Hej alla!

Det är helt omöjligt att få handtaget till den altandörr vi använder mest att sitta fast någon längre tid. Det krävs att man drar i handtaget rejält för att kunna vrida ned det, då dörren är tätad med tätningslister, vilket ju påfrestar skruvarna.

När vi köpte huset var det originalhandtag, som satt med fyra små skruvar i trät, och det var hopplöst. Så förra sommaren bytte jag till moderna handtag med endast två, men kraftigare, skruvar. Jag hoppades att de skulle lösa problemet, men icke. Det satt fint ett bra tag, men nu har det börjat glappa igen och en av skruvarna tar inte i trät längre.

Jag vet att folk trycker i tändstickor/tandpetare i skruvhålen vilket kanske kan funka hjälpligt ett tag...men jag vill ha en permanent lösning. Så är det någon som har något tips att dela med sig av?

Så här ser handtaget ut:
Handtag på en dörr med persienner i fönstret, där utomhus omgivning syns svagt genom glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Paxman

J
Går det inte sätta genomgående skruv, för om du måste tvinga igen dörren återstår nog inte mycket annat. Hade liknande problem för några år sedan, men bytte dörr och karm istället.

• Gilla
Fuzzy.wuzzy
  • Laddar…
Tror inte att det går med genomgående...tror att spanjoletten är i vägen. Det måste ju finnas något sätt att få fast grejerna. Den här typen av altandörrar finns ju överallt, och har gjort så i decennier.

Det finns speciella brickor just till detta som man kan sätta under handtaget med 2 skruvhål uppe och nere👍

En sådan här👍
Kontrollmät innan beställning👌

• Underläggsbricka Assa Abloy 110-11 med skruvar för altandörr, visas på Bauhaus webbplats.
    Skapa konto
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det känns som att den där brickan kommer böja sig när man drar i handtaget. 🤔 För jag gissar att de maskingängade skruvarna är det som håller själva handtaget i brickan (och inget annat), och sedan håller träskruvarna brickan mot dörren.

P Paxman skrev:
Det känns som att den där brickan kommer böja sig när man drar i handtaget. 🤔 För jag gissar att de maskingängade skruvarna är det som håller själva handtaget i brickan (och inget annat), och sedan håller träskruvarna brickan mot dörren.
nej!
har monterat såna själv och det är ganska tjockt gods. 👍
om du behöver dra så mycket i handtaget kanske en justering på dörren vore på sin plats.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Idag var det väder nog att kolla lite vidare på detta, och jag tror att jag fått till en lösning. Eftersom jag tror att detta är ett mycket vanligt problem, speciellt för oss som bor i den typen av hus som rätt många gör, så kommer säkert andra hitta den här tråden för tips. Så här kommer beskrivning och några bilder.

Jag började med att ta bort spanjoletten för att kolla vilka förutsättningar jag hade att jobba med:

Närbild av ett uttaget dörrspår utan spanjolett, visar trä med spår av tidigare reparationer och försök att stabilisera det.
Skapa konto

Som synes finns det inte mycket trä för skruvar att fästa i. Det finns också tydliga spår efter tidigare ägares försök att stabilisera situationen med trälim, vilket bevisligen inte varit en permanent lösning.

Med spanjoletten ute kunde jag också se möjligheten att modifiera så att maskingängad skruv kan användas istället. Handtagets övre hål linjerar med låsskistans plåt, så här kan potentiellt ett hål borras och gängas för maskingängad skruv. Handtagets nedre hål korresponderar med ett stort hål i låskistan, så här krävdes en annan lösning.

Jag satte tillbaka allt och använde en pryl för att markera övre hålet på låskistan och borrade igenom båda sidorna med spanjoletten på arbetsbänken. Sedan gängade jag med M4, så skruven har två ställen att gripa tag i...låskistans plåt är ganska tunn. För nedre hålet snidade jag till en bit eklist som jag kunde skjuta in i låskistan och sedan förborra för en rejäl träskruv.

Spanjolett och två skruvar på en arbetsbänk av trä, redo för modifiering och installation av dörrhandtag.
Skapa konto

Den närmsta skruven går alltså rakt igenom låskistan och gängar i båda plåtväggarna av den.

Dörrhandtag med spanjolett och modifierad låskista, inklusive två skruvar varav en i eklist samt detaljer på en träplanka i dagsljus.
Skapa konto

Här syns eklisten som träskruven skruvas i.

På detta sätt kunde jag dra åt skruvarna rejält, och nu sitter handtaget stenhårt. Tiden får utvisa ifall det håller sig, men nu kommer åtminstone inte dörrens trä förstöras mer. Jag tänkte använda LocTite för den maskingängade skruven, men kunde för mitt liv inte hitta den nu. Det kan alltid kompletteras med senare om det skulle behövas.

Den här lösningen kan också utvecklas, om den visar sig inte fungera till 100%. Jag har sett att det finns specialskruvar just för dörrhandtag som är helt genomgående, där ena sidan saknar skruvspår (någon som vet vad de kallas?). Det skulle fungera här också, om jag borrar igenom båda dörrramarna. Dock gör det att det blir omständligare att sära på de två dörrhalvorna vid fönsterputsning. Det kan man kanske leva med ett par gånger per år, om bara handtagen sitter fast resten av tiden. 👍

Jag kommer uppdatera den här tråden om handtaget lossnar igen.

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
J
Grymt bra jobbat!

• Älska
Paxman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.