Bygger nytt fritidshus, kommer inte förvara några stora värdesaker i huset men det ligger ganska obevakat ute på landet och vi vill helst undvika inbrott. Det är ett standardfritidshus med öppningsbara fönster och på baksidan finns en altandörr med vred på insidan (behövs ingen nyckel för att öppna inifrån). Nu måste vi välja låscylinder till ytterdörren. Jag vet att runda cylindrar är säkrare än ovala men de är också dyrare. Är det värt att köpa en rund cylinder eller är fönster och altandörr ändå så svaga punkter att ingen tjuv kommer undvika huset på grund av vår låscylinder? Är detta något som försäkringsbolag kan ha åsikter om?

Många försäkringbolag vill ha låsning klass 3, jag tror det är rund cylinder men även fönster påverkar ju helheten. Det är rätt lätt att läsa villkoren på dessa punkter.

J Jonas1231 skrev:
eller är fönster och altandörr ändå så svaga punkter att ingen tjuv kommer undvika huset på grund av vår låscylinder?
Jag tror att en tjuv som vill in struntar i låscylindern och använder en kofot eller en tegelsten.

• Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Jag tror det viktiga är att det är stängt och låst såpass att dörren inte kan blåsa upp, de oärliga tar sej nog in i huset oavsett vilken låscylinder du väljer.

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Vill de in, kommer de in. En fördel om det inte kostar för mycket att laga den väg de väljer.

Ett lås behöver bara vara starkt nog för att det ska vara en svårare väg än fönster/altandört osv sen blir det rätt poänglöst.

• Gilla
Suvi5700 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle sätta in en godkänd cylinder. Man vet inte vilka förändringar man vill göra i framtiden och om dörren redan är bra är det en sak mindre att tänka på.
Funderar man på saken så finns det sätt att spärr även "lätta mål" när man inte är på plats så det blir liknande skydd runt hela huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.