Ut mot vägen har vi vår groventré, med en sliten vit dörr från tidigt 90-tal. Nu när färgen flagnar (och jag har slipat) planerar jag att måla den och dess foder falurött för att den ska smälta in i fasaden (har även en spaljé framför). Linoljefärg är planen. Hade tänkt Ottossons el motsvarande, men såg nu att falu rödfärgs knut&foder även kan målas på släta ytor. Någon som har rekommendationer kring bästa färgen? Fokus på bra resultat förstås, öppen för förslag.
Haha, okej. Jag har för all del sett gott om exempel på dörrmålningar som gått snett i detta forum. Tack för det konstruktiva rådet att använda slamfärg till ytterdörren. Skämt åsido, tar det som att du tror att knutfärgen (vattenlöslig linoljefärg) från falu kan fungera.
Traditionell linoljefärg (vid behov spädd med balsamterpentin)fäster på i stort sätt alla underlag och är lätt att underhålla
Faluröds knut och foder är ännu ett rätt oprövat kort som jag inte skulle chansa på.
Faluröds knut och foder är ännu ett rätt oprövat kort som jag inte skulle chansa på.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer
Röd? (Det skulle kunna bli snyggt med dörrar i nån annan kulör..)I Ikiara skrev:
Tror @Marlen Eskilsson skev nått om färgsättning av dörrar till faluröda hus för ett par år sen.
Redigerat:
Ja, till den ”riktiga” ytterdörren skulle jag gärna ha blått, grönt eller gult (vår hönshusdörr är gul och den är så fin) - men denna dörren ska nog synas så lite som möjligt har jag tänkt, annars riskerar folk att tro att det är vår ytterdörr med tanke på att det är den första dörr som syns…F fribygg skrev:
Fint att höra att någon annan tänker på dörrar och falurött! 🫶 Slamfärg är uteslutet, jag kommer inte palla att slipa ner allt trärent och tror inte att dörren är av bra nog kvalitet för att klara det ändå. Plus det du säger - jag har nog av röda händer bara av att råka ta på en yttervägg ibland. 😅NyKarin skrev:
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden