Hej,

Jag försöker få loss cylinderringen och cylinderhylsan ifrån cylindern på insidan av vår dörr, men lyckas inte få loss dom. Tidigare ASSA 2000 modell så kunde man bara skruva loss en skruv på cylinderringen så gick den att lossa, men på 3212S går det inte. Har någon testat detta och hur fick ni till det om ni lyckades?

Bifogar en bild som visar hur det ser ut. Om man går baklänges så är det alltså steg 9-8-7 som jag sitter fast på. Tack

• Instruktionsbilder för montering av ASSA cylinderlås med steg 4 till 9, inklusive cylinderringar och cylinderhylsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 123abc skrev:
Insidans cylinderring ska inte vara några problem att lossa.
Får du inte loss cylinderringen på insidan så du kommer åt skruvförseglingen?
[länk]
Jag ringde ASSA kundtjänst som sa att jag har en nyare modell (3212S), där man på ASSA 2000 kunde lossa cylinderringen och cylinderhylsan efter att ha lossat på skruven i cylinderringen, men på min nyare modell går det inte. Han tyckte jag skulle pröva att tvinga upp den, det ska tydligen sitta någon slags fjädring som håller fast cylinderhylsan på cylindern. Prövade bända upp den men den gav inte med sig, om jag vågar så får jag ta i hårdare. Har någon testat med ett likadant lås så tar jag gärna emot tips.

Bifogade bild där cylinderhylsan sitter fast mot cylindern enligt kundtjänst

• ASSA låscylinder med markerad cylinderhylsa som sitter fast mot cylindern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick det? Lyckades du lösa detta?
Jag har samma problem idag :-(

• Gilla
FredrikMan
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
[länk]

Från assas hemsida.
Tyvärr säger den endast hur man monterar. Inte hur man tar bort cylinderringarna :-(

Ragnwald T Ragnwald T skrev:
Tyvärr säger den endast hur man monterar. Inte hur man tar bort cylinderringarna :(
Skruva loss skruven på själva cylinderringen så ringen blir lös. Sedan tar du en liten spårmejsel i underkant på cylinderhylsan där du har en ”flärp”, då den trycks upp bör du kunna dra ut cylinderringen och hylsan blir då frigjord.

Så tror jag du gör :)

Njingan Njingan skrev:
Skruva loss skruven på själva cylinderringen så ringen blir lös. Sedan tar du en liten spårmejsel i underkant på cylinderhylsan där du har en ”flärp”, då den trycks upp bör du kunna dra ut cylinderringen och hylsan blir då frigjord.

Så tror jag du gör :)
Nu hittade jag en lösning till varför det inte fungerar för mig :-S
Modellen är Assa Trioving och inte 3212S.

Men problemet kvarstår :-(

Nu hittade jag en lösning till varför det inte fungerar för mig :-S
Modellen är Assa Trioving och inte 3212S.

Men problemet kvarstår :(
Vad är det för Trioving du har?
Äldre trioving är trimringarna (cylinderringarna) gängade och följer med låscylindern när den demonteras.
De äldre trioving har 4st täckpluggar ovan skruvarna som borras ur.

I övrigt förstår jag inte problemet med att demontera 3212S då det bara är att lossa en skruv (torx 10) och sedan dra bort cylinderring och cylinderhylsan om det sitter hårt så kan man använda en flat skruvmejsel som hävarm.
Vrid nyckeln till klockan 2 vrid den lilla skruven på cylinderproppen (skruvtäckaren) moturs till "open".

Redigerat:
1 123abc skrev:
Vad är det för Trioving du har?
Äldre trioving är trimringarna (cylinderringarna) gängade och följer med låscylindern när den demonteras.
De äldre trioving har 4st täckpluggar ovan skruvarna som borras ur.
Jag har inte lyckts hitta modellnr. Den kom med dörren.
Men när jag tittat på nätet så verkar den heta xx96c.
Hittade precis denna instruktion. Verkar inte bättre än att jag måste borra :-)
https://www.gilje.no/media/1934/xx96c-to-funksjonssylinder_mai_5006260.pdf

Jag har inte lyckts hitta modellnr. Den kom med dörren.
Men när jag tittat på nätet så verkar den heta xx96c.
Hittade precis denna instruktion. Verkar inte bättre än att jag måste borra :)
[länk]
Den instruktionen visar äldre trioving.
Det är lätt att borra och det är endast täckbrickan som ska borras, om pluggen inte följer med borren ut så bryt bort dom efter du borrat ett hål med en lämplig skruvmejsel genom hålet.
Där emot är det inte så många låssmeder som jobbar med trioving i Sverige så alla säljer inte nya pluggar för skruvhålen om du tänkt återmontera låscylindrarna i framtiden.

Redigerat:
1 123abc skrev:
Den instruktionen visar de äldre trioving.
Det är lätt att borra och det är endast täckbrickan som ska borras, om pluggen inte följer med borren ut så bryt bort dom efter du borrat ett hål med en lämplig skruvmejsel genom hålet.
Där emot är det inte så många låssmeder som jobbar med trioving i Sverige så alla säljer inte nya pluggar för skruvhålen om du tänkt återmontera låscylindrarna i framtiden.
Tack!
Behöver få dit täckskylten. Av någon okänd och konstig anledning hade inte hus (eller dörr) leverantören satt dit den utan endast låset :-(
Så cylindrarna ska dit igen...

Tack!
Behöver få dit täckskylten. Av någon okänd och konstig anledning hade inte hus (eller dörr) leverantören satt dit den utan endast låset :(
Så cylindrarna ska dit igen...
Vilken täckskylt? Den för att snäppa dit ett nyckelvred (knäppnyckel) på insidan?
Då behövs endast två skruvar lossas.

1 123abc skrev:
Vilken täckskylt? Den för att snäppa dit ett nyckelvred på insidan?
Då behövs endast två skruvar lossas.
Precis, det är vad jag hoppas på. Trodde dock inte man skulle behöva borra upp dessa utan kunna få bort cylinderringen i alla fall.

Varför lossa cylinderringen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.