Fönster & Dörrar
TeroM: Men då är väl förslaget från 123abc rätt, Fix 840 är vad du vill ha och sen enkelt handtag som passar på den. Det är väl alltid säkrare med skruvar som inte är åtkomliga men funkar tydligen inte med fix spanjoletten. Envägsskruvar ökar säkerheten lite och omgivningen lär sig nya svordomar när du vill ta loss handtagen vid ommålning
busspendlare: [citat] Hej, fick du reda på tillverkaren? Jag har samma fönster och får inte upp det...?
Guy Fagerström: [citat] Köp en kattvindslucka måla den med fasadfärg på krypgrunds sidan!
lllusion: Nu att det är dags att ta bort innerfönster, vad är rådet för att få bort remsorna? Är det bara att blötta pappret med pensel och vatten? Funkar inte så grejt då remsorna är rätt så fast.
Renoveringstjejen: [citat] Slår ett slag för Le tonkinois träolja. Den är väldigt mångsidig. Du kan använda den för att olja in utsatta ytor som t ex golv eller utemöbler som du behåller matta genom att torka av oljan innan den stelnar. Men du kan också använda den som lack genom att lägga på lager på lager tills du fått den yta du vill ha. Som en kinesisk lackask. Och den doftar gott och irriterar
Oldboy: Om renoverade fönster blir så efter två år så är det ett fuskjobb. Huruvida det beror på avsiktligt fusk, eller inkompetens, eller att den förre ägaren beställde ett billigt hastjobb bara för att det skulle se fräscht ut inför försäljning vet man ju inte. Enda åtgärden är att slipa trärent och måla om med riktig färg, dvs linoljefärg. Dock såg den yttre fönsterbågen
pellefant: Isocyanatfritt fogskum efter ca 5 år. Man ser rakt igenom, inte konstigt att det är drag runt plast fönstren.
Isakare: Då är det nog karmen du får ge dig på om du har rakt på ena sidan och ojämnt på den andra. Sällan enkelt, man måste kanske ta bort foder för att se hur det ser ut bakom.
husbil2015: [citat] Jag tror att det står så på Sparfönsters hemsida.
georgep: [citat] Ytterst imponerande, grattis! 2-3 h per dörr? Det inger hopp. Jag trodde det skulle ta (mig) 2-3 dagar 😒
123abc: Det kan sitta en regel bakom som det är spikat i men jag ser även karmar som är spikade i tegel. Det enklaste brukar vara att att rikta karmen så den är rätt, brukar gå att slå in kilar under sidostycket om det behöver höjas. Sedan när allt sitter bra så fogskummar man så fäster karmen bra, om det behövs så fixerar man karmen med stöttor/reglar eller med distanser mellan
gamlaboije: [citat] Låter som en bra plan! Vad använde du för murbruk/puts?
vbg-1: Tänkte också teakdörr. I så fall slipa, och sedan olja. Jag gjorde det med vår dörr från -72 för några år sedan. Numera tvättar och oljar jag den varje år. Är alltid sjukt dålig på att ta förebilder, men tog några bilder under arbetets gång. Första 2 bilderna när jag slipade, de andra 2 bilderna är före och efter tvätt och oljning.
123abc: Du har ett vanligt låsbart handtag. Jag tycker det ser ut som ett BG290 handtag i bild men du kan ersätta med valfritt låsbart handtag. BG290 har utgått och ersatts av BG790 med en rundare utformning men du kan som sagt även ersätta med andra handtag som t.ex ASSA 7812, Hoppe 93S. ASSA 8350S kan även det användas men kräver troligtvis att du borrar i dörren då det finns "styrningar"
MultiMan: Rätt konstigt att de som säljer fjädern inte kan ha en beskrivning på var den ska sitta. Hittade inte det hos någon, dåligt!
Shagrath: Hej! Har sökt i forumet men inte hittat något som passar på vår ytterdörr. Den har efter 10+ års användande blivit lite sned, som man kan se på bilderna så hänger den något. (Bredare glipa upptill på låssidan) Den är dessutom inte lika tajt längre på låssidan. Man kan rycka den fram och tillbaka ca 5mm och blåser det eller under-/övertryck skiftar så hör man hur den slår
123abc: Jag har borrat ur en del tryckespinnar genom åren. Kapa/såga av tryckespinnen/trycket så nära du kan utan att skada dörrbladet, sedan börjar jag borra med en mindre borr (kanske 3,5-4mm) och stegar sedan upp dimensionen, det är lättare att borra i centrum av tryckespinnen med en mindre borr men inte så liten dimension att den brister. Ofta släpper det direkt när man borrar men det
ati: Skulle gissa på mitten av 1800-talet, dom kan bli riktigt fina med lite kärlek!
christer.nyberg69: Hej. Finns det någon i Östergötland i närheten av Linköping som har vridfönster från Bonusfönster / Sparfönster, som kan tänka sig att låta oss komma och kolla hur dom ser ut? Det känns lite osäkert att beställa utan att fått känna o klämma lite.
winqvist: Hej, Undrar om det finns någon som gjort en liknande lösning, där man gjort om gamla dörrar till skjutdörrar. Min plan är att fästa skjutdörrsatsen i väggen då jag inte litar på att skurva den i taket. Finns det tips på skjutdörrsats? Tex. denna modell verkar finns på flera ställen med varierade priser - https://shop.byggahus.se/products/skjutdorrsats-retro-helaform Tack på
hejsan123456789: Om någon söker svaret. Det är fjäder som har brustit. Jag löste det genom att linda av ett varv. Det är inte en bra lösning och letar nu efter en reservdel...
murlod: [citat] Ja det är sant, verkar bara vara att köpa en ny då. Tackar för svar!
FilipHe: [citat] Svenska Fönster (sammanslagning av SP Fönster och Traryd Fönster), Elitfönster, samt ERA Fönster.
Ikiara: Precis gjord för att kunna öppna dörren, hade inte utrymme för mer mot vägen. Det är verkligen världens enklaste bygge. (Jag är extremt förtjust i projekt som tar en dag eller max en helg… 😅)
Hans G2: Specen är: T43+6Sun70/40 4Fl 6LamLe68+12/14VK+AR, Förankrat Glas Så treglasruta med: Härdat solskyddsglas (Sun 70/40) → 70 % ljusinsläpp 40 % solenergigenomsläpp (g-värde ~0,40). Det finns andra varianter att välja, typ 66/33 och 50/25 som då stänger ute både mer ljus och mer värme, så det är en avvägning utifrån storlek, placering osv. Floatglas (standardglas) Laminerat glas