Jag har ärvt en stuga som skulle behöva vad som känns med oändligt med tid eller en stor pengasäck för att ställa i ordning och underhålla. Båda saknas. Stugan är min farmors barndomshem så jag har även emotionella band till platsen.
Vad har ni andra ordnat för modeller för att få till ett ställe som inte känns som en belastning?
Läget är underbart och jag kan se att vi om kanske 10 år kan njuta av det då vi fått ordning på torpet.😅 Men frågan är om vi orkar hålla på så länge? Hade inte räknat med detta arv och har således inget rum för att sätta någon större summa på stugan i nuläget heller.
Vad har ni andra ordnat för modeller för att få till ett ställe som inte känns som en belastning?
Läget är underbart och jag kan se att vi om kanske 10 år kan njuta av det då vi fått ordning på torpet.😅 Men frågan är om vi orkar hålla på så länge? Hade inte räknat med detta arv och har således inget rum för att sätta någon större summa på stugan i nuläget heller.
Ja, försökt i alla fall! Vi började med att byta tak, gjuta nya pelare under farstun, förnya utedasset och att röja skräp inne och på tomten.
Just nu är prioriteringarna:
Fönsterrenovering
Göra insidan bobar
Tvättmöjligheter (bastu?)
Röja mer skräp
Grunden? (den har sprickor som vi inte vet hur allvarliga de är)
Fasaden
Övriga byggnader på tomten
Funderar också på hur man kan göra gården mer lättskött och om vi vill ha in el och vatten i huset igen (och har råd med de jobben).
Fönsterrenovering
Göra insidan bobar
Röja mer skräp
Fasaden
Funderar också på hur man kan göra gården mer lättskött och om vi vill ha in el och vatten i huset igen (och har råd med de jobben).
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Om vi tar fönstren, hur illa är det? Även om de kanske borde bytas eller grundligt renoveras, så kankse man kan bara skrapa bort det färsta och måla- Inte dyrt. Och sedan ta renovering senare när tid/pengar finns.
Göra insidan bobar: Svårt att veta exakt vad som menas, men det låter som lite färg/tapet?
Sedan det där med vatten/el tvättmöjlighet som kanske hänger ihop lite. Det kan vara svårt att ordna med zero budget. Men man kan ju som ialllafall tillfällig lösning tänka sig en utedusch, med bara några enkla skärmväggar och någon sorts tak.
Göra insidan bobar: Svårt att veta exakt vad som menas, men det låter som lite färg/tapet?
Sedan det där med vatten/el tvättmöjlighet som kanske hänger ihop lite. Det kan vara svårt att ordna med zero budget. Men man kan ju som ialllafall tillfällig lösning tänka sig en utedusch, med bara några enkla skärmväggar och någon sorts tak.
Fönsterkittet är i princip borta på (vissa) fönster och delar av dem borde antagligen bytas ut.
Är helt positivt inställd till att vi får det i bobart skick om vi använder även nästa sommar till det. (Särskilt dyrt behöver DET inte heller vara!) Vi är gärna och pysslar på själva, men är inga proffs så det tar längre tid för oss... Det jag glömde skriva är att stugan ligger 6 h från vårt hem och arbetsort så vi har inte möjlighet att åka dit varje helg och behöver kanske göra något annat än arbeta där under semestern också, för att orka med vardagen. 😅 Och redan att hålla undan gräs och annan växtlighet kring stugan tar sin lilla tid!
Är helt positivt inställd till att vi får det i bobart skick om vi använder även nästa sommar till det. (Särskilt dyrt behöver DET inte heller vara!) Vi är gärna och pysslar på själva, men är inga proffs så det tar längre tid för oss... Det jag glömde skriva är att stugan ligger 6 h från vårt hem och arbetsort så vi har inte möjlighet att åka dit varje helg och behöver kanske göra något annat än arbeta där under semestern också, för att orka med vardagen. 😅 Och redan att hålla undan gräs och annan växtlighet kring stugan tar sin lilla tid!
Om inte fönstrens helt genomruttna skulle jag spontant säga att de säkerligen klarar sig 10 år till om du ger dem lite kärlek nu. Komplettera med kitt där det saknas, skrapa ochbmpla resten. Är det bara lite ruttet på vissa ställen så kan du laga tillfälligt med kitt och det kommer stå i många år utan problem.
Hej
Om du bortser från det emotionella bandet till din farmor skulle du då ha köpt fastigheten för att ha som fritidshus?
Eftersom vare sig vatten eller el finns så anar jag att det rör sig om en mycket enkelt torp i vad dom kallas glesbygd. Så det finns en risk att alla pengar du lägger på att rusta upp husen aldrig går att få tillbaka vid en försäljning.
Bara att ansluta sig till elnätet kostar minst 100.000, inklusive elektrikerns arbete, skulle jag säga. Mångdubbelt mer om det är hundratals meter till närmaste fastighet med el.
Om jag såg en framtid där jag skulle bo permanent i huset så skulle det vara värt att lägga ned tid och pengar på att rusta upp och underhålla.
Är det enbart något som kommer besökas vid enstaka helger under åren framöver så rusta upp huset så att det kan stå kallt långa perioder utan att skadas.
Men krasst sett så är det rimligaste att låta bli att göra mer och försöka sälja fastigheten. För om både tid och pengar saknas som du skriver så kommer det bli svårt att ta hand om allting så mycket som kommer att krävas.
Om du bortser från det emotionella bandet till din farmor skulle du då ha köpt fastigheten för att ha som fritidshus?
Eftersom vare sig vatten eller el finns så anar jag att det rör sig om en mycket enkelt torp i vad dom kallas glesbygd. Så det finns en risk att alla pengar du lägger på att rusta upp husen aldrig går att få tillbaka vid en försäljning.
