Ut mot vägen har vi vår groventré, med en sliten vit dörr från tidigt 90-tal. Nu när färgen flagnar (och jag har slipat) planerar jag att måla den och dess foder falurött för att den ska smälta in i fasaden (har även en spaljé framför). Linoljefärg är planen. Hade tänkt Ottossons el motsvarande, men såg nu att falu rödfärgs knut&foder även kan målas på släta ytor. Någon som har rekommendationer kring bästa färgen? Fokus på bra resultat förstås, öppen för förslag.
 
  • IMG_9413.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
J
Ja du ska bara måla en dörr. Bara välj en färg och måla. Förslagsvis samma färg som väggen... Det är inte något superduperöverjävligtprojekt.
 
Haha, okej. Jag har för all del sett gott om exempel på dörrmålningar som gått snett i detta forum. Tack för det konstruktiva rådet att använda slamfärg till ytterdörren. Skämt åsido, tar det som att du tror att knutfärgen (vattenlöslig linoljefärg) från falu kan fungera.
 
  • Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Traditionell linoljefärg (vid behov spädd med balsamterpentin)fäster på i stort sätt alla underlag och är lätt att underhålla
Faluröds knut och foder är ännu ett rätt oprövat kort som jag inte skulle chansa på.
 
  • Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
Tackar och bockar för ett seriöst svar! Linoljefärg blir det.
 
I Ikiara skrev:
Tackar och bockar för ett seriöst svar! Linoljefärg blir det.
Röd? (Det skulle kunna bli snyggt med dörrar i nån annan kulör..)
Tror @Marlen Eskilsson skev nått om färgsättning av dörrar till faluröda hus för ett par år sen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Jag har funderat på mina dörrar och bestämt mig för linoljefärg. Slamfärg är trevligt men färgar av sig. Att få händerna färgade varje gång jag stänger dörren känns inte lockande.
 
  • Gilla
Blueztar och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Röd? (Det skulle kunna bli snyggt med dörrar i nån annan kulör..)
Tror @Marlen Eskilsson skev nått om färgsättning av dörrar till faluröda hus för ett par år sen.
Ja, till den ”riktiga” ytterdörren skulle jag gärna ha blått, grönt eller gult (vår hönshusdörr är gul och den är så fin) - men denna dörren ska nog synas så lite som möjligt har jag tänkt, annars riskerar folk att tro att det är vår ytterdörr med tanke på att det är den första dörr som syns…
 
NyKarin NyKarin skrev:
Jag har funderat på mina dörrar och bestämt mig för linoljefärg. Slamfärg är trevligt men färgar av sig. Att få händerna färgade varje gång jag stänger dörren känns inte lockande.
Fint att höra att någon annan tänker på dörrar och falurött! 🫶 Slamfärg är uteslutet, jag kommer inte palla att slipa ner allt trärent och tror inte att dörren är av bra nog kvalitet för att klara det ändå. Plus det du säger - jag har nog av röda händer bara av att råka ta på en yttervägg ibland. 😅
 
  • Gilla
NyKarin
  • Laddar…
K
I Ikiara skrev:
Varför förvånad @Jorel03?
Jag vet inte men tror att Jorel03 vaknar förvånad varje dag.
Kollar du runt några minuter på BH-flödet så ser du snart att Jorel03 har gått in stenhårt på att sätta en förvånad emoji på väldigt många inlägg 😃.
 
  • Haha
  • Wow
Ikiara och 1 till
  • Laddar…
K Kapabel skrev:
Jag vet inte men tror att Jorel03 vaknar förvånad varje dag.
Kollar du runt några minuter på BH-flödet så ser du snart att Jorel03 har gått in stenhårt på att sätta en förvånad emoji på väldigt många inlägg 😃.
Vaknar tidigt gör hen också 😲 man bli ju 😲 nu när du säger det😉
IMG_4354.jpeg
 
  • Haha
  • Wow
Ikiara och 1 till
  • Laddar…
Lite ot men väldigt trevlig spaljé. Skulle det gå för sig att be om en bild från sidan? Så att mellan rummet mellan huset och spaljén syns .


❤️
 
  • Gilla
Ikiara
  • Laddar…
Håller med @Jiji , trevlig spalje! Nu blev jag inspirerad att hitta på något liknande hemma fast kanske i två delar något förskjutna eftersom jag behöver kunna gå rakt fram emellanåt också. Tack för tips!
 
  • Gilla
Ikiara
  • Laddar…
Precis gjord för att kunna öppna dörren, hade inte utrymme för mer mot vägen. Det är verkligen världens enklaste bygge. (Jag är extremt förtjust i projekt som tar en dag eller max en helg… 😅)
 
  • IMG_9458.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.