310 läst ·
12 svar
310 läst
12 svar
Byte av fönster, ersätta vägghängda radiatorer till golvstående ??
Hej, jag har en fråga till er,
Ska byta fönster hemma till större som kommer gå från golv till tak. Idag har jag vattenburna element jag har två alternativ,
Alternativ 1 är att hitta snygga golvstående element som kommer vara framför 2 av 4 fönster,
Alternativ 2 är det möjligt att ersätta elementen med är värmepump som jag även kan ha kyla sommar perioden ?
Ska byta fönster hemma till större som kommer gå från golv till tak. Idag har jag vattenburna element jag har två alternativ,
Alternativ 1 är att hitta snygga golvstående element som kommer vara framför 2 av 4 fönster,
Alternativ 2 är det möjligt att ersätta elementen med är värmepump som jag även kan ha kyla sommar perioden ?
Hej tack för tipset, idag har jag radiatorer under fönsterna, tanken är att sätta in en dubbel dörr och sedan fasta fönster i resten av vardagsrummet för att få in mer ljus men framför allt framhäva utsikten då vi bor vid en sjöO skrev:
Jag följde @O's exempel. Har en låg mur under de fasta fönstren som går nästan upp till tak just för att hindra ev golvdrag. Det blev mycket snyggt.
Att jag senare aldrig satte dit låga radiatorer är en annan sak - men jag har annan värmekälla.
Att jag senare aldrig satte dit låga radiatorer är en annan sak - men jag har annan värmekälla.
Tack för svar, en tanke är att skippa elementen men kan man ersätta värmekällan med en luftvärmepump istället ?yonna skrev:
Radiatorn kommer täcka ett fönster och inte helaF Fideliox skrev:
Vägen. Så det kommer inte ”störa” så mycket då vi även har soffan framför det fönstret
Det finns även radiatorer/konvektorer som är nerfällda i golvet, tex,
https://epecon.se/produkt-kategori/location/nedfallt-i-golv/
https://epecon.se/produkt-kategori/location/nedfallt-i-golv/
Min erfarenhet är att man vill ha möbler mm i sitt hus. Många gånger vill man placera dem framför fönstren. Då tillför det inte speciellt mycket med fönster ned till golvet. Sett innifrån.Gabbro skrev:
Ser man det utifrån är det värt att överväga hur det kommer att se ut från utsidan med den möblering man tänker sig. Det är inte ovanligt att det ser ganska stökigt ut med fönster till golvet. Men det beror på hur organiserad man är.
Det är ganska vanligt. Då gäller det att inte placera/gömma "div krafs" bakom soffan. Det ser inte fint ut från utsidan...Gabbro skrev:
Vad är effektbehovet? Vill man inte ha radiator är en fläktkonvektor ett alternativ. Har du en bra uppvärmningskälla skulle jag inte sätta in en luftvärmepump också. Eller är du ute efter att kunna kyla på sommaren?
Luftvärme pump skulle jag säga kan ersätta dina element fint. Speciellt om du inte snålar ut och köper dig en riktigt bra pump, tänk dock på ljudnivån också!
lycka till
Klicka här för att svara