Hej! Bor i en lägenhet från 1910 som under 80-talet förstördes i en omfattande modernisering. En sak jag stör mig mycket på är de hemska fönstren.

Jag har tänkt byta ut fönsterhandtagen. Men har även funderat på om man kan göra något åt själva fönsterramen med hjälp av dekorlister. Tänker dock att det lätt skulle se ganska klumpigt ut. Eller om man kan byta fodret som går runtom fönstret till en profilerad variant. Ventilerna är ett eget kapitel…

Tar tacksamt emot alla tips, jättegärna bilder om du lyckats åstadkomma något sorts skönhet med liknande fönster. vad som helst som kan ge dessa hemska saker en liten gnutta charm. Tack!

• Fönster med utsikt över en innergård på kvällen, ljus från byggnader syns genom glaset. På fönsterbrädan står en krukväxt och några små föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett vitt fönster med persienner och mörkt utsikt.
    Skapa konto
Smaken är olika. Så vad du tycker är snyggt och vad som är hemskt är svårt att veta.
K Kristoferen skrev:
Jag har tänkt byta ut fönsterhandtagen.
Ok.Till vad då?

Det bör vara enkelt att ta bort (de fula?) persiennerna med alla reglage och snören oxo.
K Kristoferen skrev:
Men har även funderat på om man kan göra något åt själva fönsterramen med hjälp av dekorlister. Tänker dock att det lätt skulle se ganska klumpigt ut. Eller om man kan byta fodret som går runtom fönstret till en profilerad variant.
Det går. Man kan dekormåla. Det blir inte klumpigt.

Gardiner, längder och kappa, är annars ett hett tips om man dölja fönstret.

Eller så flyttar man. Det finns många lägenheter om man säger så... Allvarligt menat. Man kan faktiskt byta upp sig på många sätt om man flyttar. 😀

Hej

Vad är det som egentligen saknas på de nuvarande fönster som fanns på från 1910?
Är det något likt det till vänster på bilden du vill ha?
Tre fönstertyper; det vänstra med spröjsade rutor, det mellersta med sex stora rutor, och det högra med två stora glaspartier utan spröjs.
Skapa konto

Kom för övrigt ihåg att fönstrena mycket troligt ägs av bostadsrättsföreningen, eller hyresbolaget, så några omfattande förändringar är inget du ska ge dig på.
Ventilerna är till exempel en del av ventilationen och ska finnas och vara öppna för att rätt luftflöde ska uppnås.

Du kan ju måla spaltventilerna vita, är en enkel åtgärd.

Tack för era svar! Jag kunde ju varit lite tydligare inser jag nu. Men jag är inte ute efter att addera några spröjs eller så. Men vill att lägenheten ska kännas lite mer tidstypisk, och fönstren är en viktig del av detta. Om man tittar på sekelskiftesfönster så har fönsterramen ofta mer detaljer än mina. Precis som allmogesocklar jämfört med de nyare, helt släta varianterna. Tänkte mest om någon hade pyntat sina fönster för att få ett lite mindre spartanskt utseende. Hade varit kul att se hur det blev.

Men undrar även om fodret som går runt om själva fönstret. Går det lätt att byta ut eller sitter det en massa tätning eller annat man bör tänka på innan jag river loss?

Det här är ju ett helt annat fönster, men som referens skulle jag önska att få till lite mer av detta utseende

• Fönster med vita spröjsar och utsikt över grönskande gräsmatta och röd byggnad, använd som referens för önskat utseende.
    Skapa konto
Byt ut fodren till allmoge med gerade hörn så mycket mer kan du inte göra de fönstren du visar är utåtgående dina går inåt det kan du inte ändra

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.