Hej, behöver justera en dörr med dessa gångjärn från Assa abloy. Gärna övertydliga instruktioner då detta inte är mitt specialområde direkt.
Stort underbetyg till assa som har mer eller mindre noll information om dessa online (eller väldigt bra dolt).
Stort underbetyg till assa som har mer eller mindre noll information om dessa online (eller väldigt bra dolt).
1935-14 är godkännande bara enligt EN så det säger inget.
Det ser ut att vara ett gångjärn ur serien 3288 dock.
https://www.yumpu.com/sv/document/read/28669649/monteringsanvisning-gangjarn-assa-oem
Det ser ut att vara ett gångjärn ur serien 3288 dock.
https://www.yumpu.com/sv/document/read/28669649/monteringsanvisning-gangjarn-assa-oem
Använd en gångjärns justerare om det behövs, men annars kan du ju alltid borra upp skruvhålen i karmen och fylla på med träplugg och sedan sätt i skruvarna igen.B buzzard skrev:
Skriv under lång tid brukar dra sig och släppa. Hyvla dörren fungerar även
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Ganska säker på att dessa gångjärn tillåter en viss mindre justermån utan det du beskriver ovan. När snickaren monterade dörren så justerade han den.Frans Tyft skrev:
Jag ser bara en massa skruvar. Tror inte det är insexnyckel på någon utan torx på alla. Det som hänt ät att dörren ’satt’ sig lite så dörrbladet skrapar i på handtagssidan. Jag har fyra stycken gångjärn som på bilden och det är en tung dörr.
För sidojustering så lossa lite på infästningsskruvarna innan du skruvar på justeringsskruvarna annars runddrar du torxen i justeringsskruvarna.B buzzard skrev:
I bild tycker jag det ser ut som att du kan justera dom lite men ibland krävs det att man även knäcker gångjärnen lite.
Om den tar i högt upp i sidled kan det hjälpa att även justera ut det undre gångjärnet lite.
Angående vad det är för gångjärn så kompletterar jag med detta som allmänt beskriver lite om gångjärnen.
Jag tror det är ett gångjärn ur 248 serien, om dörren är tung så är det kanske det tjockare 3288.
Det finns olika tjocklekar av de gångjärnen för att klara olika tyngder och tjockleken är det som avgör vilken det är.
2248 tjocklek 2,0mm
3248 tjocklek 3,1mm
3288 tjocklek 3,7mm
Vid tyngre dörrar kombineras karmdelen ofta karmförstärkande fästplatta 248-48.
Utöver det finns det en massa -XX med olika siffror för alla kombinationer med olika justeringar, bakkantssäkring, inkast osv.
Äldre gångjärn hade sidojusteringsskruvar med insex medan nyare är med torx, om de har steglös höjdjustering är den med insex.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden