Hej är det någon som har förslag på kamin till ett dåligt isolerat fritidshus i Jämtland på 45kvm.
Behöver något så det går få i gång värmen när man kommer till stugan på hösten/ vintern.
Stugan saknar el så alla sådana förslag går bort.
funderar på en Wallas diesel värmare men de är ju bara på 4kw så det kommer att ta tid. Kanske behöver båden en Wallas som kan hålla igång sedan man fått igång värmen…
Har just nu monterat en handöl kasett men den mesta värmen blir kvar i spiskåpan och den lilla kokspisen funkar ju bra på sommaren…..
Behöver något så det går få i gång värmen när man kommer till stugan på hösten/ vintern.
Stugan saknar el så alla sådana förslag går bort.
funderar på en Wallas diesel värmare men de är ju bara på 4kw så det kommer att ta tid. Kanske behöver båden en Wallas som kan hålla igång sedan man fått igång värmen…
Har just nu monterat en handöl kasett men den mesta värmen blir kvar i spiskåpan och den lilla kokspisen funkar ju bra på sommaren…..
För att värma 6-8 kW i värmeeffekt så behöver man ha lite större yta på kaminen eller att kaminen eldas riktigt ordentligt varm, typ glödvarm om det är en mindre plåtkamin.
För att vispa runt värmen om man har av eldningen het plan yta att ställa på så kan en termoelementdriven kaminfläkt flytta runt luften en aning (välj 2-propellers, de med en propeller kan du strunta i om inte fläkten är stor), men vill man ha mer drag/tryck på luftflödet så kanske man hellre skall titta på en eller flera större datorfläkt som drivs av en tex. 7 Ah 12 V blybatteri eller en avdankad startbatteri/fritidsbatteri och kan drivas många timmar på en sådan - dock måste den placeras så att den inte får en massa värme på sig av den heta kaminen/insatsen.
Har man elström så använder en del en bords eller golvfläkt som blåser på kamin/vedspisen för att värmen skall hamna på mer vettiga ställen än upp i spiskåpan...
Sedan finns det gasolvärmare i olika storlekar och effekter (dock verkar det stoppa vid 4.4 kW kapacitet) och är skorstenslösa och kan användas för början av uppvärmningen och sedan låta handöl-kassetten stå för den vidare uppvärmningen när det mesta av råkylan är borta.
dessa gasolbrännare i större storlek har nästan alltid koldioxid-övervakning med pilotlåga och automatavstängning så de bränner inte slut på syret i rummet.
gasolvärmarna använder sig av IR-strålning från glödvarm keramikplatta av mer eller mindre stor storlek för att sprida värmen och komforten ökar snabbt om man får upp lite värme på väggarna i huset av värmestrålningen från dessa på lagom avstånd. - det är värmestrålningen från väggarna (även om de bara är 20 grader varma) mer än värmen i gradtal i luften som till stor del avgör om huset upplevs rå eller börja kännas hemtrevlig, ofta typ lagom när man skall avresa igen på söndagen efter 1-2 dygns eldning/värmning med start på fredagskvällen...
För att vispa runt värmen om man har av eldningen het plan yta att ställa på så kan en termoelementdriven kaminfläkt flytta runt luften en aning (välj 2-propellers, de med en propeller kan du strunta i om inte fläkten är stor), men vill man ha mer drag/tryck på luftflödet så kanske man hellre skall titta på en eller flera större datorfläkt som drivs av en tex. 7 Ah 12 V blybatteri eller en avdankad startbatteri/fritidsbatteri och kan drivas många timmar på en sådan - dock måste den placeras så att den inte får en massa värme på sig av den heta kaminen/insatsen.
Har man elström så använder en del en bords eller golvfläkt som blåser på kamin/vedspisen för att värmen skall hamna på mer vettiga ställen än upp i spiskåpan...
