Hej! Bor i en lägenhet från 1910 som under 80-talet förstördes i en omfattande modernisering. En sak jag stör mig mycket på är de hemska fönstren.
Jag har tänkt byta ut fönsterhandtagen. Men har även funderat på om man kan göra något åt själva fönsterramen med hjälp av dekorlister. Tänker dock att det lätt skulle se ganska klumpigt ut. Eller om man kan byta fodret som går runtom fönstret till en profilerad variant. Ventilerna är ett eget kapitel…
Tar tacksamt emot alla tips, jättegärna bilder om du lyckats åstadkomma något sorts skönhet med liknande fönster. vad som helst som kan ge dessa hemska saker en liten gnutta charm. Tack!
Jag har tänkt byta ut fönsterhandtagen. Men har även funderat på om man kan göra något åt själva fönsterramen med hjälp av dekorlister. Tänker dock att det lätt skulle se ganska klumpigt ut. Eller om man kan byta fodret som går runtom fönstret till en profilerad variant. Ventilerna är ett eget kapitel…
Tar tacksamt emot alla tips, jättegärna bilder om du lyckats åstadkomma något sorts skönhet med liknande fönster. vad som helst som kan ge dessa hemska saker en liten gnutta charm. Tack!
Smaken är olika. Så vad du tycker är snyggt och vad som är hemskt är svårt att veta.
Det bör vara enkelt att ta bort (de fula?) persiennerna med alla reglage och snören oxo.
Gardiner, längder och kappa, är annars ett hett tips om man dölja fönstret.
Eller så flyttar man. Det finns många lägenheter om man säger så... Allvarligt menat. Man kan faktiskt byta upp sig på många sätt om man flyttar. 😀
Ok.Till vad då?K Kristoferen skrev:
Det bör vara enkelt att ta bort (de fula?) persiennerna med alla reglage och snören oxo.
Det går. Man kan dekormåla. Det blir inte klumpigt.K Kristoferen skrev:
Gardiner, längder och kappa, är annars ett hett tips om man dölja fönstret.
Eller så flyttar man. Det finns många lägenheter om man säger så... Allvarligt menat. Man kan faktiskt byta upp sig på många sätt om man flyttar. 😀
Hej
Vad är det som egentligen saknas på de nuvarande fönster som fanns på från 1910?
Är det något likt det till vänster på bilden du vill ha?
Kom för övrigt ihåg att fönstrena mycket troligt ägs av bostadsrättsföreningen, eller hyresbolaget, så några omfattande förändringar är inget du ska ge dig på.
Ventilerna är till exempel en del av ventilationen och ska finnas och vara öppna för att rätt luftflöde ska uppnås.
Vad är det som egentligen saknas på de nuvarande fönster som fanns på från 1910?
Är det något likt det till vänster på bilden du vill ha?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom för övrigt ihåg att fönstrena mycket troligt ägs av bostadsrättsföreningen, eller hyresbolaget, så några omfattande förändringar är inget du ska ge dig på.
Ventilerna är till exempel en del av ventilationen och ska finnas och vara öppna för att rätt luftflöde ska uppnås.
Produkter som diskuteras: "spaltventilerna"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Tack för era svar! Jag kunde ju varit lite tydligare inser jag nu. Men jag är inte ute efter att addera några spröjs eller så. Men vill att lägenheten ska kännas lite mer tidstypisk, och fönstren är en viktig del av detta. Om man tittar på sekelskiftesfönster så har fönsterramen ofta mer detaljer än mina. Precis som allmogesocklar jämfört med de nyare, helt släta varianterna. Tänkte mest om någon hade pyntat sina fönster för att få ett lite mindre spartanskt utseende. Hade varit kul att se hur det blev.
Men undrar även om fodret som går runt om själva fönstret. Går det lätt att byta ut eller sitter det en massa tätning eller annat man bör tänka på innan jag river loss?
Men undrar även om fodret som går runt om själva fönstret. Går det lätt att byta ut eller sitter det en massa tätning eller annat man bör tänka på innan jag river loss?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden