Vårt vardagsrum är ca 38 m2 stort med fyra fönster (180x90) samt en glasad altandörr i nästan rakt söderläge utan så mycket solskydd i övrigt. Vi ska nu byta fönster och altandörr och funderar då på om vi ska välja solskyddsglas eller inte.

Med nuvarande 60-talsfönster blir det ju väldigt varmt när solen ligger på. Antar att en modern isolerruta skärmar av mer av solenergin än de gamla fönstren men solskyddsglas tar ju ännu mer.

Den extra kostnaden är ju liten i sammanhanget så den enda funderingen vi har är om vi kommer uppleva någon skillnad i ljusinsläpp. Man vill ju ha allt ljus man kan få, särskilt på vinterhalvåret.

Det som känns aktuellt är i så fall suncool 70/40 som väl är den ”svagaste” varianten. Är det någon som har erfarenhet av sådana solskyddsglas och som kan säga om ni upplever någon skillnad mot vanliga? Enligt ett datablad jag läste släpper dessa igenom 66% solljus (så borde eg. heta 66/40) jämfört med 74% för en vanlig ruta, men det är svårt att veta hur den siffran upplevs.

Sen är ju frågan om de kommer räcka som solskydd (med tanke på att den totala glasytan är ca 7,5 kvm) eller om man ändå tvingas skaffa annat solskydd som markis eller liknande.

Alla erfarenheter och tankar uppskattas.

Jag har det på söder och väst sidan.
Ingen som varit hemma hos oss har märkt något.
Så jag skulle absolut rekommendera det om man har stora partier i soligt läge.

Ytterliggare ett tips kan vara att ha laminerat glas för det tar bort uv strålningen som bleker golv/möbler.

Vi har det också. Inget man märker när man tittar på/genom dem. Jag har vanliga fönster i samma fasad men under tak där jag inte har solskydd och det syns ingen skillnad.

Hur stor effekten är vet jag inte. Det är betydligt bättre än innan, men då var ju fönstren skräp och vi har fixat ventilationen. Men merkostnaden är försumbar. Gör det!

Du kan också fundera på om du vill inbrottsskydda några utsatta fönster/altandörrar. Limmade kassetter och laminerade fönster är inte heller så kostsamt. Visst, inget stoppar den som verkligen vill in, men låter det och tar tid är det ju bättre än inte.

P Perlundqvist83 skrev:
Vårt vardagsrum är ca 38 m2 stort med fyra fönster (180x90) samt en glasad altandörr i nästan rakt söderläge utan så mycket solskydd i övrigt. Vi ska nu byta fönster och altandörr och funderar då på om vi ska välja solskyddsglas eller inte.

Med nuvarande 60-talsfönster blir det ju väldigt varmt när solen ligger på. Antar att en modern isolerruta skärmar av mer av solenergin än de gamla fönstren men solskyddsglas tar ju ännu mer.

Den extra kostnaden är ju liten i sammanhanget så den enda funderingen vi har är om vi kommer uppleva någon skillnad i ljusinsläpp. Man vill ju ha allt ljus man kan få, särskilt på vinterhalvåret.

Det som känns aktuellt är i så fall suncool 70/40 som väl är den ”svagaste” varianten. Är det någon som har erfarenhet av sådana solskyddsglas och som kan säga om ni upplever någon skillnad mot vanliga? Enligt ett datablad jag läste släpper dessa igenom 66% solljus (så borde eg. heta 66/40) jämfört med 74% för en vanlig ruta, men det är svårt att veta hur den siffran upplevs.

Sen är ju frågan om de kommer räcka som solskydd (med tanke på att den totala glasytan är ca 7,5 kvm) eller om man ändå tvingas skaffa annat solskydd som markis eller liknande.

Alla erfarenheter och tankar uppskattas.
1. Namnet 70/40 kommer från den 2-glas kassetten. 3-glas kassetten har något lägre värden, så detta är en marketing grej för att redovisa "hög ljustransmittans" för produkter. Alla tillverkare gör så.
2. Med glasyta på 7,5 m2, golvarea på 38 m2 och g-värde glas på 0,4 blir solvärmelaster per golvarea: (7.5 × 0.4 x 800) / 38 = ca 63 W/m2 golvarea, som är för mycket (mer än 40 W/m2 kan antas vara högt). Jag antog att omgivningen inte skuggar fasaden. Jag skulle föreslå extra solskydd, markiser funkar bra mot söder och de blockerar inte utblicken.
3. 66% på ljustransmittans är tillräckligt bra, och glaset är neutralt (varken högt reflekterande eller "grönt"). Det är faktiskt det bästa man kan få med solskyddsglas på en 3-glas kassette. 60% kan antas vara ett gränsvärde, mindre än det känns det mörkare.

Redigerat:
H Hans G2 skrev:
Vi har det också. Inget man märker när man tittar på/genom dem. Jag har vanliga fönster i samma fasad men under tak där jag inte har solskydd och det syns ingen skillnad.

Hur stor effekten är vet jag inte. Det är betydligt bättre än innan, men då var ju fönstren skräp och vi har fixat ventilationen. Men merkostnaden är försumbar. Gör det!

Du kan också fundera på om du vill inbrottsskydda några utsatta fönster/altandörrar. Limmade kassetter och laminerade fönster är inte heller så kostsamt. Visst, inget stoppar den som verkligen vill in, men låter det och tar tid är det ju bättre än inte.
Så du tycker inte det blir mycket speglingar utifrån eller inifrån?

T Tjrex skrev:

Ytterliggare ett tips kan vara att ha laminerat glas för det tar bort uv strålningen som bleker golv
T Tjrex skrev:

Ytterliggare ett tips kan vara att ha laminerat glas för det tar bort uv strålningen som bleker golv/möbler.
Så det blir inte speglingar som stör när man tittar in eller ut genom fönstren?

Nej, inte mer än vanliga moderna fönster

H Hans G2 skrev:
Nej, inte mer än vanliga moderna fönster
Vad är det för glas du har om jag får fråga? Och tycker du det kännbart har påverkat sommarvärmen i huset?

R Radhusfarsan skrev:
Så det blir inte speglingar som stör när man tittar in eller ut genom fönstren?
Nej det blir det inte.

Att tänka på är att om det är stora partier så kommer du ÄNDÅ behöva markiser på utsidan för så mkt värme plockar d inte bort.

• Gilla
Radhusfarsan
  • Laddar…
Specen är: T43+6Sun70/40 4Fl 6LamLe68+12/14VK+AR, Förankrat Glas

Så treglasruta med:

Härdat solskyddsglas (Sun 70/40) → 70 % ljusinsläpp 40 % solenergigenomsläpp (g-värde ~0,40). Det finns andra varianter att välja, typ 66/33 och 50/25 som då stänger ute både mer ljus och mer värme, så det är en avvägning utifrån storlek, placering osv.
Floatglas (standardglas)
Laminerat glas som alltså håller ihop även när det går sönder, svårare att knacka rutan
AR är antireflexbehandling för mindre speglingar, bättre genomsikt
Förankrat glas så själva glaskassetten är fastlimmad i karmen med något som är drygt att skära loss

Jag tycker att det kännbart har påverkat inomhustemperaturen och funkar bra. Sen blir det en del i helheten, vad har du för ventilation, gardiners/persinner, markis eller annat. Jag har ingen markis, bara gardin, samt ett kylbatteri i ftx:en. En stekig sommardag möts jag av en sval härlig känsla när jag öppnar altandörren och går in samtidigt som driftkostnad och ljud är obefintligt.

• Gilla
Radhusfarsan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.