Hej vad säger ni om denna montering av Veluxfönster. Anlitade mockfjärdsfönster.
Takbjälken inne satt för tajt så dom kunde bara sätta fönstret så här. Vi är nöjda med fönstret men tycker att det inte är snyggt med mattan över takpannorna. Dom säger att man inte kan limma på en bit takpanna då det inte håller.
Tips och råd ses tacksamt emot.
 
  • IMG_3103.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3102.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Utan att veta all fakta som legat till grund för montaget:

1. Varför skar man inte in en 1/4 bred pannrad på den vänstra sidan, då hade man väl kunnat skippa "mattan" som ligger där, den ser ju, som du påpekar, anskrämligt ut.

2. "Anslutningsmattan" mellan nederkant fönster och takpannorna glappar betänkligt mot pannorna, speciellt i hörnen på fönstret.'
Kommer garanterat att blåsa in snö (ev även slagregn) under dem och skapa fukt mot underliggande tak. Hoppas det är seriöst tätat från undertaket mot takfönsterkarmen så att det inte går in vatten mellan fönster och undertak.
 
  • Gilla
Mmm1959
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Utan att veta all fakta som legat till grund för montaget:

1. Varför skar man inte in en 1/4 bred pannrad på den vänstra sidan, då hade man väl kunnat skippa "mattan" som ligger där, den ser ju, som du påpekar, anskrämligt ut.

2. "Anslutningsmattan" mellan nederkant fönster och takpannorna glappar betänkligt mot pannorna, speciellt i hörnen på fönstret.'
Kommer garanterat att blåsa in snö (ev även slagregn) under dem och skapa fukt mot underliggande tak. Hoppas det är seriöst tätat från undertaket mot takfönsterkarmen så att det inte går in vatten mellan fönster och undertak.
Hej
Tack för att du svara .
1.Montören sa att man inte kan lägga 1/4 takpanna till vänster då där inte är något att fästa dom i. Det är det vi helst ville ha.
2. Mattan i nederkanten har jag inte tänkt på.
Men jag ska ta upp detta .
Montören ska va proffs på velux fönster 🫣
 
Som utbildad takläggare har jag monterat hundratals sådana Velux-fönster i Tyskland. Fönstret är monterat för djupt (minst 25 mm). Därför sticker den nedre kanten upp så högt och har med säkerhet en motlutning. Jag skulle aldrig acceptera den vänstra sidan, för när man limmar ihop två takpannor kan man skära dem exakt i rätt bredd när limmet har härdat. Då behöver man inget extra för att hålla fast dem.
 
  • Gilla
Mats-S och 1 till
  • Laddar…
När jag satte in mins takfönster sade plåtslagare att de skall monteras så högt som möjligt. Så jag spikade upp en regelram på råsponten som förhöjning. Varför det inte gick i ditt fall är svårt att förstå.
 
  • Gilla
Mmm1959
  • Laddar…
Mats-S
U Uwe H skrev:
Jag skulle aldrig acceptera den vänstra sidan, för när man limmar ihop två takpannor kan man skära dem exakt i rätt bredd när limmet har härdat.
Tänkte precis samma lösning, men du hann före .-) Givetvis kan man göra ett snyggt och korrekt avslut mot fönstret.
 
Vanligt stenlim,och sätta ihop dom på backen innan borde ju enkelt lösa problemet..
 
  • Gilla
Uwe H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.