Jag har en sommarstuga med vattenburen golvvärme (ingjuten i golvplatta) och som förses med varmt vatten från en gammal frånluftsvärmepump. Stugan har WiFi och har på vintern underhållsvärme (i samtliga rum utom ett litet som håller normalvärme). Frånluftsvärmepump IVT 480 samt Termotex termostater/golvvärme.

Frånluftsvärmepumpen kan dock inte styras från distans och varje rums termostater är analoga/manuella (termostaterna styr resp golvslingas shuntöppning via tråd, ej trådlöst).

Jag skulle nu vilja styra vardagsrummets termostat från distans så att jag kan höja temperaturen i enbart vardagsrummet 24 timmar innan jag kommer ut till stugan. Det innebär byte av termostat … frågan är till vad.

Några tips ??

Det handlar om en lösning för kommande 3-5 år … därefter byts frånluftsvärmepumpen ut och ersätts med nytt system. Lösningen jag söker har därför en max budget på 10 ksek.

• Gilla
olaandersson
  • Laddar…
Du vrider alltså ner rumstermostaterna när ni äter från stugan och vrider upp dom när ni kommer till stugan?

Då kan du tex skaffa en rumstermostat till, ett växlande relä samt en shellypuck.

• Gilla
Meyo
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du vrider alltså ner rumstermostaterna när ni äter från stugan och vrider upp dom när ni kommer till stugan?

Då kan du tex skaffa en rumstermostat till, ett växlande relä samt en shellypuck.
Tack. Innebär lösningen då att jag (via pucken) aktiverar det växlande reläet som då låter den alternativa termostaten’ta över’ styrningen av golvvärmeslingans shunt och öppnar denna … till den inställning som de alternativa termostatens är inställd på (t ex max, 30 gr).

Jag ’växlar’ då alltså mellan två termostater kopplade till samma shunt … och mellan de inställningar som dessa resp termostater har. Har jag uppfattat lösningen rätt ?

Det låter rimligt.

Hur isolerat är huset? Du kanske ska bygga en upprampning som slår på "den varma" termostaten i längre och längre intervall - golvvärmen är ju typiskt väldigt trög, så annars risk att du skjuter över måltemperaturen...

• Gilla
Meyo
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det låter rimligt.

Hur isolerat är huset? Du kanske ska bygga en upprampning som slår på "den varma" termostaten i längre och längre intervall - golvvärmen är ju typiskt väldigt trög, så annars risk att du skjuter över måltemperaturen...
Stugan är isolerad för att klara vinter (300 mm under platta, 200 i väggar och 300 i tak).

Den ’varma’ termostaten kommer att vara påslagen 24 timmar före ankomst … därefter får den ’normala’ justeras.

Det är ingen ide att ställa termostaten på maxtemperatur, utan det räcker gott å väl att den står på normala rumstemperaturen.

Vilken temperatur har ni som underhållsvärme?
Är den för låg så vill inte kompressorn gå utan den går hela tiden på elpatron.
Är det ingen i stugan på ett tag så är en FLVP att likställa med en ren elpanna.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Du vill inte att lufttemperaturen nått 22-23 grader när ni kommer dit, om det är för att golvplattan värmts till 35 grader. I så fall kommer lufttemperaturen gå till 30 innan den stabiliserats.

Det är troligen bättre att sikta på uppvärmning under tre-fyra dygn.

Hur stor effekt kan värmepumparna bidra med utan elspets? Ni vill ligga precis under max.

kashieda kashieda skrev:
Hur stor effekt kan värmepumparna bidra med utan elspets? Ni vill ligga precis under max.
Eftersom det är en FLVP så går den per automatik på nästan konstant elspets när ingen är där.

Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är en FLVP så går den per automatik på nästan konstant elspets när ingen är där.
Skulle säkert vara mer energieffektivt att sätta in en LLVP eller två. FLVP suger ut värmen ur utgående luft och börjar värma plattan.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Skulle säkert vara mer energieffektivt att sätta in en LLVP eller två. FLVP suger ut värmen ur utgående luft och börjar värma plattan.
Det stämmer … jag kör nuvarande FLVP-lösning några år till och byter sedan system (LVVP alt FLVP+LLVP).

Demmpa Demmpa skrev:
Det är ingen ide att ställa termostaten på maxtemperatur, utan det räcker gott å väl att den står på normala rumstemperaturen.

Vilken temperatur har ni som underhållsvärme?
Är den för låg så vill inte kompressorn gå utan den går hela tiden på elpatron.
Är det ingen i stugan på ett tag så är en FLVP att likställa med en ren elpanna.
Idag har vi underhållsvärme i 4 rum på 6-8 grader under vintern och normaltemp i ett rum (18-20 grader).

I början hade vi låg temp (10 grader) i alla rum och då gick patronen igång allt som oftast. Idag så ’stryper’ jag luftflödet från de kalla rummen och låter FLVP använda det varma rummets temp till kompressorkörning. Det har fungerat hyfsat bra och idag är årsförbrukningen FLVP plus kök/el/belysning nere på 6500-7000 kWh.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du vill inte att lufttemperaturen nått 22-23 grader när ni kommer dit, om det är för att golvplattan värmts till 35 grader. I så fall kommer lufttemperaturen gå till 30 innan den stabiliserats.

Det är troligen bättre att sikta på uppvärmning under tre-fyra dygn.

Det har du rätt i, dvs låta systemet ta tid på sig att värma plattan … och speciellt med tanke på nätägarens prissättning på effekttoppar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Typ alla ställdon är av typen till/från.
Många (alla?) ställdon har en gångtid på ca 5 minuter mellan stängd & öppen, så genom att pulsa drivspänningen i olika intervall så kan man "ställa" ställdonet i olika "öppningsgrad".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.