Jag önskar byta låshus i min ytterdörr så jag tog med det gamla till en låssmed, men de hade inget med rätt mått. Måttet från stolpen till hålet för dörrhandtaget var 58mm, och dessa går inte köpa längre sa dem. Förmodar att låshuset är original från 60-talet.

Finns dessa låshus att få tag i någonstans?
Jag har inget emot att köpa ett äldre låshus så länge jag slipper det nuvarande som av någon outgrundlig anledning är tillverkat så att man får välja om dörren alltid går i lås när man stänger den, eller alltid är upplåst. Går alltså inte att låsa med nyckel, bara att låsa upp.

M Majalilja skrev:
Jag önskar byta låshus i min ytterdörr så jag tog med det gamla till en låssmed, men de hade inget med rätt mått. Måttet från stolpen till hålet för dörrhandtaget var 58mm, och dessa går inte köpa längre sa dem. Förmodar att låshuset är original från 60-talet.

Finns dessa låshus att få tag i någonstans?
Jag har inget emot att köpa ett äldre låshus så länge jag slipper det nuvarande som av någon outgrundlig anledning är tillverkat så att man får välja om dörren alltid går i lås när man stänger den, eller alltid är upplåst. Går alltså inte att låsa med nyckel, bara att låsa upp.
Det finns olika varianter på täckbrickor som döljer de gamla hålen och går att montera. Lättast att ta dit en låsfirma, blir dock rätt dyrt. Det går förstås att göra själv, men det blir nog några vändor till låsfirma och byggvaruhus.

Det som finns är självlåsande låshus ASSA 562-57 som har dorndjup 57mm, utöver det så får man göra om så att standard låshus passar och använda täckbrickor.
Dessa låshus satt främst i branddörrar till vind eller källare.

Tack för svar! Det får bli nytt låshus och täckbrickor.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.