Hej!

Funderar på att köpa en billigare fjällstuga där det finns en borrad brunn och en separetttoa i ett skjul bredvid huset.

Min tanke är att bygga ett badrum i huset och dra in vatten permanent (idag finns möjlighet att koppla på vatten till huset/köket sommartid). Badrummet är tänkt att ha handfat, dusch och en toa, antingen wc eller förbränningstoa. Diskhon i köket är också tänkt att kopplas till avloppet.

Vad är smartast och kostnadseffektivast?
1A: Infiltration/markbädd och förbränningstoa?
1B: BDT-filter och förbränningstoa?
2A: Infiltration/markbädd och sluten tank och wc?
2B: BDT-filter och sluten tank och wc?
3A: 3-kammarbrunn och wc?

Har haft förbränningstoa tidigare och tycker det fungerar bra men givetvis är det bästa vattentoa om inte avloppet blir väldigt mycket dyrare...

Stugan kommer användas ca 3 månader per år

Hur hade ni som kan sånt här gjort?

Kolla med kommunen vad dom säger om spoltoalett. Min erfarenhet är att ibland vill dom absolut att man skall ha tank, i andra fall absolut inte. Gissar att det beror på transportsträckor om man har tank.
Trekammarbrunn lär behöva fosforrening och ev åker du på dyra serviceavtal (om kommunen kräver det).
Har själv en slamavskiljare med fosforfälla, kostade rätt bra att installera men behövde en lite större variant.
I ett hus som ligger på samma fastighet men på andra sidan en rejäl bergknalle körde vi bdt+förbränningstoa, bdt anlade jag själv och toan kostade väl runt 50 tkr (bdt anläggningen 16 tkr tror jag mig minnas).
Så kanske drygt dubbla priset med spoltoa, och ev en årskostnad. Samtidigt kostar ju varje besök på förbränningstoan några kronor.

Själv hade jag valt spoltoa alla dagar, om det inte väldigt dyra anläggningskostnader….

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Håller med - Spoltoa alla dar i veckan och om möjligt 3-kammarbrunn med infiltrering om kommunen kan gå med på det.

Skulle jag vistas 3 månader per år så skulle jag kosta på det - och så komplettera med en VVB och en kabindusch.

Du får höra med kommunen vad de har för villkor för avloppstillstånd innan man kan spinna vidare på val av produkter/lösning, om det ändå faller ut till minireningsverk pga. förhöjda krav så läs allt du kommer över om dessa, för och nackdelar, lukt/icke lukt, flytande flockmedel eller polonite - och inte minst hur skötsel och underhåll och hur märke/leverantörer hanterar det hela. - finns somliga märken/leverantörer som folk spyr galla åt i hur det i praktiken sköts...

• Gilla
Yo No
  • Laddar…
3A

• Gilla
Yo No
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Kolla med kommunen vad dom säger om spoltoalett. Min erfarenhet är att ibland vill dom absolut att man skall ha tank, i andra fall absolut inte. Gissar att det beror på transportsträckor om man har tank.
Trekammarbrunn lär behöva fosforrening och ev åker du på dyra serviceavtal (om kommunen kräver det).
Har själv en slamavskiljare med fosforfälla, kostade rätt bra att installera men behövde en lite större variant.
I ett hus som ligger på samma fastighet men på andra sidan en rejäl bergknalle körde vi bdt+förbränningstoa, bdt anlade jag själv och toan kostade väl runt 50 tkr (bdt anläggningen 16 tkr tror jag mig minnas).
Så kanske drygt dubbla priset med spoltoa, och ev en årskostnad. Samtidigt kostar ju varje besök på förbränningstoan några kronor.

Själv hade jag valt spoltoa alla dagar, om det inte väldigt dyra anläggningskostnader….
Så skulle du föreslå 2A eller 2B om kommunen går med på det?

X xxargs skrev:
Håller med - Spoltoa alla dar i veckan och om möjligt 3-kammarbrunn med infiltrering om kommunen kan gå med på det.

Skulle jag vistas 3 månader per år så skulle jag kosta på det - och så komplettera med en VVB och en kabindusch.

Du får höra med kommunen vad de har för villkor för avloppstillstånd innan man kan spinna vidare på val av produkter/lösning, om det ändå faller ut till minireningsverk pga. förhöjda krav så läs allt du kommer över om dessa, för och nackdelar, lukt/icke lukt, flytande flockmedel eller polonite - och inte minst hur skötsel och underhåll och hur märke/leverantörer hanterar det hela. - finns somliga märken/leverantörer som folk spyr galla åt i hur det i praktiken sköts...
Vad är fördelen med 3-kammarbrunn jämfört med BDT-filter + tank?
Blir det inte dyrare med 3-kammarbrunn..?

En tank måste du troligen tömma oftare och varje tömmning kostar, ofta ganska dyrt beroende på var det är beläget

1A med gråvattenfilter alla dagae i veckan.

K krambriw skrev:
En tank måste du troligen tömma oftare och varje tömmning kostar, ofta ganska dyrt beroende på var det är beläget
Men det är väl bara från toan som hamnar i tanken?
En spolning = ca 10L *300 spolningar = 3 m3 så det borde väl räcka med en tömning per år (90 dagar *2 pers * 1,5 spolningar per dag... kissa får man ju göra ute ivf vi killar :)

Y Yo No skrev:
Det är väl den här som jag också tänkt mest på. Varför tycker du det?

Typ ett sånt här filter?: [länk]
Ja

Y Yo No skrev:
Vad är fördelen med 3-kammarbrunn jämfört med BDT-filter + tank?
Blir det inte dyrare med 3-kammarbrunn..?

Först kolla med kommunen vad som tillåts! Det är dom som sätter spelreglerna - det är inte självklart att septitank tillåts eller bara tillåts när alla andra avloppslösningar är uttömda som alternativ.

3-kammarbrunnen med infiltrering om man nu har möjlighet för det, rekommenderas för att när det väl är installerat så är underhållsbehovet minimalt (till skillnad från en minireningsverk) och du kan göra allt som man gör normalt när det är anslutet till kommunal avlopp (med vissa begränsningar dock som överdrivna stora vattenvolymer på en gång) - dock kommer man aldrig ifrån slamsugningen 1 ggr per år (sommarstugor kan ibland tillåtas att slamsugas bara vartannat år).

Avloppslösningen du söker tillstånd kommer troligen krävas vara i ett utförande som klarar minst 5 person-ekvivalenter (5 PE) och året runt-boende i belastning även om det är sommarstuga och bara besöker 1 dag per år. Är det förhöjda krav så krånglar det till en hel del och allt blir dyrare, både installation och drift.

Runt mälardalen och inte helt utan fog så räknar man att sommarstugor med tiden blir vinterbonade och till slut permanentboende, därav att avloppen numera måste vara i storlek för att klara året runt-boende när avloppstillstånd söks då avloppstillståndet gäller för många år framöver och fastigheten kan byta ägare och med det användandet (som tex. blir permanentboende i framtiden) .

Förbränningstoa är också numera tillståndskrav i många kommuner (du får kolla vad som gäller för din kommun) och då är det förbränningsgaserna och ofta lukten som kommer av det som man vill ha koll på och om det fins risk att det besvärar grannar med dom för platsen dominerande vindriktningarna för området.

Redigerat:
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.