1 438 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Uppvärmning kallställt fritidshus.
För oss tar det nog en 6-7 timmar att värma upp luften i vårt fritidshus om 45 kvadrat (med till stor del klen isolering) med en mindre gjutjärnskamin (Jötul ca 5 kW) från minus 10 grader. Men med lite möjlighet att starta uppvärmningen på distans innan till ca 8-10 grader så går det på några timmar.
Men för att sedan magasinera värmen i murstocken tar det fortfarande 6-7 timmar, samt att det tar bortåt ett dygn innan innerväggar och golv fått "rumstemperatur".
Andra värmekällor som matlagning/spis, fotogenlampor, ljus, öppen spis/insats kan bidra.
En kaminfläkt snabbar på att sprida värmen lite.
För att behålla värmen under natten är ju en murstock som blir uppvärmd bra, jag ställer dessutom några mjölkspann med vatten på kaminen som fungerar som vatten-radiator (har man flera kan man flytta ut de varma och ställa upp nya på kaminen. Så sprider man värmen något.
Murstocken runt kaminen och i öppna spisen har jag klätt med täljstensplattor, det ger ytterligare lite värmelagring, samt att man får använda bra kvalitet på veden, särskilt det sista man lägger in innan man lägger sig så att det håller ett tag.
Viktiga faktorer:
Möjlighet att förvärma något, start på distans.
Värmemagasin i murstock, vatten mm
Tid att elda kontinuerligt första timmarna.
Jag tycker att en minst 5 kW gjutjärnskamin går snabbt att få upp i värme, är effektivt och enkelt sätt att elda så att den ger mycket värme, i alla fall i luften.
Men det tar ändå tid, oavsett vad man eldar med för kamin att få murstocken och väggar/golv varma till rumstemperatur.
Flera källor till värme som kan spridas något (värmeljus/fotogenlyktor) driver ut fukt och ger värme om man inte har el.
För jämn värme, och att behålla värme är olika värmemagasin (murstock, kamin, vatten) värdefullt.
Men för att sedan magasinera värmen i murstocken tar det fortfarande 6-7 timmar, samt att det tar bortåt ett dygn innan innerväggar och golv fått "rumstemperatur".
Andra värmekällor som matlagning/spis, fotogenlampor, ljus, öppen spis/insats kan bidra.
En kaminfläkt snabbar på att sprida värmen lite.
För att behålla värmen under natten är ju en murstock som blir uppvärmd bra, jag ställer dessutom några mjölkspann med vatten på kaminen som fungerar som vatten-radiator (har man flera kan man flytta ut de varma och ställa upp nya på kaminen. Så sprider man värmen något.
Murstocken runt kaminen och i öppna spisen har jag klätt med täljstensplattor, det ger ytterligare lite värmelagring, samt att man får använda bra kvalitet på veden, särskilt det sista man lägger in innan man lägger sig så att det håller ett tag.
Viktiga faktorer:
Möjlighet att förvärma något, start på distans.
Värmemagasin i murstock, vatten mm
Tid att elda kontinuerligt första timmarna.
Jag tycker att en minst 5 kW gjutjärnskamin går snabbt att få upp i värme, är effektivt och enkelt sätt att elda så att den ger mycket värme, i alla fall i luften.
Men det tar ändå tid, oavsett vad man eldar med för kamin att få murstocken och väggar/golv varma till rumstemperatur.
Flera källor till värme som kan spridas något (värmeljus/fotogenlyktor) driver ut fukt och ger värme om man inte har el.
För jämn värme, och att behålla värme är olika värmemagasin (murstock, kamin, vatten) värdefullt.
Min stuga är ju i ungefär samma storlek och kallställs frekvent. Jag har en 6Kw braskamin som primär värme och det räcker när det inte är -25 för att få värme i stugan.. numera är jag dock såpass bekväm så jag brukar slå på två element också på 1200W vardera... Hade jag inte haft 220v så hade jag kompletterat med en dieselkamin för.bekvämligheten.. har haft coronavärmarn inne några gånger på försök och det funkar det med men den är ju mer som en nödlösning.H händige harry skrev:Hej är det någon som har förslag på kamin till ett dåligt isolerat fritidshus i Jämtland på 45kvm.
Behöver något så det går få i gång värmen när man kommer till stugan på hösten/ vintern.
Stugan saknar el så alla sådana förslag går bort.
funderar på en Wallas diesel värmare men de är ju bara på 4kw så det kommer att ta tid. Kanske behöver båden en Wallas som kan hålla igång sedan man fått igång värmen…
Har just nu monterat en handöl kasett men den mesta värmen blir kvar i spiskåpan och den lilla kokspisen funkar ju bra på sommaren…..
Ja, den fungerar utan brandbesiktning.Alfredo skrev:
Jag är något utav en expert gällande utförande av speciallösningar och har det både som sport och mål i livet att komma undan myndigheter och organisationers påhitt.
Jag passar mig för vad jag föreslår för andra, jag vet vad jag kan komma undan med. Jag vill inte att nästa person ska behöva brinna inne eller dö av kolmonoxidförgiftning för att man har lytt ett tveksamt råd av mig på byggahusforumet.
Kina diesel värmarna finns i 8 kw utförande och fördelen med en sån är att den blåser ut värmen så man får rörelse i luften. Jag har en sån i verkstan och det tar inte hiskeligt lång tid att få upp värmen. Om en inte räcker så kanske man kan investera i två stycken, kostar ju inte speciellt mycket 1200kr/st.
https://eur.vevor.com/diesel-heater...C38votHnoQg6kfPzEj8xphPOfFf8eFLRoC8xQQAvD_BwE
https://eur.vevor.com/diesel-heater...C38votHnoQg6kfPzEj8xphPOfFf8eFLRoC8xQQAvD_BwE
Har en Bluegaz gobi 2 när det är ruggigt och kallt och som strömavbrotts reserv. På full effekt med gas så går det åt ca 300g i timmen. Så en pc10 bränner man rätt snart upp. Lägsta effekt drar lite över 100g i timmen. Ger väl drygt 1500w då.
Har även en kolmonoxid varnare. Det bör man ha omman har en gasvärmare trots att den har inbyggda säkerhetssystem.
Har även en kolmonoxid varnare. Det bör man ha omman har en gasvärmare trots att den har inbyggda säkerhetssystem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden