Vi har tyvärr klantat oss i vår renovering när vi behöll en gammal karm som nu skapar mer huvudvärk än besparing när nu allt avslutas.

Kan man ta ner karmen och installera ny karm utan att ta ner de nyrenoverade och nymålade fodren?

Vit dörrkarm med sprickor och skador, nyrenoverad vägg i bakgrunden, synlig gul isolering med texten "LIP folie".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrkarm med skador och sprickor i målad yta, detaljer av fodret synliga. Lyftband och LIP logotyp i bakgrunden.
Skapa konto
Gammal karm med skadad färg intill gult byggmaterial, vilket orsakar problem i renoveringsprojektet.
Skapa konto

• Gilla
Majonästomte
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Kan man ta ner karmen och installera ny karm utan att ta ner de nyrenoverade och nymålade fodren?
Kort svar: Nej.

Allt går ju, men jag vet inte hur man skulle klara det på något vettigt sätt. Det enklaste är att ta bort fodren innan karmen demonteras.

Allra enklast är antagligen att behålla karmen. Varför funderar ni ens på att ta ner karmen?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
O O skrev:

Allt går ju, men jag vet inte hur man skulle klara det på något vettigt sätt. Det enklaste är att ta bort fodren innan karmen demonteras.

Allra enklast är antagligen att behålla karmen. Varför funderar ni ens på att ta ner karmen?
Det är en hel del färg som behöver skrapas bort innan den målas om och sen har den varit anpassad för utanpåliggande dörrlås, men vi måste ha normalt badrumslås och handtag.

Knepigt. Rädd för att den nyrenoverade dörren går sönder.

O O skrev:

Det är en hel del färg som behöver skrapas bort innan den målas om och sen har den varit anpassad för utanpåliggande dörrlås, men vi måste ha normalt badrumslås och handtag.

O O skrev:

Hur mycket förstörelse tror du det handlar om?

K Klockanpå skrev:

Skulle stå väggen, inte dörren

• Gilla
Fjonk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.