1 226 läst ·
36 svar
1k läst
36 svar
Vad behöver göras? Fuktig källare
Sida 1 av 3
Hej!
Jag och min sambo i 20 års åldern köpte vårt första hus. Det är ett äldre 50 tals hus/stuga med en källare.
Bakgrund: Huset är inte dränerat, dränering kommer kostq ungefär lika mycket som huset själv så det vill vi gärna undvika. Det finns lite mögel bland annat svarta fläckar (vid fuktmätning visar det grönt värde så det verkar ha torkat) samt vitmögel? (vitt fluff som växer ur betongväggen) Det finns även väldigt porösa och nästan utbubblade bubblor i väggen som vara faller isär när jag trycker i fuktmätaren. Visar orange och rött fuktvärde.
Vi tänkte installera en avfuktare, skrubba väggarna med ex. stålborste och därefter någon mögelprodukt. Måste vi dränera eller går detta att lösa på annat sätt också?
Vi tänkte även bygga om källaren till boyta inom ett år. Något särskillt vi behöver veta? Exempelvis något material mellan betongväggen och rummets väggar? Som sagt, vi är 20 år gamla och det är vårt första hus så vi kan ingenting om detta. All hjälp och tips tas emot med största tacksamhet.
Jag och min sambo i 20 års åldern köpte vårt första hus. Det är ett äldre 50 tals hus/stuga med en källare.
Bakgrund: Huset är inte dränerat, dränering kommer kostq ungefär lika mycket som huset själv så det vill vi gärna undvika. Det finns lite mögel bland annat svarta fläckar (vid fuktmätning visar det grönt värde så det verkar ha torkat) samt vitmögel? (vitt fluff som växer ur betongväggen) Det finns även väldigt porösa och nästan utbubblade bubblor i väggen som vara faller isär när jag trycker i fuktmätaren. Visar orange och rött fuktvärde.
Vi tänkte installera en avfuktare, skrubba väggarna med ex. stålborste och därefter någon mögelprodukt. Måste vi dränera eller går detta att lösa på annat sätt också?
Vi tänkte även bygga om källaren till boyta inom ett år. Något särskillt vi behöver veta? Exempelvis något material mellan betongväggen och rummets väggar? Som sagt, vi är 20 år gamla och det är vårt första hus så vi kan ingenting om detta. All hjälp och tips tas emot med största tacksamhet.
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Hej och välkommen till Byggahus!
Så länge källaren får vara källare och inte bostadsutrymme kan det nog vara som det är, om ni tänker er att inreda behöver ni förstås dränera, isolera och göra miljön hälsosam att bo i (vilket ni redan konstaterat kommer att bli kostsamt)
Om ni verkligen behöver mer bostadsyta föreslår jag att ni i första hand bygger till huset på längden, i andra hand att ni bygger till i vinkel och i tredje hand att ni inreder vindsvåningen eller bygger till på höjden.
Så länge källaren får vara källare och inte bostadsutrymme kan det nog vara som det är, om ni tänker er att inreda behöver ni förstås dränera, isolera och göra miljön hälsosam att bo i (vilket ni redan konstaterat kommer att bli kostsamt)
Om ni verkligen behöver mer bostadsyta föreslår jag att ni i första hand bygger till huset på längden, i andra hand att ni bygger till i vinkel och i tredje hand att ni inreder vindsvåningen eller bygger till på höjden.
Stort tack för svar!F fribygg skrev:Hej och välkommen till Byggahus!
Problemet är att badrummet i huset är extremt litet och i källaren finns ett badkar med duschmunstycke. Vi tänkte typ klä väggarna runt badkaret och gärna flytta upp duschen om det är möjligt. Vi behöver även borra brunn så efter det finns inte många ören kvar. Jag kontaktade några hantverkare och dränering är ju sinnessjukt dyrt. Går det att göra själv eller är den idén bara att glömma? Men skönt att höra att källaren inte är fullständig katastrof med akut behov av renoveringar osv.
God jul och gott nytt år!
Dränering går absolut att göra själv ( förmodligen är huset grävt och byggt för hand med enkla metoder från början)
Bygg själv ett nytt badrum på enterplan, ta till ytan och använd mtrl och metoder som håller i längden.
Bygg själv ett nytt badrum på enterplan, ta till ytan och använd mtrl och metoder som håller i längden.
Hej
Det måste ha varit en mycket billig fastighet om en dränering kostar lika mycket.
Om ni gör det mesta själv, alltså grävandet och lägger ner rören och fyller igen så kan dräneringen knappast kosta mer än 50.000. kanske 100.000 om det hyrs en minigrävare en eller 2 veckor.
För att göra en dränering är det enda som verkligen tar bort fukten. Samtidigt som det isolerar och håller lite av markkylan borta från källaren om det isodränskivor, eller liknande, sätts på utsidan.
En avfuktare är en bra början. Men det tar bara bort symptomen, det vill säga fukten som tränger genom muren.
Nackdelen med att börja dränera är att fler och allvarligare fel kan bli synliga. Det fritidshus jag börjat byta syllar ovanpå murarna verkar nu sluta med att allt utom taket kan behöva rivas och byggas upp på nytt eftersom den som byggde huset verkar ha frångått vanlig byggteknik och kommit på egna lösningar. Där det i och för sig en långvarig fukt i krypgrunden som är orsaken.
Det måste ha varit en mycket billig fastighet om en dränering kostar lika mycket.
Om ni gör det mesta själv, alltså grävandet och lägger ner rören och fyller igen så kan dräneringen knappast kosta mer än 50.000. kanske 100.000 om det hyrs en minigrävare en eller 2 veckor.
