Ytterdörr. Jag kommer ta ner den för ommålning och tänker att jag behöver något provisoriskt där så länge. Det borde gå att ta typ masonit och sätta dit gångjärn, stänga med haspel. Dörren är till farstun så jag behöver inte ta hänsyn till varken inbrottsrisk eller regn.
Men farstun fungerar som kattsluss så katterna inte springer ut. Är det här gångjärnstyp som jag kan köpa och använda? Vilken är det?

IMG_20260420_211744.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20260420_213101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
S
Då får mäta på gångjärnen eller skruva bort ett och ta med till en bygghandel eller järnaffär.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Om det är mycket tillfälligt och enbart en enklare förslutning mot att katterna rymmer så kanske du kan forma ett spikband till en ögla (runt tappen i karmen) och skruva fast i stommen till det provisoriska dörrbladet? Annars får man som sagt ta med en halva av gångjärnet och prova på bygghandel (det duger väl att det är lite större hål än tappen så det kan hänga på den?).

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Jag hade hoppats på att slippa skruva bort ett gångjärn, att det mer skulle vara "ah, det där är ett XX-gångjärn, finns där och där". Det är sällan det är så enkelt 😃

Spikband ska jag fundera på, det borde gå att få fungera på något sätt, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.