Fick hem mina fönster och gick igenom dom nu.
Tyvärr så har företaget stängt nu så kan inte få svar innan måndag men för mig ser detta fel ut.

Bilden visar nedre delen av fönstret och där sitter en hylsa för skruv.

Har inte haft det på något annat fönster och dessutom sitter den inte i mitten.

är det verkligen rätt?
20260417_151431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det ett brett fönster är det lämpligt med en hylsa även på horisontella delar av karmen.

Det är varken ett fel eller ett problem skulle jag säga, montera sidorna först därefter justeras hylsan så bottenstycket blir rakt (obs beakta inte bubbla i vattenpass efter att sidor fixerats, säkerställ endast att den inte blir bananformad)

L Liljeros skrev:
Är det ett brett fönster är det lämpligt med en hylsa även på horisontella delar av karmen.

Det är varken ett fel eller ett problem skulle jag säga, montera sidorna först därefter justeras hylsan så bottenstycket blir rakt (obs beakta inte bubbla i vattenpass efter att sidor fixerats, säkerställ endast att den inte blir bananformad)
Ja relativt brett.
13x13

Då blir jag lite lugnare även om frun (och jag i början) kommer störa sig på att det sitter lite åt sidan 😀

N Niklas***J skrev:
Ja relativt brett.
13x13

Då blir jag lite lugnare även om frun (och jag i början) kommer störa sig på att det sitter lite åt sidan 😀
Sätt en till på andra sidan så blir det symmetriskt alla fall. Gissar på att man inte satt den på mitten för att det skulle ta i handtaget?

L Liljeros skrev:
Sätt en till på andra sidan så blir det symmetriskt alla fall. Gissar på att man inte satt den på mitten för att det skulle ta i handtaget?
Det stämmer bra!

Orkar inte sätta en till.
Lagen om alltings jävlighet säger att färgen kommer spricka om jag borrar så det får vara.
Man blir ändå hemmablind snart.

Är man ute efter symmetri kan man ju dra dit ett blindlock, bara skära av en karmplugg och limma dit ;)

N Niklas***J skrev:
för mig ser detta fel ut. Bilden visar nedre delen av fönstret och där sitter en hylsa för skruv. Har inte haft det på något annat fönster och dessutom sitter den inte i mitten.
Det beror på fönstertyp. För smala fönster räcker det med stöd, t.ex. Adjufix, på sidorna. Om bredden överstiger ett visst mått brukar det rekommenderas stöd även i överkant och underkant.

Med det sagt behöver inte stödet vara just adjufix. Man kan t.ex. använda två kilar istället. Adjufix må vara smidigt att installera. Men med kilar slipper man hål och plugg. Det blir osynligt och man får en helt slät yta.
N Niklas***J skrev:
är det verkligen rätt?
Ja det är rätt. Men det finns knappast något enda sätt som är rätt eller fel. Så man behöver inte göra så om man stör sig på symmetri och utseende.

Tackar för svar.

Fönstret åkte på plats igår.
Skönt med lite ljus i rummet.

En annan orsak till att hålen är förskjutna kan vara att om det ska sitta ett annat fönster ovanför eller under, ska hållen inte komma mitt för varandra.

Om den teorin stämmer sitter hålet i överstycket förskjutet lika mycket åt andra hållet. Och hålen i sidorna är inte heller mitt för varandra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.