7 643 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Ärvt en stuga - råd att behålla den?
Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
Har ni bytt tak är ju fönstren ett småjobb. Skrapa bort lös färg, olja och kitta och måla så klarar det sig ett tag.
Ring elbolaget och kolla vad de skall ha, el är bekvämt att ha.
Ring elbolaget och kolla vad de skall ha, el är bekvämt att ha.
Produkter som diskuteras: "Skrapa färg"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
415 kr inkl moms
Läs mer
När ni renoverar fönstret, ta ut bågarna och sätt för med skivor så kan ni ta med fönstren hem över vintern. Kan ni skrapa och kitta om en båge i taget i lugn och ro och till våren åker ni ut med nya bågar. Det förutsätter att man tycker det är kul att pyssla; särskilt svårt är det inte, men det tar tid.
En vän hade ett upplägg för ett fritidshus de nyttjade lite där en person fick nyttja det mot att ta hand om det.
Kanske ett möjligt upplägg för att köpa sig tid?
Kanske ett möjligt upplägg för att köpa sig tid?
Det låter som en fastighet som kommer ta mer än den ger. Son du själv säger, på sommaren vill ni ha semester och inte jobb. Den här fastigheten kommer ge er jobb hela sommaren, och resten sv året också. Du kommer inte kunna slappna av när du är där, du kommer när du sitter i bersån och ska njuta, bara se murkna fasadbrädor du borde bytt, den där skräphögen du inte tagit tag i, hur sprickorna i grunden blivit djupare (och är det verkligen torrt i torpargrunden, hmmm). Jag tror det är bättre att sälja, och lägga sina pengar på att hyra sommarhus istället.B BeaHS skrev:Tack!
Vi får köra på en sommar i taget och utvärdera, helt enkelt. Hittills har vi lagt ner mindre pengar än vad jag tror kunna få ut vid en försäljning åtminstone. Och i nuläget är de fasta årskostnaderna (fastighetsskatt, försäkring och vägavgift) överkomliga - kostar mindre än en vecka på camping, men vi har en egen "halvö", så vi kan fundera vidare! Mina föräldrar har skött gräsklippning gratis också.
Minimera och underhållet så mycket du kan. Ha värme i kåken hela tiden.B BeaHS skrev:Jag har ärvt en stuga som skulle behöva vad som känns med oändligt med tid eller en stor pengasäck för att ställa i ordning och underhålla. Båda saknas. Stugan är min farmors barndomshem så jag har även emotionella band till platsen.
Vad har ni andra ordnat för modeller för att få till ett ställe som inte känns som en belastning?
Läget är underbart och jag kan se att vi om kanske 10 år kan njuta av det då vi fått ordning på torpet.😅 Men frågan är om vi orkar hålla på så länge? Hade inte räknat med detta arv och har således inget rum för att sätta någon större summa på stugan i nuläget heller.
Behåll, tiden går fort och vipps så vill ni ha den.
Stugan har stått kall och övergiven i 10 år och är i hyfsat skick med tanke på det. Tror den kommer få vara kall på vintern ett tag framöver också.
En fråga till: I vilket sämsta skick kan man hyra ut en stuga på vecko-/månadsbasis? Kan det vara ett alternativ för oss? I vilket skede?
En fråga till: I vilket sämsta skick kan man hyra ut en stuga på vecko-/månadsbasis? Kan det vara ett alternativ för oss? I vilket skede?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden