Är det någon som har erfarenhet av takvärme på ett terrasstak? Vi har en inbyggd terrass på 7,5 x 3,5 meter med vanlig lutning som höll på att braka nu när det var plusgrader. Trots att vi skottade terrasstaket innan vi åkte hem så ramlade snö ned från vanliga taket som gjorde att tung blötsnö lade sig på terrasstaket. Som pensionär är man inte lika vig som tidigare och man går inte gärna upp på terrasstaket och balanserar mellan balkarna

Jag har därför googlat på om man kan lägga värmekablar på terrasstaket för att leda bort snön men jag hittar inget bra svar mer än att lägga värmekabel i stuprör osv men det hjälper inte oss. Vi vill gärna ha värmekabel mellan terrasstaket och vanliga taket.
 
Jag tror inte på den idén, blir både dyrt och omständigt, sen ska ni se till att vattnet leds bort via hängrännor och stuprör.

Ett bättre alternativ vore att sätta snörasskydd på huset så ni inte får ner den snön på terrassen och sen skotta taket till terrassen med en snöhyvel eller takraka. Så slipper ni vara upp på taket.
 
V Viper10 skrev:
Är det någon som har erfarenhet av takvärme på ett terrasstak? Vi har en inbyggd terrass på 7,5 x 3,5 meter med vanlig lutning som höll på att braka nu när det var plusgrader. Trots att vi skottade terrasstaket innan vi åkte hem så ramlade snö ned från vanliga taket som gjorde att tung blötsnö lade sig på terrasstaket. Som pensionär är man inte lika vig som tidigare och man går inte gärna upp på terrasstaket och balanserar mellan balkarna

Jag har därför googlat på om man kan lägga värmekablar på terrasstaket för att leda bort snön men jag hittar inget bra svar mer än att lägga värmekabel i stuprör osv men det hjälper inte oss. Vi vill gärna ha värmekabel mellan terrasstaket och vanliga taket.
Finns nog inget som är bra, med någon värmekabel på terasstaket. En sådan med vanliga effekter, kan/hinner inte med att smälta något. Det ska till stora effekter om det ska bli resultat. Snön uppifrån kommer ändå att åka ner och tynga ner det taket. Det är stora mängder som kommer. Det enda som kan hindra att snön åker kana ner på det, är nog endast snörasskydd, som stoppar upp snön från att kana ner.
Hos mig åker det ner vid tö, ca 3 m3 på alltanen, men det bryr jag mig inte om, det töar bort.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.