Köpte hus i somras och var tvungen att riva ut foder och smyg då det läckte in någonstans runt karmen. Hittade läckan och har åtgärdat det men nu står jag här och behöver byta ut fönstersmygen och tycker mig inte hitta några mått som passar, eller så är jag för novis för att förstå så ber om lite experthjälp av er istället.

Standardstorlekar på smygar verkar vara 75mm, 100mm och vidare inkrement av 25. Min behöver vara 81-82mm om man ska gå efter befintligt. Jag tänkte först att 100mm kanske räcker men då behöver jag såga av för mycket av backstycket att jag inte längre har någon L-profil kvar men det spelar kanske ingen roll? De som satt där verkar ligga an mot

Lite bilder på både fönster och befintlig smyg som är vattenskadad samt en justerad bild på måtten på smygarna jag har.

• Ritning av fönstersmyg med måttangivelser; 82 graders vinkel, radie 3 och längd 81 mm. Huvudsektionens bredd är 71 mm och höjd 16 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönster med blå isolering, exponerad karm och vägg med dekorativt tryck. Vattenskada och behov av nya fönstersmygar synlig.
    Skapa konto
  • Fönster med vit karm och beslag, omgärdat av blottad vägg där fönstersmygen saknas. Tapet med blomstermotiv runt omkring.
    Skapa konto
  • Vattenskadad fönstersmyg hålls i en hand i ett badrum med grått kakelgolv, vit pall i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En hand håller en bit trälist som är del av en fönstersmyg, stående i ett kaklat badrum med en vit pall i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Hand håller i en träplanka över ett grått klinkergolv i ett badrum med en vit pall och en randig handduk i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Köp vanlig planhyvlad furu och kapa ner till det mått du behöver

F fribygg skrev:
Köp vanlig planhyvlad furu och kapa ner till det mått du behöver
Man behöver inte kapa till en sån L-profil som går in i fönsterkarmen alltså utan det duger att den bara ligger an mot karmen? De som satt där satt ju inkilade i karmen. En sån profilen känner jag att jag kommer få problem att såga till på längden eftersom jag inte har någon klyvsåg.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Det är alltid läge att köpa en ny såg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.