Fönster & Dörrar
marp68: [citat] Ja, har också bara sett gummi och borst. Borstsläpper igenom ljud och gummi ser både fult ut och gör märken till sist. Tänkte därför det kunde fungera med en tröskel, så att dörren går parallellt med den upphöjda delen av tröskeln.
MasMats: [citat] Har du redan betalat för produkterna?
Alexander97: Nu har jag kommit en bit på vägen (med planeringen iaf :)) Har fått tag på furu plank som jag kommer hyvla innan jag limmar ihop med PU-lim för att få dimension på det block jag vill ha (lite extra för att hyvla efteråt också) Har även tagit fram en mer detaljerad ritning på karmen olika delar. Är spontant lite osäker på själva anslutningarna. Någon som har synpunkter/kommentarer?
edduartcastro: [citat] Ja, nu förstår jag att det kan bli så, men det var första gången för mig.
123abc: Det problem beror på att det spänner det kan bero på högt listtryck. Listtrycket ska hållas av tryckesfallkolven så regelkolven kan löpa fritt utan att det spänner om det finns lite glapp så kan du böja till justerläppen i slutblecket lite så fallkolven tar ett högre listtryck. Annars får du byta slutbleck till 1489-12 eller motsvarande så får du större justeringsmån för att
Gizmokvack_: Takfönster som inte håller helt tätt och eventuellt mögel i hörnorna! Satte i takfönster för ca 7år sedan. Redan efter ca 2år började det bli lite mörkt i innerhörnen. Nu några år senare har det blivit värre. Jag undrar givetvis vad det kan bero på samt hur jag löser detta? Personerna som monterade fönsterna är en firma som endast jobbar med tak. Bifogar bilder. Tacksam för
Anders Elfgren: Hej! Har köpt några paneler som jag tänkt ha längs med en vägg, inklusive att täcka en garderobsdörr. Nu när vi känt på dem inser vi att de är ju någorlunda tunga, ca 12 kg. Håller en "vanlig" garderobsdörr med fyra gångjärn eller kommer den börja sagga och till slut gå av?
morbidhans: [citat] Lite så jag tänkt med, men innan man fått dom att agera så tar det tid, och jag känner väl att det är inte förenat med någon större kostnad att ”fylla på” tätningen själv
Oldboy: Det ser ut som det brukar, vilket tyder på furu. Sedan är det inte säkert att det är ursprungliga innerdörrar. Med tanke på de seriösa rötangreppen så pekar det klockrent på att detta varit en parytterdörr som ngn har tagit in och monterat uppochner. På västkusten var det vanligt att man vände på fönsterbågar som började bli slitna nertill. Då kunde de hänga med lika länge
FullBelåning: Vi tittar på ett hus och funderar på liknande ingrepp, fick du reda på vad prisbilden skulle ligga på?
Bo arnold: Byt ut fodren till allmoge med gerade hörn så mycket mer kan du inte göra de fönstren du visar är utåtgående dina går inåt det kan du inte ändra
ByggBobo: [citat] Tack! Jag fick bort dem nu. Trodde det var mer finlir än att bara borra bort pluggarna.
johsig: Hej, ser att någon svarat i den här gamla tråden i år så jag chansar :). Jag har såna här ventiler i huset och en av dem saknar skruven till locket. Om nån vill sälja en sån (eller hela locket) i hyggligt skick kan jag vara intresserad. Mvh Johan
123abc: [citat] Du har rätt fästplattan sitter upp och ner och ska egentligen dölja hålet som kan användas för vred eller låscylinder för att låsa dörren. Det finns även beslag för delat handtag och cylinder/vred behör men det blir lite kaka på kaka med ett handtag med lång fästplatta.
NiklasModig: [citat] Tack som faan. Skall testa. Det var inte jag som installerade 😅😅😅 Men det måste gå. Tack iallafall! 🙏🏻
123abc: [citat] Kop med dig gångjärn och lämna tillbaka dom som är fel.
Marlen Eskilsson: Det är väl en smaksak, men jag hade kört dubbel dörr, så blir det mer att öppna upp nu när du vill ha bättre kontakt med utsidan.
Frsto: Om du vill slippa strul och kalibreringar skulle jag byta till en ASSA 310 låskista i stället. Det gjorde jag och herregud så bra det har funkat helt utan strul. U200 är inte byggd för 360 graders låsning. Om det inte har kommit någon uppdatering som jag inte känner till dvs. Fråga dock ditt försäkringsbolag. De flesta ställer dock inte krav på låskistor i lägenhet men är kanske
Ankikatt: Hej Lunatuna! Det var tre år sedan jag tänkte byta dörr. Det blev ingen ny. Pengarna behövdes till annat. Jag målade om dörren i stället med linoljefärg i nyansen ljusgul ockra. 😊
mexitegel: Enklast och bäst blir det att remsa innerhörnen först och sen sätta kantlist.
NK87: [citat] Jag kan inte se så mycket från utsidan, enligt uppgift är det skummat där. De gamla fönstren vad någon tjockare och sannolikt bättre anslutna mot plasten. Adderar man mellanskillnaden på tjockleken av karmarna så ser att plasten mestadels nått fram. Jobbet har utförts i all hast, både plast och vägg har blivit något skadat. Oavsett vad så upplever man en märkbar
Datagubben: [citat] Finns det något bygglim som ni känner till som har lite bärförmåga? som man skulle kunna fylla ut lite med?
123abc: [citat] Det är väl det som betecknar ett hål att det inte finns något där. Kapa/såga av greppet så nära rosetten man kommer åt och slå eller borra ur det är det man gör om inget annat fungerar men kan inte minnas att jag behövt göra det på ett hoppe handtag, det är vanligare på äldre stålhandtag som rostar fast.
hsd: Kolla med byggnadsvårds firmorna, de brukar ha gamla lås
Klockanpå: [citat] Skulle stå väggen, inte dörren
pandy: [citat] Japp - det funkade men det tog ett par minuter med våldsamt ryckande och bankande då jag lyfte handtaget samtidigt som jag läste/låste upp flertalet gånger. Kände lite skillnad varför fortsatte och vid ett tillfälle fick handtaget med dig kolven och dörren gick upp. Tack stort för tipset!!