Tänkte ge mig på att restaurera de här pardörrarna, men hur vet jag vilket träslag de är gjorda av? Det är bara delar av överkanten på dem som behöver bytas, resten tänker jag är någon form av träspackel och målerijobb.

• Antika pardörrar med avskavd färg, visar olika träslag. Bara överkanten behöver bytas; resten kräver träspackel och målning enligt texten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träpardörrar med avskalad färg och slitet trä, visar detaljer där färg och träspackel behöver restaureras.
    Skapa konto
  • Pardörrs kant med urfräst sektion avslöjar träets inre struktur och ådring, med intakt trä runtom för restaureringsprojekt.
    Skapa konto
  • Slitna pardörrar med skadad överkant där delar av träet har flisats bort.
    Skapa konto
  • Gammal trädörr med avskavd färg och synlig skada på toppen; träet är flisigt med blå och vita färgrester.
    Skapa konto
Gamla innerdörrar var väl oftast av furu.

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Det ser ut som det brukar, vilket tyder på furu.

Sedan är det inte säkert att det är ursprungliga innerdörrar. Med tanke på de seriösa rötangreppen så pekar det klockrent på att detta varit en parytterdörr som ngn har tagit in och monterat uppochner.

På västkusten var det vanligt att man vände på fönsterbågar som började bli slitna nertill. Då kunde de hänga med lika länge till utan att man gjorde ngt underhåll/reparation.

Oavsett så är senvuxen och kådrik furu det mtrl som använts till alla dörrar och fönster, utom de extravaganta på typ slott och herresäten där ek (kärnek) använts.

• Gilla
osiris och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.