Hej! Handtaget är löst från båda sidor av dörren. Att skruva åt inifrån (exponerade skruvarna) gjorde inte jobbet. Tips på hur jag bör göra? Känns som att det här borde man kunna ordna ..

Bilderna är inifrån, utifrån, samt från ”sidan”

Tack!
 
  • Löst dörrhandtag med exponerade skruvar och ett nyckelhål, fotat inifrån med veranda i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrhandtag i silver på en glasdörr, fotograferat inifrån med reflektioner från rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrhandtag löst på båda sidor, sett från sidan. Skruvar synliga, försökt åtgärda inifrån utan framgång. Finns blommor och stolar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur menar du att handtagen är lösa?
En film på hur handtagen beter sig kan underlätta bedömningen.

Själva handtagen är Hoppe, troligen modellen London.

I värsta fall kan spanjoletten i dörrbladet vara slitet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur menar du att handtagen är lösa?
En film på hur handtagen beter sig kan underlätta bedömningen.

Själva handtagen är Hoppe, troligen modellen London.

I värsta fall kan spanjoletten i dörrbladet vara slitet.Sorr
Demmpa Demmpa skrev:
Hur menar du att handtagen är lösa?
En film på hur handtagen beter sig kan underlätta bedömningen.

Själva handtagen är Hoppe, troligen modellen London.

I värsta fall kan spanjoletten i dörrbladet vara slitet.
sorry for otydlighet. Här kommer det en video.
 
Aj då, då var jag för optimistisk. Vill bara visa en till tydligare bild på insidan (enbart 2 skruvar syntes innan men det är faktiskt 3). Vet du vilken modell det är?
 
  • Dörrhandtag och nyckelskylt med tre skruvar synliga på en vit dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dwt handlar om medbringaren är 7 mm eller 8 mm.
 
Att det var tre skruvar, varav nedre döljs när handtaget är i "stängt"/nedre läge visste jag redan.
De två handtagen jag länkade till i inlägg 4 fungerar "rakt av"/klockrent.

Till 99,9% så är det 8 mm på fyrkantssprinten.


Vi har Hoppe London handtag, lite annan modell bara, på vår altandörr.
Edit: Vi har följande på insidan, vår dörr är vänsterhängd,
https://www.hoppe.com/se-sv/produkt/1000676953/london-altan-foensterdoerrshandtag
 
Redigerat:
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Att det var tre skruvar, varav nedre döljs när handtaget är i "stängt"/nedre läge visste jag redan.
De två handtagen jag länkade till i inlägg 4 fungerar "rakt av"/klockrent.

Till 99,9% så är det 8 mm på fyrkantssprinten.


Vi har Hoppe London handtag, lite annan modell bara, på vår altandörr.
Edit: Vi har följande på insidan, vår dörr är vänsterhängd,
[länk]
Sorry för inkompetensen men förstår faktiskt inte vad ni menar med fyrkantsprint och vad måtten 7-8 mm innebär!

Om jag beställer dem, är det komplicerat att byta själv? Behöver man skruva upp spaljonetten också?😊
 
Det sitter en fyrkantig pinne i handtaget som går in i spanjoletten. Fyrkantiga pinnen överför vridningen i handtaget till spanjoletten så att den stänger/öppnar.
Denna pinne finns i olika storlekar/grovlekar, tex 8*8 mm.

Det är enkelt att byta handtagen.
Skruva loss de tre skruvarna, man kan behöva hålla mot (trycka in) blindmuttrarna på utsidan.
Sen är det bara att dra handtagen rakt ut.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det sitter en fyrkantig pinne i handtaget som går in i spanjoletten. Fyrkantiga pinnen överför vridningen i handtaget till spanjoletten så att den stänger/öppnar.
Denna pinne finns i olika storlekar/grovlekar, tex 8*8 mm.

Det är enkelt att byta handtagen.
Skruva loss de tre skruvarna, man kan behöva hålla mot (trycka in) blindmuttrarna på utsidan.
Sen är det bara att dra handtagen rakt ut.
Tusen tack för ditt tålamod och alla svar 👍
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.