Hallå,

Fick tillträde till nyköpt hus i veckan och vill nu flytta min Yale Doorman.
Noterade att handtaget på dörren är ”Hoppe” med nån Quick snap-in lösning……men noterar att föregående ägare bråkat med den så tveksamt den går att ta av som tillverkaren tänkt?

Några idéer på hur man går tillväga nu?
Kan jag borra upp hålet, eller andra idéer?

Handtaget ska så klart kasseras så inget förslag är otänkbart! 😄

• Handtag på dörr med skruv som verkar skadad, diskussion om att byta till Yale Doorman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
I det sönderborrade hålet finns normalt en pytte skruv med spår. Kan har säkert limmat på handtaget om han inte har nån skruv kvar... Blir nog att ta fram multisågen.

• Gilla
adde_sundvall
  • Laddar…
Har försökt lysa men ser inget spår av nått där inne och hittade andra som föreslog (?) limma om handtaget glappar när jag googlade…så du kan vara nått på spåret där.

Ska man såga över hålet etter närmare dörren?
Tänker att jag vill försöka hålla allt utom handtaget återanvändbart.

Det finns många trådar i forumet med liknande fråga om hoppa handtag med filmklipp som visar hur du lossar dom.
Det är en fjäder som du särar på genom att stoppa in en spårmejsel i hålet som du vrider lite och drar loss greppet.

1 123abc skrev:
Det finns många trådar i forumet med liknande fråga om hoppa handtag med filmklipp som visar hur du lossar dom.
Det är en fjäder som du särar på genom att stoppa in en spårmejsel i hålet som du vrider lite och drar loss greppet.
Yes det har jag sett. Men som du ser på bilden så är det inget kvar av nämnda hål/etc så hur jag än försöker så finns ingen fjäder att lossa lite lätt. Så frågan var mer hur jag får bort det utan att följa den tänkta instruktionen.

A adde_sundvall skrev:
Yes det har jag sett. Men som du ser på bilden så är det inget kvar av nämnda hål/etc så hur jag än försöker så finns ingen fjäder att lossa lite lätt. Så frågan var mer hur jag får bort det utan att följa den tänkta instruktionen.
Det är väl det som betecknar ett hål att det inte finns något där.
Kapa/såga av greppet så nära rosetten man kommer åt och slå eller borra ur det är det man gör om inget annat fungerar men kan inte minnas att jag behövt göra det på ett hoppe handtag, det är vanligare på äldre stålhandtag som rostar fast.

• Gilla
adde_sundvall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.