Bara att ansluta sig till elnätet kostar minst 100.000, inklusive elektrikerns arbete, skulle jag säga. Mångdubbelt mer om det är hundratals meter till närmaste fastighet med el.
Om jag såg en framtid där jag skulle bo permanent i huset så skulle det vara värt att lägga ned tid och pengar på att rusta upp och underhålla.
Är det enbart något som kommer besökas vid enstaka helger under åren framöver så rusta upp huset så att det kan stå kallt långa perioder utan att skadas.
Men krasst sett så är det rimligaste att låta bli att göra mer och försöka sälja fastigheten. För om både tid och pengar saknas som du skriver så kommer det bli svårt att ta hand om allting så mycket som kommer att krävas.
Det viktigaste verkar vara gjort jag hade ett torp där jag bytte tak sen behövde fönster bytas men jag kladdade på med färg och fönsterkitt ibland höll fukten borta körde med en luft avfuktare när jag var därB BeaHS skrev:Ja, försökt i alla fall! Vi började med att byta tak, gjuta nya pelare under farstun, förnya utedasset och att röja skräp inne och på tomten.
Fönsterrenovering
Göra insidan bobar
Röja mer skräp
Fasaden
hade ingen värme på vintern fungerade dom 14 år jag hade stugan jag tror inte sprickor i grunden behöver betyda så mycket alla hus rör sig lite .Få in el vore bra men kan bli dyrt
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
För ett fritidsboende så är inte vatten nödvändigt om det finns en sjö, bäck eller liknande i närheten. Att tvätta sig i en bastu med rätt få liter varmvatten i balja värmd av bastun fungerar alldeles lysande, året om. Även regnvatten i IBC-tank fungerar är bra om man filtrerar det.
El är absolut ingen nödvändighet heller, även om gas för matlagning inte är jättesmidigt alla gånger. Är ni bara där på sommaren så är ju 2-4 solpaneler och ett par större 12V batterier väl fungerande för elektronik mm
El är absolut ingen nödvändighet heller, även om gas för matlagning inte är jättesmidigt alla gånger. Är ni bara där på sommaren så är ju 2-4 solpaneler och ett par större 12V batterier väl fungerande för elektronik mm
Det störst är väl hur ofta ni åker dit om det är 6h. Vi har hus (familjen) 3.5h bort och även det är lite uppförsbacke att åka till utan bra anledning. Far min åker dock upp några gånger i månaden för att se till huset och klippa gräs osv. Det är väl det jag själv ser som största hindret från att just skaffa ett litet torp i norra Sverige. Det tar för lång tid att ta sig dit, ser man inte efter tomten under året är det ju ett jäkla projekt att ta han om när man väl åker dit. Då blir det inte lika kul att åka dit om man vet att det är en vecka fullt av bara röja kring gården innan det är trivsamt igen. Men visst har man något som ligger så att en skogstomt hålls naturligt lagom fri (typ klippor vid vatten eller något) så går det ju bra.
Först vill jag gratulera till fritidshuset och att du faktiskt fått äran att ta hand om din farmors barndomshem.B BeaHS skrev:Fönsterkittet är i princip borta på (vissa) fönster och delar av dem borde antagligen bytas ut.
Nu till det mindre glamorösa, jag vet inte hur ni har tillbringat era sommar semestrar tidigare men nu har det förvandlats till något annat 😂.
Med det sagt behöver det inte vara något negativt.
Att underhålla ett hus och trädgård är ett arbete som aldrig tar slut, jag gillar det och längtar till pensionen så att man får hålla på heltid.
Mitt förslag är att göra en lista, med vad som är måsten och det som är "roligt" eller det som tillför bekvämligheten.
Gör inte bara måsten, då blir det som sagt ett arbetsläger och ni kommer att storkna.
Gör ett måste per år klappa er själva på axeln och ta in hur duktiga ni är.
Resten av tiden lägg på drömmar och på det ni mår bra av.
Investera i tex en robotgräsklippare som gör jobbet när ni inte är där.
En llvp som ni kan fjärtstyra för att ha värme när ni kommer osv.
Det man inte kan lär man sig bla med frågor här på BH, finns jätte mycket kunskap här som vänliga personer delar med sig av.
Redigerat:
Tack!
Vi får köra på en sommar i taget och utvärdera, helt enkelt. Hittills har vi lagt ner mindre pengar än vad jag tror kunna få ut vid en försäljning åtminstone. Och i nuläget är de fasta årskostnaderna (fastighetsskatt, försäkring och vägavgift) överkomliga - kostar mindre än en vecka på camping, men vi har en egen "halvö", så vi kan fundera vidare! Mina föräldrar har skött gräsklippning gratis också.
Vi får köra på en sommar i taget och utvärdera, helt enkelt. Hittills har vi lagt ner mindre pengar än vad jag tror kunna få ut vid en försäljning åtminstone. Och i nuläget är de fasta årskostnaderna (fastighetsskatt, försäkring och vägavgift) överkomliga - kostar mindre än en vecka på camping, men vi har en egen "halvö", så vi kan fundera vidare! Mina föräldrar har skött gräsklippning gratis också.
Jag har gasspis och vill inte ha annat efter den erfarenheten.pacman42 skrev:
För ett fritidsboende så är inte vatten nödvändigt om det finns en sjö, bäck eller liknande i närheten. Att tvätta sig i en bastu med rätt få liter varmvatten i balja värmd av bastun fungerar alldeles lysande, året om. Även regnvatten i IBC-tank fungerar är bra om man filtrerar det.