För att göra en dränering är det enda som verkligen tar bort fukten. Samtidigt som det isolerar och håller lite av markkylan borta från källaren om det isodränskivor, eller liknande, sätts på utsidan.
En avfuktare är en bra början. Men det tar bara bort symptomen, det vill säga fukten som tränger genom muren.
Nackdelen med att börja dränera är att fler och allvarligare fel kan bli synliga. Det fritidshus jag börjat byta syllar ovanpå murarna verkar nu sluta med att allt utom taket kan behöva rivas och byggas upp på nytt eftersom den som byggde huset verkar ha frångått vanlig byggteknik och kommit på egna lösningar. Där det i och för sig en långvarig fukt i krypgrunden som är orsaken.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Billig fastighet var det verkligen. Vi båda studerar så vi får inte lån. 160tkr gick det på och offerten från dränering låg på ca 140tkr. Huset är inte så stort så gräva upp källaren kan jag nog lösa själv med några kompisar. Jag ska tänka lite på det men det får nog bli avfuktare till en början. Beklagar verkligen fritidshuset. Fy-n vad det låter hemskt. Kan man typ spackla över betongen i källaren när den är torr? för att förstärka och avvisa vatten med någon speciell typ av puts eller liknande?Pjosk75 skrev:
Hej
Det indikerar att det är mkt fukt som tränger igenom källarväggarna, dvs inget litet problem.T Tsom skrev:Huset är inte dränerat, dränering kommer kostq ungefär lika mycket som huset själv så det vill vi gärna undvika. Det finns lite mögel bland annat svarta fläckar (vid fuktmätning visar det grönt värde så det verkar ha torkat) samt vitmögel? (vitt fluff som växer ur betongväggen) Det finns även väldigt porösa och nästan utbubblade bubblor i väggen som vara faller isär när jag trycker i fuktmätaren. Visar orange och rött fuktvärde.
Vitt ludd ("sockervadd") är inte vitmögel utan saltutfällningar från väggen. Det är en stark indikator på mkt stor fuktbelastning. Det är endast dränering som kan minimera det problemet.
Om det är lika stor fuktgenomträngning i plattan/golvet så är det stor risk att en dränering inte kommer att hjälpa annat än väggarna.
Det går att dränera själv. Det är inte raketforskning, men det är ändå ett stort, tungt och krävande jobb.
Så, jag håller med fribygg, källaren är det sista och sämsta alternativet att inreda som bostadsutrymme.
Det vita fluffet är saltutfällningar. Blir så när fukt tränger in utifrån.
Men åter till källaren/duschen skrapa bort löst sittande puts och kakla väggarna och lägg klinker på golvet. Det duger länge och kostar inte många kronor. Finns helt ok kakel och klinker för under 100kr/m2.
Jag har själv kallat och satt klinker i nästan hela källaren på mitt gamla hus från 1946. Såg ingen vits med att dränera, det har fungerat bra i många år.
Men åter till källaren/duschen skrapa bort löst sittande puts och kakla väggarna och lägg klinker på golvet. Det duger länge och kostar inte många kronor. Finns helt ok kakel och klinker för under 100kr/m2.
Jag har själv kallat och satt klinker i nästan hela källaren på mitt gamla hus från 1946. Såg ingen vits med att dränera, det har fungerat bra i många år.
Är det möjligt att fråga de tidigare ägarna om detta är något som har funnits i 10-20 år eller om det har uppstått nyligen?
Källaren och grunden har uppenbarligen hållit i 75 år, så det är troligen bra byggt.
Är det inget akut, som att brädor i trossbotten är genommurkna, så klarar huset säkert att det renoveras lite i taget de kommande åren.
Vänta in våren och se vad som verkar viktigast att åtgörda. Är det enbart matjord runt hela grunden så är ett hyfsat enkelt arbete att göra dräneringen. Även fast det är fysiskt krävande, men en minigrävare underlättar enormt.
Källaren och grunden har uppenbarligen hållit i 75 år, så det är troligen bra byggt.
Är det inget akut, som att brädor i trossbotten är genommurkna, så klarar huset säkert att det renoveras lite i taget de kommande åren.
Vänta in våren och se vad som verkar viktigast att åtgörda. Är det enbart matjord runt hela grunden så är ett hyfsat enkelt arbete att göra dräneringen. Även fast det är fysiskt krävande, men en minigrävare underlättar enormt.
Tyvärr går det inte att fråga då säljaren ärvde huset av en herre som bodde där och gick bort. Källaren verkar inte vara så illa som jag trodde och är överlag i bra skick. Det luktar inte unket och det är bara små fläckar med fukt vad vi vet. Max 1x1m och en del 5x5cm fläckar.Pjosk75 skrev:
Är det möjligt att fråga de tidigare ägarna om detta är något som har funnits i 10-20 år eller om det har uppstått nyligen?
De är bra nog. Såg en youtube video om att de skulle vara x antal meter ifrån huset och de är det. Vi ska däremot förlänga dem lite till bara för att vara helt säkra. Det är djupet på källaren fast ifrån fastigheten va? då vattnet rinner 45 grader ned åt båda hållen.A AndersS skrev:
Det låter ju bra att det är begränsade skador.T Tsom skrev:
Köp en fuktmätare så kan du ha koll på hur miljön där nere ändras. Finns en väderstation på Clas Ohlson med 3 trådlösa mätare som är prisvärd. Nackdelen är att mätvärdena nollställs varje midnatt.