I
Ikiara: Precis gjord för att kunna öppna dörren, hade inte utrymme för mer mot vägen. Det är verkligen världens enklaste bygge. (Jag är extremt förtjust i projekt som tar en dag eller max en helg… 😅)
14 svar · 432 läst
·
H
Hans G2: Specen är: T43+6Sun70/40 4Fl 6LamLe68+12/14VK+AR, Förankrat Glas Så treglasruta med: Härdat solskyddsglas (Sun 70/40) → 70 % ljusinsläpp 40 % solenergigenomsläpp (g-värde ~0,40). Det finns andra varianter att välja, typ 66/33 och 50/25 som då stänger ute både mer ljus och mer värme, så det är en avvägning utifrån storlek, placering osv. Floatglas (standardglas) Laminerat glas
9 svar · 2,0k läst
J
Jimpalimpa83: Har även ett ovanför och under slutblecket som används när handtaget lyfts, men där har jag inte så mycket drag av kalluft. Det är primärt vid handtaget/låset det drar
5 svar · 201 läst
·
Monica_E1
Monica_E1: [citat] Hej, hur har Dörrglansen hållit sig på din dörr?
5 svar · 2,3k läst
·
K
krambriw: Ta bort gammal lack med speedheater, lacka sedan med linoljelack https://www.moory.se/wp-content/uploads/m501001359-linoljelack-le-tonkinois-1-liter-1-scaled.jpg?_gl=1*9tr61v*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAjwnZfPBhAGEiwAzg-VzCbKXhdP9Crrc_33cYbeM51cmDORhFAs7OpcvlyB1c57HAhePci8sBoC-mwQAvD_BwE&gbraid=0AAAAAoTWV3AfaPb_5DBvj1KXoCieVAVoq
1 svar · 154 läst
·
NyKarin
NyKarin: Jag hade hoppats på att slippa skruva bort ett gångjärn, att det mer skulle vara "ah, det där är ett XX-gångjärn, finns där och där". Det är sällan det är så enkelt 😃 Spikband ska jag fundera på, det borde gå att få fungera på något sätt, tack!
3 svar · 196 läst
·
F
Forestlord: Luftvärme pump skulle jag säga kan ersätta dina element fint. Speciellt om du inte snålar ut och köper dig en riktigt bra pump, tänk dock på ljudnivån också! :) lycka till
12 svar · 303 läst
Smesken
Smesken: [citat] Hej, står med exakt samma ”problem” själv nu. Hur löste du det? Och Blev det bra? Hälsningar
2 svar · 5,5k läst
·
Matti_75
Matti_75: Kolla om skruvarna i gångjärnen sitter löst annars knäck dom övre tre gångjärnen med en gångjärnsriktare. Dörren är tung och har hängt ner sig. Det syns på springan på gångjärnssidan du har nästan ingen springa i nederkant men en stor i överkant.
4 svar · 209 läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: Du har fel gångjärn Gångjärnen måste ut från väggen och sen rotera. Dom du har viker sig för nära väggen. Kolla wide throw
5 svar · 289 läst
·
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: En annan orsak till att hålen är förskjutna kan vara att om det ska sitta ett annat fönster ovanför eller under, ska hållen inte komma mitt för varandra. Om den teorin stämmer sitter hålet i överstycket förskjutet lika mycket åt andra hållet. Och hålen i sidorna är inte heller mitt för varandra.
8 svar · 295 läst
·
plåtrickard
plåtrickard: Vanligt stenlim,och sätta ihop dom på backen innan borde ju enkelt lösa problemet..
6 svar · 348 läst
·
1
123abc: [citat] Till låshus 410 så rekommenderas runda låscylindrar och om du vill ha vred på insidan så bör du använda vredcylinder 13.
4 svar · 200 läst
K
Kristian Lindén1: Hur kan den typ av skjutdörr justeras i sidled? Vi renoverar och hittade en skjutdörr med samma mekanism som var gömd i listverket. Kruxet är att dörren går inte att stänga helt utan det saknas 15 cm. Den inre ramen som håller kulorna i lagret och ”skytteln” som dörren är skruvad i verkar i osynk. Någon som har erfarenhet eller tips på hur man skall justera dörren så den kan
4 svar · 2,5k läst
·
I
Irmala: Jag funderar på att köpa fönsterputsrobot. Är det någon som använder den här och vill lämna synpunkter/erfarenheter så vore jag tacksam. Enligt recensioner på hemsidor verkar den bra. Är putsdukarna bra och hållbara, behöver de bytas ofta även då fönstren som putsas inte är speciellt smutsiga? [bild] Lånad bild. Lietroux YW509
0 svar · 146 läst
·
P
Preb: Fy fan för mdf.
1 svar · 136 läst
·
H
homelabber: Sett denna produkt men [citat] sett denna tidigare, men varit osäker om den passar?
2 svar · 148 läst
·
1
123abc: [citat] Den blir bra.
3 svar · 180 läst
·
1
123abc: [citat] Du kan köpa dom av en låssmed då det endast används en vid installation så bör de flesta ha en låda som extra ligger i, jag hinner inte kolla om de finns som reservdel i katalog. Om någon vill använda en 3D skrivare så finns det filer att ladda ner. https://www.printables.com/model/1012181-assa-abloy-414-plastbussning/files
2 svar · 108 läst
·
L
Lani12: [citat] Tusen tack för ditt tålamod och alla svar 👍
9 svar · 307 läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: [citat] Sorry missade denna. Bra feedback och ideer. Blir glad bara av att hålla i premiumverktyg. :) [bild]
6 svar · 295 läst
·
L
lostinsweden: [citat] Bravo. 👏 tack så mycket. Täckskylt googlande ge rätt svar.
2 svar · 164 läst
·
Paletten100
Paletten100: [citat] Skruva loss de skruvarna på utsidan. Då kan du sära dörren.
2 svar · 104 läst
·
1
123abc: Inte för att jag är snickare eller detta är mitt expertområde men att ersätta det glasade partiet med en vägg tror jag du klarar av. Då partiet i sig inte är bärande så är redan befintlig konstruktion det.
1 svar · 169 läst
·
Andynilsson84
Andynilsson84: Någon som vet vart jag kan hitta dessa låsclips?
0 svar · 69 läst
·
1
123abc: Du har dimensionerna på ASSA 2020 i den tråden @Purre länkar. Normalt fungerar det bra att byta rakt av då 2020 är framtaget för att ersätta 404. Angående att titta skillnader inne i låshuset så finns det flera revisioner av låshuset genom åren så det är inte ovanligt att de inte ser lika ut. Det fanns även ett boda låshus som motsvarade 404 en gång i tiden men som skilde lite
4 svar · 244 läst
·
1
123abc: [citat] Länk till var den spanjoletten går att köpa finns i den länkade tråden men postar en länk även här. Du kan även beställa den hos en låssmed, välsorterat byggvaruhus eller järnaffär osv. https://butik.elitfonster.se/spanjoletter-fonster
6 svar · 3,3k läst
·
P
Per Lundqvist i Halland: Ajdå, ja då blir man rätt trött på det... Jag tog en kik i monteringsanvisningen, det verkar som att den lilla viktiga skruven upptill på låskistan ska sitta på insidan om dörren är utåtgående. (Och på utsidan om dörren är inåtgående). Å denna har du väl kanske redan kika på [MEDIA=youtube]vPG-BzTJUEM[/MEDIA]
6 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.