Sedan finns det gasolvärmare i olika storlekar och effekter (dock verkar det stoppa vid 4.4 kW kapacitet) och är skorstenslösa och kan användas för början av uppvärmningen och sedan låta handöl-kassetten stå för den vidare uppvärmningen när det mesta av råkylan är borta.
dessa gasolbrännare i större storlek har nästan alltid koldioxid-övervakning med pilotlåga och automatavstängning så de bränner inte slut på syret i rummet.
gasolvärmarna använder sig av IR-strålning från glödvarm keramikplatta av mer eller mindre stor storlek för att sprida värmen och komforten ökar snabbt om man får upp lite värme på väggarna i huset av värmestrålningen från dessa på lagom avstånd. - det är värmestrålningen från väggarna (även om de bara är 20 grader varma) mer än värmen i gradtal i luften som till stor del avgör om huset upplevs rå eller börja kännas hemtrevlig, ofta typ lagom när man skall avresa igen på söndagen efter 1-2 dygns eldning/värmning med start på fredagskvällen...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nu menar jag inte att en bastuugn är rätt val men en Harvia M2 är ganska liten och nätt men ger 16,5 kW utan att glöda, så nog borde det finnas mindre kaminer passande en stuga med rejäl effekt utan att för den skull vara jättestora. Jag har tyvärr inga konkreta tips men tycker det borde gå att hitta något passande.X xxargs skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju lite svårt att välja vilken som blir bäst…
En tulikivi på mellan 1500-2000kg fixar ju komfort värmen när man där och har fått upp värmen men den tål kanske inte att eldas från -15 om man kommer dit mitt i vintern….
Blir ju lite mycket med en eldstad i plåt/ gjutjärn och sedan en till för att hålla värmen över natten….
Har sett någon ritning på ryska murspisar i tegel men vet ej hur länge de håller värmen.
Ingen som prövat med en alde gasol panna från husvagn borde ju funka med vanliga vatten element och glykol..
En tulikivi på mellan 1500-2000kg fixar ju komfort värmen när man där och har fått upp värmen men den tål kanske inte att eldas från -15 om man kommer dit mitt i vintern….
Blir ju lite mycket med en eldstad i plåt/ gjutjärn och sedan en till för att hålla värmen över natten….
Har sett någon ritning på ryska murspisar i tegel men vet ej hur länge de håller värmen.
Ingen som prövat med en alde gasol panna från husvagn borde ju funka med vanliga vatten element och glykol..
Är det någon som prövat Refleks diesel kamin.F fribygg skrev:
Ser att det finns lite billigare en Wallas kaminerna.
Och behöver ingen el.
Ingen snabb uppvärmning men borde hålla värmen över nätterna iaf.
De ryska murspisarna håller säkert värmen lika bara som en svensk kakelugn eller finsk plåtugn, vanligt tegel eller sand håller nog ungefär lika mycket energi per ton, täljsten något mer och vatten betydligt mer.H händige harry skrev:
Tunga eldstäder är ju inte så lämpliga om behovet är att värma fritidshuset fort utan passar ju likt täljstens ugnar mycket bättre för permanent eller långvarig uppvärmning, Lätta eldstäder brukar ge mycket och snabbt värme.
Jag kan rekommendera en wallasvärmare eller liknande med fjärrstart, då kan du starta den ett dygn eller två innan du åker upp! Allt inomhus blir mindre "rått" om det har fått vara varmt en stund. installerat och klart med solceller och allt ca:45000kr.
Alternativ 2: Dieselkanon 35kw med skorsten, grymt mycket värme men kräver 220v ström och inte särskilt vacker.
Alternativ 3: Gasolkanon, mycket värme men det blir väldigt fuktigt inne om man kör med gasolkanon eller gasolkamin med öppen låga. 1kg gasol gör 1.5 liter vatten då den förbränns.
Alternativ 4: En trevlig granne som du betalar för att elda upp stugan åt dig inför varje besök.
Alternativ 2: Dieselkanon 35kw med skorsten, grymt mycket värme men kräver 220v ström och inte särskilt vacker.
Alternativ 3: Gasolkanon, mycket värme men det blir väldigt fuktigt inne om man kör med gasolkanon eller gasolkamin med öppen låga. 1kg gasol gör 1.5 liter vatten då den förbränns.
Alternativ 4: En trevlig granne som du betalar för att elda upp stugan åt dig inför varje besök.
Mitt tips om enkel plåt kamin kostar nog inte tiondelen (om man installerar själv)S Svammlet skrev: