50 450 läst ·
92 svar
50k läst
92 svar
Nyproducerat fritidshus i Mariefred - projekttråd
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Hej!
Håller på att bygga ett fritidshus i Mariefred, har fått så mycket hjälp av byggahus.se så jag tänkte dela med mig av processen.
Jobbar med fastighetsutveckling, så mycket av arbetet gör jag själv, eller med gamla kontakter. Bygger lösvirke och fokus är verkligen hårt på kostnader.
Budgeten för bygget exkl tomt är 1270' för 85 kvm hus och 36 kvm gäststuga och den ser ut att hålla.
Stora huset:
170-stomme +45 installationsutrymme
400 ekofiber på vind
FLVP och LVI Yali Comfort elradiatorer.
Braskamin från Vermont Castings
Kryddehyllefläkt står för allmänvent och köksfläkt.
Enskilt avlopp
Lilla huset (18 kvm gäststuga och 12 kvm förråd/verkstad)
145+45
170+45 i tak
Pax Passad multi och elradiatorer.
Ingen avlopp eller vatten
Planlösningen har vi både stulit och ritat på själva. Detaljplanen styrde rätt mycket hur huset skulle se ut, bl.a. blev det nästan omöjligt med loft.
Tomten rensad från träd. MASSOR med träd. Betalade typ 27 000 kr för att få bort c:a 130 träd, inkl borttransport. Dom lämnade lite bra björk till ved som jag fixat till typ 50%.
Grovplanering pågår
Form och armering
Gjutning, nervöst trots 13 års erfarenhet från byggbranschen. Blev exakt 0 l kvar, lite snålt räknat kanske.
Stommen spikades ihop och fick tätt tak på 4-5 dagar, jag och två snickare som körde.
Visa bilaga Edsala_5_221_Huvudbyggnad_pdf__1_sida_.pdf
Planlösning.
Ställ gärna frågor!
Och stort tack för all hjälp forumet gett i planeringsskedet!
Håller på att bygga ett fritidshus i Mariefred, har fått så mycket hjälp av byggahus.se så jag tänkte dela med mig av processen.
Jobbar med fastighetsutveckling, så mycket av arbetet gör jag själv, eller med gamla kontakter. Bygger lösvirke och fokus är verkligen hårt på kostnader.
Budgeten för bygget exkl tomt är 1270' för 85 kvm hus och 36 kvm gäststuga och den ser ut att hålla.
Stora huset:
400 ekofiber på vind
Enskilt avlopp
145+45
170+45 i tak
Planlösningen har vi både stulit och ritat på själva. Detaljplanen styrde rätt mycket hur huset skulle se ut, bl.a. blev det nästan omöjligt med loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomten rensad från träd. MASSOR med träd. Betalade typ 27 000 kr för att få bort c:a 130 träd, inkl borttransport. Dom lämnade lite bra björk till ved som jag fixat till typ 50%.
Logga in
Skapa konto
Grovplanering pågår
Logga in
Skapa konto
Form och armering
Logga in
Skapa konto
Gjutning, nervöst trots 13 års erfarenhet från byggbranschen. Blev exakt 0 l kvar, lite snålt räknat kanske.
Logga in
Skapa konto
Stommen spikades ihop och fick tätt tak på 4-5 dagar, jag och två snickare som körde.
Logga in
Skapa konto
Visa bilaga Edsala_5_221_Huvudbyggnad_pdf__1_sida_.pdf
Planlösning.
Ställ gärna frågor!
Produkter som diskuteras: "Pax Passad"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Kom takstolarna över en stolpe eller hur löste du trycket från takstolarnaStringfellow Hawke skrev:Hej!
Stora huset:
400 ekofiber på vind
Enskilt avlopp
145+45
170+45 i tak
[bild]
[bild]
Grovplanering pågår
[bild]
Form och armering
[bild]
[bild]
[bild]
[bifogad fil]
Planlösning.
Ställ gärna frågor!
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Det har jag inte brytt mig om, endast 6,4 m mellan ytterväggar, c/c 600 på 170-reglar C24, min bedömning baserat på erfarenhet och Träguiden är att det håller även om vissa takstolar inte träffar rak ovanför en stående regel.Polos skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Ja hopp, tack så mycket. Jag blev så bekymrad att jag åkte ut och fällde in en bärlina.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Verktygstokig
· Stockholm
· 268 inlägg
Kul o se ett fritidshus projekt här. Själv ska jag precis bygga ett fritidshus mellan Gnesta och Mariefred. 65 kvm, även av lösvirke. Jag är arkitekt och detta är mitt första projekt åt mig själva, har du några bra tipps om mark entreprenörer eller andra välbehövliga gubbar i trakterna?
Produkter som diskuteras: "Gnesta"
Fönsterpensel 35 mm svinborst Gnestapenseln
Perfekta penseln för fönstermåleri
399 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Logga in
Skapa konto
Bandtäckning pågår. Färgen är alldeles för ljus, ljuseffekt av något slag. Var tvungen att hålla en spillbit framför ett fönster och det är ju onekligen lika kulörer...
Logga in
Skapa konto
Takplåt över fönster.