I höstas monterade jag ett Yale Doorman L3S i en ytterdörr. Det har fungerat bra tills för någon vecka sedan.

Problemet är att om man trycker ner handtaget rakt ner så börjar hakregeln åka in i låset, men precis innan det är helt indraget så fastnar det. Då måste man trycka/dra in dörren för att hakregeln ska lossna igen. (Se film)

Om man trycker/drar handtaget inåt samtidigt som man öppnar fungerar det bra. Teorin är att tätningslisterna i karmen trycker dörren utåt när den är nästan öppen, vilket gör att hakregeln trycks fast.

När jag monterade låset så bytte jag aldrig slutbleck, då det som låg i förpackningen (1489-11) var ca 5mm smalare än mitt befintliga (1487-4). Är det det som är problemet? I manualen står det att även slutbleck 1487-1 och 1487-2 passar, och mitt 1487-4 verkade ju fungera.

Det problem beror på att det spänner det kan bero på högt listtryck.
Listtrycket ska hållas av tryckesfallkolven så regelkolven kan löpa fritt utan att det spänner om det finns lite glapp så kan du böja till justerläppen i slutblecket lite så fallkolven tar ett högre listtryck.
Annars får du byta slutbleck till 1489-12 eller motsvarande så får du större justeringsmån för att hitta det läge där allt fungerar tillfredsställande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.