6 655 läst ·
82 svar
7k läst
82 svar
Värma sommarstugan hemifrån?
Låter bra. Tyvärr har jag inte wifi i stugan.Buildgates skrev:
Vi har en Toshiba luft/luft-värmepump i stugan med en så kallad Melissa som fungerar som en infraröd fjärrkontroll till den. Melissan är anluten till internet via wifi och via dess app kan man styra de viktigaste funktionerna på värmepumpen. Ett plus med detta är systemet är helt oberoende av värmepumpens eventuella wifi-stöd och tillhörande appar.
Vilket kan lösas för 460kr + 100kr/år givet att det finns mobiltäckning (vilket ju ontech också kräver)L LinaOlsson skrev:
https://www.kjell.com/se/produkter/...mercusys-mt110-4g-lte-router-med-modem-p66184
Samt Comviq 200mbyte förbetalt i 12mån
Tillbyggare
· Hallands län
· 414 inlägg
Vissa operatörer erbjuder gratis mobilt bredband om man har andra tjänster hos dem (tex fiberanlutning i permanentboendet + någon ytterligare tjänst).
Jag har i stugan en ca 10år gammal fujitsu ASYG14LTCB för att vara exakt. Jag hade ontech med ir för fjärrstyrning, det fungerade bra tyckte jag. Men sen skaffade jag wifi och ”fast” mobiluppkoppling och då gjorde jag mig av med ontech-grejerna och bytte system.L LinaOlsson skrev:
Fujitsun funkar mycket bra i kyla, den orkar hålla 16 grader i huset (rummet där den sitter) ner till -30, sen ser man tydligt att den ändrar beteende och effekten går ner, men den stänger inte av så jag brukar låta den puttra på och komplettera el-elementen som går igång runt 12 grader.
Edit: vi har 16 grader som underhållsvärme när vi inte är där, och fjärr-ökar en dag eller två innan vi åker dit.
Jag har en Gree-pump till gäststugan på landet med inbyggd wifiadapter. Det är det bästa sättet att styra pumpen på.L LinaOlsson skrev:
Ärligt talat har alla pumpar wifisupport med app så du kan välja vilken pump som helst och japanska maskiner är vassare än Gree speciellt kvalitetsmässigt.
Skaffa eget wifi med enkelt kontantkort el likn. Det behöver inte bli jättedyrt för att styra några enheter.
Ska kolla upp dettaClasseClas skrev:
Jag har en Gree-pump till gäststugan på landet med inbyggd wifiadapter. Det är det bästa sättet att styra pumpen på.
Ärligt talat har alla pumpar wifisupport med app så du kan välja vilken pump som helst och japanska maskiner är vassare än Gree speciellt kvalitetsmässigt.
Skaffa eget wifi med enkelt kontantkort el likn. Det behöver inte bli jättedyrt för att styra några enheter.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden