Jag har flera dagar i rad lurats av möss på vinden som vittjar mina två fällor utan att de slår igen.
Det är vanliga Biltemafällor o jag har provat med både ost o nougat ( det sista ett tips från en granne).
Någon som varit med om samma sak eller har något tips?
Jag har svårt att acceptera att mössen skulle vara smartare än jag😆.
Det är vanliga Biltemafällor o jag har provat med både ost o nougat ( det sista ett tips från en granne).
Jag använder klassiska fällor med en bygel som slår igen. Jag laddar med kalles randiga kaviar och ibland äter de rent utan att fastna, men klart oftare att fällorna slår igen. Jag tycker det är färre misslyckanden med kladdiga saker som de inte bara kan smyga in och lyfta bort.
Du får prova med andras sorters fällor, och olika beten, möss lär sig. Burar som tar dom levande är bra för att man kan ha massor med bete i dom så dom blir oemotståndliga. Men det är inte så kul att ha ihjäl dom sen.
Hej
Ost tillhör filmens värld.
Vi laddar våra biltema fällor med jordnötssmör.
Jag gör så här klipper av en liten lagom bit skumgummi från en tvättsvamp smetar på jordnötssmöret på baksidan av skumgummit så att mössen måste dra i skumgummit för att få tag i det goda och så smäller fällan igen, funkar varje gång 😝
Jag gör så här klipper av en liten lagom bit skumgummi från en tvättsvamp smetar på jordnötssmöret på baksidan av skumgummit så att mössen måste dra i skumgummit för att få tag i det goda och så smäller fällan igen, funkar varje gång 😝
Tips: Den här sorten har jag använt i många år då det är snudd omöjligt för dem att vittja utan döden som följd. Jag kör med en vanlig hasselnöt som bete så slipper kladd. GreenLine Musfälla Mjölner 75150 - Black Friday 2025 – Erbjudanden från 34 kr https://share.google/lKs2Cvuo59X7pGzalH Henrik Hed skrev:Jag har flera dagar i rad lurats av möss på vinden som vittjar mina två fällor utan att de slår igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Musfälla"
Musfälla elektrisk Silverline
Lätt att beta, tömma och rengöra
359 kr inkl moms
Läs mer
S Sågat skrev:Hej
Jag gör så här klipper av en liten lagom bit skumgummi från en tvättsvamp smetar på jordnötssmöret på baksidan av skumgummit så att mössen måste dra i skumgummit för att få tag i det goda och så smäller fällan igen, funkar varje gångågon typ av smör är
Typ smör är bra. Jag smetar ut smöret långt inne på "tungan" i mössfällan med tex. en glasspinne. Det skall inte vara ute i yttre kant. Mössen skall in i fällan med hela sin tyngd 🐀S Sågat skrev:Hej
Bra bete är oboy/havregryn. Torkar inte och det funkar bra.T tkrafft68 skrev:
Biltemafällorna är kanon, men lite känsliga. De måste riggas så att de är på vippen att slå igen av sig själva, dvs väldigt lite kraft återstår. Jag lägger nötter i mina och det håller rätt lång tid, men möss är inte så kinkiga. Jag har haft framgång med ost också.
Jag kör bara med den här giljotti, som den heter, agnad med halva hasselnötter. Har tagit uppåt tjugo möss om dagen med sådana. Som nämnt så sätter jag den också så den är på vippen att slå igen. Inom någon dag sitter alla möss i dom, utom möjligen de små näbbmössen.
Jag limmar fast mandel på vanlig slagfälla.Köpte mösskämor men vet inte om de är effektivaP Plutus skrev:
Vi kör samma. Betar med nötkaka från finbageri, mycket mycket effektivtT tkrafft68 skrev: