Jag har flera dagar i rad lurats av möss på vinden som vittjar mina två fällor utan att de slår igen.
Det är vanliga Biltemafällor o jag har provat med både ost o nougat ( det sista ett tips från en granne).
Någon som varit med om samma sak eller har något tips?
Jag har svårt att acceptera att mössen skulle vara smartare än jag😆.

• Två vita råttfällor står på en röd träbalk i vad som ser ut som en vind med träbjälkar och täckplast i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två musfällor från Biltema placerade utomhus på träplanka med snöflingor runtom.
    Skapa konto
  • Musfälla i plast med ost som bete, placerad på en träyta.
    Skapa konto
  • Gilla
Sågat
  • Laddar…
Jag använder klassiska fällor med en bygel som slår igen. Jag laddar med kalles randiga kaviar och ibland äter de rent utan att fastna, men klart oftare att fällorna slår igen. Jag tycker det är färre misslyckanden med kladdiga saker som de inte bara kan smyga in och lyfta bort.

• Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
Du får prova med andras sorters fällor, och olika beten, möss lär sig. Burar som tar dom levande är bra för att man kan ha massor med bete i dom så dom blir oemotståndliga. Men det är inte så kul att ha ihjäl dom sen.

De enkla fällorna i trepack på ICA/COOP/etc med smetad Dumle/liknande funkar bäst.

Däremot är de jobbiga att gillra utan att bli smälld på fingrarna 😬😠

Hej

Ost tillhör filmens värld.

Vi laddar våra biltema fällor med jordnötssmör.
Jag gör så här klipper av en liten lagom bit skumgummi från en tvättsvamp smetar på jordnötssmöret på baksidan av skumgummit så att mössen måste dra i skumgummit för att få tag i det goda och så smäller fällan igen, funkar varje gång 😝

• Gilla
Karrie och 18 till
  • Laddar…
Vi har såna här med vippbräda inuti. Våra möss överlistade den också tills jag la betet under själva vippbrädan! Då var de tvungna att kliva ner för att nå.

• Metallfälla med vippbräda inuti, designad för att fånga möss när de kliver ner för att nå betet under brädan.
    Skapa konto
  • Gilla
nixuz och 3 till
  • Laddar…
H Henrik Hed skrev:
Jag har flera dagar i rad lurats av möss på vinden som vittjar mina två fällor utan att de slår igen.
Det är vanliga Biltemafällor o jag har provat med både ost o nougat ( det sista ett tips från en granne).
Någon som varit med om samma sak eller har något tips?
Jag har svårt att acceptera att mössen skulle vara smartare än jag😆.
⁣Tips: Den här sorten har jag använt i många år då det är snudd omöjligt för dem att vittja utan döden som följd. Jag kör med en vanlig hasselnöt som bete så slipper kladd. GreenLine Musfälla Mjölner 75150 - Black Friday 2025 – Erbjudanden från 34 kr https://share.google/lKs2Cvuo59X7pGzal Blå och gul musfälla med en mekanism som aktiveras när musen tar betet.
Skapa konto

• Gilla
deetee och 12 till
  • Laddar…
S Sågat skrev:
Hej

Jag gör så här klipper av en liten lagom bit skumgummi från en tvättsvamp smetar på jordnötssmöret på baksidan av skumgummit så att mössen måste dra i skumgummit för att få tag i det goda och så smäller fällan igen, funkar varje gångågon typ av smör är
S Sågat skrev:
Hej

Jag gör så här klipper av en liten lagom bit skumgummi från en tvättsvamp smetar på jordnötssmöret på baksidan av skumgummit så att mössen måste dra i skumgummit för att få tag i det goda och så smäller fällan igen, funkar varje gång 😝
Typ smör är bra. Jag smetar ut smöret långt inne på "tungan" i mössfällan med tex. en glasspinne. Det skall inte vara ute i yttre kant. Mössen skall in i fällan med hela sin tyngd 🐀

T tkrafft68 skrev:
⁣Tips: Den här sorten har jag använt i många år då det är snudd omöjligt för dem att vittja utan döden som följd. Jag kör med en vanlig hasselnöt som bete så slipper kladd. GreenLine Musfälla Mjölner 75150 - Black Friday 2025 – Erbjudanden från 34 kr [länk][bild]
Bra bete är oboy/havregryn. Torkar inte och det funkar bra.

Biltemafällorna är kanon, men lite känsliga. De måste riggas så att de är på vippen att slå igen av sig själva, dvs väldigt lite kraft återstår. Jag lägger nötter i mina och det håller rätt lång tid, men möss är inte så kinkiga. Jag har haft framgång med ost också.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Jag kör bara med den här giljotti, som den heter, agnad med halva hasselnötter. Har tagit uppåt tjugo möss om dagen med sådana. Som nämnt så sätter jag den också så den är på vippen att slå igen. Inom någon dag sitter alla möss i dom, utom möjligen de små näbbmössen.

P Plutus skrev:
Du får prova med andras sorters fällor, och olika beten, möss lär sig. Burar som tar dom levande är bra för att man kan ha massor med bete i dom så dom blir oemotståndliga. Men det är inte så kul att ha ihjäl dom sen.
Jag limmar fast mandel på vanlig slagfälla.Köpte mösskämor men vet inte om de är effektiva

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Har varit i samma båt, fick rådet att använda fällan RAPP2. För mig har de fungerat ljusår bättre än allt annat jag testat. Finns billiga på stick.se.

Kör normalt med en liten ostsmula under fällan.

T tkrafft68 skrev:
⁣Tips: Den här sorten har jag använt i många år då det är snudd omöjligt för dem att vittja utan döden som följd. Jag kör med en vanlig hasselnöt som bete så slipper kladd. GreenLine Musfälla Mjölner 75150 - Black Friday 2025 – Erbjudanden från 34 kr [länk][bild]
Vi kör samma. Betar med nötkaka från finbageri, mycket mycket effektivt

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Sen finns det den här...

• Gilla
  • Haha
johan_p och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.