man väl kommit ner på rätt djup. Bara att bryta ner massorna i hålet. Det jobbiga är att hissa upp dem. Och sen är det ju det där med att gräva säkert. Skall man gräva med en säker slänt är det en jäkla massa extra massor som skall upp.
 
  • Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
T Tsom skrev:
Gräva för hand är jobbigt som fan men jag har grävt skyttevärn och skyttegravar så det är nog det minsta problemet.
Rätt inställning.
Jag blir alltid förvånad att folk verkar tycka att det krävs grävmaskin för relativt små grävjobb på villatomter. Sen betalar de pengar för att gå på gym.
 
  • Haha
  • Gilla
Tsom och 3 till
  • Laddar…
Hej, källaren är 75 år, så det är normalt med någon saltutfällning och några mögelfläckar. Går att få bort och återställa. Färgskikt i en källare släpper normal efter så lång tid, någon kan genom åren ha dammat på för tät färg, kanske flera lager. Det ordnar sig. Med en del jobb. . .

Prova att renovera en vägg och se hur det går. Är det så blött att det syns stora mörka fuktfläckar kan det vara dags att bättra på yttre tätsskikten och ev dränering.

Vad har du för terräng? Finns där berg? Ligger huset högt eller på en kulle? Gräv ett hål vettja och kolla - det kan vara grov sand eller sprängsten intill. Då spelar dränering mindre roll, men isolering skulle göra väggarna varmare och torrare. Var försiktig om du gräver själv, det kan rasa!

Ett annat tips: kolla avloppet. Om detta är 75 år kan det finnas skador under plattan, det blir helt enkelt fuktigt pga avloppsvatten som läcker. Kolla dagvattnet noga.

Avfuktare är bra, men lite värme och ventilation nästan ännu bättre. Kolla om det finns tillräcklig värme och ventilation i källaren. En lösning kan vara att helt enkelt sätta upp fler radiatorer och få en jämn bra värme. Kolla att självdraget funkar och att skorstenen är i OK skick.
 
F fribygg skrev:
Om du är ung och frisk handgräver du nog en längd meter om dan
Då gräver man extremt långsamt. Det var rätt kort tid man hade på sig att gräva ståvärn i lumpen och spaden var inte den bästa.
 
F Fjonken skrev:
En eller tre lite större stenar så är det kört med handkraft. Vad väger sten? 2500-3000kg/m3 typ.
Grunden kunde sannolikt grävas med spade när kåken byggdes, nu är det ovanligare men trots allt är spade och stubb brytare till eventuella stenar som ska bort det billigaste sättet att dränera en kåk.
L lbgu skrev:
Då gräver man extremt långsamt. Det var rätt kort tid man hade på sig att gräva ståvärn i lumpen och spaden var inte den bästa.
TS får ju återkomma när tjälen gått ur jorden och rapportera om grävtakten är högre...
 
  • Gilla
Tsom och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.