Renoverare
· Stockholm
· 20 274 inlägg
Har en gammal dörr där jag tänkte byta lås så vi kan använda samma nyckel.
Stolpen på den nya låskistan är smalare än på det gamla låset. Samt avrundat.
Jag tänker köpa planhyvlat virke och fräsa lika bred som gamla stolpen då jag hittar 43mm brett planhyvlat och den faktiska bredden är 38,7.
Har köpt en Bosch blå batteridriven handöverfräs och tänkte fräsa försäkningen för stolpen. För avrundningen har jag beställt en 22mm i diameter frässtål då bredden på nya stolpen är 22mm. Edit: tänker använda ett mindre frässtål för rakan, enbart avrundningen görs med 22an
Tänker jag rätt?
Stolpen på den nya låskistan är smalare än på det gamla låset. Samt avrundat.
Jag tänker köpa planhyvlat virke och fräsa lika bred som gamla stolpen då jag hittar 43mm brett planhyvlat och den faktiska bredden är 38,7.
Har köpt en Bosch blå batteridriven handöverfräs och tänkte fräsa försäkningen för stolpen. För avrundningen har jag beställt en 22mm i diameter frässtål då bredden på nya stolpen är 22mm. Edit: tänker använda ett mindre frässtål för rakan, enbart avrundningen görs med 22an
Tänker jag rätt?
Redigerat:
Varför inte fräsa 22mm hela vägen då stolpen på nya lås är 22mm sedan brukar man fräsa med 20mm i resterande för "kassetten".
Det går även att använda en flatborr 22mm istället om så önskas för avrundningen om man inte har rätt fräs.
Sitter det ett gammalt deuxbattantlås i dörren idag?
Det går även att använda en flatborr 22mm istället om så önskas för avrundningen om man inte har rätt fräs.
Sitter det ett gammalt deuxbattantlås i dörren idag?
Renoverare
· Stockholm
· 20 274 inlägg
Man måste vara försiktig som sjutton när bredden på stålet är samma som bredden på det man ska fräsa.1 123abc skrev:
Jo precis, drygt inte kunna ha en nyckel.
Jag förstod inte riktigt hur du menade, men för att modifiera dörrar till nya lås har jag helt enkelt använt stämjärn. De kunde karva ut metervis med krusiduller med det tidigare och ett lås är så litet.
Jag tänkte också tanken att fräsa men innan du köpt och klurat ut hur göra så är du redan klar med stämjärnet.
Ska man göra detta på många dörrar/ proffesionellt så är givetvis din fräsmetod bättre.
Jag tänkte också tanken att fräsa men innan du köpt och klurat ut hur göra så är du redan klar med stämjärnet.
Ska man göra detta på många dörrar/ proffesionellt så är givetvis din fräsmetod bättre.
Renoverare
· Stockholm
· 20 274 inlägg
Men på detta vis får jag köpa en fräsJ JohanLun skrev:Jag förstod inte riktigt hur du menade, men för att modifiera dörrar till nya lås har jag helt enkelt använt stämjärn. De kunde karva ut metervis med krusiduller med det tidigare och ett lås är så litet.
Du kan även vända på låshuset och skruva fast det och sedan skära runt stolpen med en rakbladskniv eller kancaka lite lärr med stämjärnet just den biten där låshuset fälls in djupt.
Börja med att göra 20mm urtaget för kassetten så är det endast 3mm djupt och ganska tuntt (1mm) som ska bort på var sida och det görs lätt med några skär med en rakbladskniv på längden men tryck inte ut styr lätt mot stolpen för om du trycker kommer du lätt slinta.
Om man använder 22mm flatborr så styr den i skruvhålen men då får man inte köpa en fräs och fräs är bra för att garantera exakt djup för rundningen och den bit där det inte är infällt för låskassetten
och om du redan fällt in för kassetten så bör det
gå väldigt lätt att fräsa resen.
Det gånger jag använder handöverfräs är ibland när jag fräser in spanjoletter då de är så långa men jag har modifierat mothållet och har en en bit 45x45 regel där sedan står jag på motsatt sida och håller fräsen mot mig.
Tänkte ta en bild på fräsen men såg att någon annan använt den och tagit bort regeln så blev ingen bild, tee tips när man använder mothåll så dra en remsa med blå papperstejp (som är lätt att ta bort utan att dra med färg) på dörren innan då vissa mothåll kan missfärga annars.
Ett annat alternativ är att göra en fräsguide/styrning så kan du inte slinta eller fräsa för långt vilket är lätt för ett enkelt snitt, det finns även varianter att köpa på amazon som passar vissa fräsar men de tar inte så brett men jag är rätt säker på att du har tillgång till 3D-skrivare och kan skriva ut en platta som gör att den tar bredare eller tillverka en egen.
https://www.amazon.se/Fräsguider-Tr...skin-Routerfäste-Träsvarvning/dp/B0GCTH5FKLmo
Börja med att göra 20mm urtaget för kassetten så är det endast 3mm djupt och ganska tuntt (1mm) som ska bort på var sida och det görs lätt med några skär med en rakbladskniv på längden men tryck inte ut styr lätt mot stolpen för om du trycker kommer du lätt slinta.
Om man använder 22mm flatborr så styr den i skruvhålen men då får man inte köpa en fräs och fräs är bra för att garantera exakt djup för rundningen och den bit där det inte är infällt för låskassetten
Det gånger jag använder handöverfräs är ibland när jag fräser in spanjoletter då de är så långa men jag har modifierat mothållet och har en en bit 45x45 regel där sedan står jag på motsatt sida och håller fräsen mot mig.
Tänkte ta en bild på fräsen men såg att någon annan använt den och tagit bort regeln så blev ingen bild, tee tips när man använder mothåll så dra en remsa med blå papperstejp (som är lätt att ta bort utan att dra med färg) på dörren innan då vissa mothåll kan missfärga annars.
Ett annat alternativ är att göra en fräsguide/styrning så kan du inte slinta eller fräsa för långt vilket är lätt för ett enkelt snitt, det finns även varianter att köpa på amazon som passar vissa fräsar men de tar inte så brett men jag är rätt säker på att du har tillgång till 3D-skrivare och kan skriva ut en platta som gör att den tar bredare eller tillverka en egen.
https://www.amazon.se/Fräsguider-Tr...skin-Routerfäste-Träsvarvning/dp/B0GCTH5FKLmo
Renoverare
· Stockholm
· 20 274 inlägg
Sorry missade denna. Bra feedback och ideer.1 123abc skrev:Du kan även vända på låshuset och skruva fast det och sedan skära runt stolpen med en rakbladskniv eller kancaka lite lärr med stämjärnet just den biten där låshuset fälls in djupt.
Om man använder 22mm flatborr så styr den i skruvhålen men då får man inte köpa en fräs och fräs är bra för att garantera exakt djup för rundningen och den bit där det inte är infällt för låskassettenoch om du redan fällt in för kassetten så bör det
[länk]
Blir glad bara av att hålla i premiumverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara