robbannnnn
robbannnnn: [citat] Tack för info
21 svar · 2,3k läst
·
surris
surris: Hej, Ja det är fortsatt lämpligt med plast om det är tilläggsisolerat och inga fuktproblem. Det svarta bakom panelen är asfaboard.
1 svar · 472 läst
·
D
debbo: Fick härliga rinn ränder som inte försvann med fönsterputsningen, var noga att spola på fönstrena, så inte fasadtvätten skulle torka in, men misslyckades på ett tydligen. Hade Turtle wax Essential Glass clean hemma, används för bilrutor innan man lägger på medel så vattnet rinner av. (Rekommenderar) Lägger sig som en vit beläggning som ska verka 1 minut, sen bara torka av. Mina
12 svar · 4,9k läst
·
mexitegel
mexitegel: [bild] 🥲🥲🥲
31 svar · 34,9k läst
·
J
Jansson69: [citat] Snyggt!
30 svar · 10,2k läst
·
J
H
heimlaga: Jag brukar tälja till en träplugg och limma fast med epoxy och såga av det som sticker ut när limmet har torkat.
1 svar · 347 läst
·
N
neo11: Nej, jag gissar att det bara är en kosmetisk fråga.
4 svar · 454 läst
LennartSeas
LennartSeas: Jag vill ha Dörrfoder plåt vid tegelfasad. Men tegelfasaden är lite ojämn. Hur avslutar man bäst plåten ? Bara platt mot teglet, limmat . Lätt böjt inåt sista biten , säg 10-20 grader. Falsat , dubbelvikt. Annan idé? Sedan blir det en liten vinkel på 10-15 mm där jag låter andra endan på plåten gå in 1 cm mellan isolering och dörrkarmen. Se bilder.
0 svar · 344 läst
·
C
cpalm: [citat] Hade liknande tankar och köpte ett långt teleskopskaft till högtryckstvätten. Men det är rätt värdelöst då det flexar alltför mycket. Skulle nog funka hyfsat med t.ex. en borste som man drar upp och ner och som har stöd mot fasaden. Men man har ingen som helst precision när man skall "placera" skaftet, och något "finlir" som fönsterputsning eller målning kan man i princip
2 svar · 1,9k läst
F
Farooq: Hej, Jag planerar att tvätta både altanen och stenytan på min uppfart nu i oktober (totalt cirka 200 m² på båda sidor). Går det bra att göra det vid den här tiden på året, eller bör jag vänta tills våren? Jag har en Kärcher PCL-4, och undrar vilket rengöringsmedel som är bäst och mest prisvärt för både träaltan och sten. Har ni några tips på effektiva och miljövänliga
0 svar · 489 läst
H
heimlaga: Hmmm....fortfarande inga riktiga fakta...... produkter som av andra tillverkare anges ge "bättre" skydd mot väder och vind än roslagsmahogny brukar innehålla någonting som ger just den där täta ytan som får timret att ruttna och ger timmermän arbete. Vad skall man tro om det här. Inte för att jag har någonting emot mycket arbete, men för att man skall kunna ta ut en hygglig timlön
11 svar · 2,1k läst
·
W
Weimik: Det spelar väl egentligen ingen roll, men på bilden ser det inte ut som oljehärdad masonit och det ser verkligen inte ut som asfaboard. Jag tror att det enda som kan stoppa vidare angrepp är att du sätter dit lockpanel som täcker vad det nu är för material. Å andra sidan är det nog någon fågel som av en slump har lärt sig att det lönar sig att picka sig igenom och nästa år kommer
12 svar · 1,2k läst
·
E
Emmiss: Någon som har målat sitt hus med en lasyr Trebitt matt Pine green?
0 svar · 349 läst
·
slothy
slothy: Hur gick det här, köpte ni huset? Hur gick det med sättningarna?
3 svar · 1,0k läst
·
A
Awesome_Pat: [citat] Jag köpte hyvlade reglar i 45x95 som jag sågade till själv på en bordssåg. Testade på en kort bit först för att se till att jag hade vinklarna rätt. Blev bra och med färg på så ser det ut som innan. :)
8 svar · 2,3k läst
·
Pjosk75
Pjosk75: Hej Hur mycket som kommer hamna innanför staketet är svårt att säga. Det beror dels på hur mycket det snöar på platsen men även hur starkt vinden är och i vilken riktning det brukar blåsa. Troligen kommer det bildas drivor på någon plats i carporten där snön hamnar med hjälp av vinden. Har du otur kommer all snö blåsa in på den öppna sidan och lägga sig mot staketsidan. Du
3 svar · 364 läst
·
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Materialet fungerade inte så bra ihop med vissa andra.. Typ cement, falu rödfärg ,tryckt virke mm Finns nog lite mer att läsa om
3 svar · 370 läst
F
fribygg: Rå linolja är utmärkt för att skydda trä
1 svar · 286 läst
·
F
FIALISA-24: [citat] Tack. Det var detta jag var orolig för. Med vänlig hälsning,
2 svar · 421 läst
G
Ganescha: Jag kapade ner mina till 110, tjockleken märker man ingen som helst skillnad på. Har idag blandat 21 o 22 men man ser ingen skillnad, enbart om man står väldigt nära och verkligen synar. Jag kapade med cirkelsågen och det gick förvånansvärt lätt med den och mothållet som ingick med cirkelsågen.
12 svar · 2,8k läst
·
C
Chrzan: [citat] Miisade ert svar medan jag skrev. OK, inte bara panel, och det finns goda skäl - se sista stycket i mitt förra inlägg. Enklast och mest logiskt är ju att behålla nuvarande fördelning mellan mur och trä, och putsa det förstnämnda. Laga löst & trasigt först, såklart. Kolla hur och varför det spricker. Är det sprickor som går i fogarna och fortsätter ner i sockeln, kan det
4 svar · 493 läst
J
jonaserik: [citat] In en skarv mellan panelen uppifrån och ner, ska det vara ett plåtbleck som går in under den övre delen innaför hela panelen, med ca 10 cm och ligga över den undre delen med ca 10 cm. Kan vara som ett fönsterbleck med lite mindre bock uppåt. Då kommer slagvatten att rinna på den den övre panelen och rinna på plåten ut över den nedre panlen. Att sätta en bräda/panel rakt
9 svar · 819 läst
·
H
heimlaga: Då är det inte fullt lika känsligt för fel målning som ett riktigt timmerhus är. Åtminstone i teorin. Jag har ingen erfarenhet av hur Tjäralin fungerar på brädslåning så jag kan inte säga någonting om det.
17 svar · 885 läst
U
uhlrog: [citat] Tyvärr inte ännu
3 svar · 4,3k läst
·
E.Linkan
E.Linkan: [citat] Perfekt, det låter bra👍🏻
6 svar · 339 läst
·
wedin.bjorn
wedin.bjorn: Hej jag och sambon är ägare till ett Hultsfreds sedan ett år tillbaka och har upptäckt flera lösa stenar. Det är primärt ovanför fönster och dörrar det finns. Tog mod till mig nyss och tog ner en, se bilder. Så hur ska man bäst sätta fast dom? Bruk? Lim?
0 svar · 520 läst
·
H
heimlaga: Jag hat sett besvärliga krympsprickor och lock som mer eller mindre hade lossnat där det var gjort sådär. Skulle kräva att de byter metod på resten och antingen prutat på priset eller gör om det som är gjort. Ibland fungerar den där lösningen av någon orsak men oftast inte.
7 svar · 633 läst
T
Tvätt673: [citat] Jag upplever inte det som fuktigt, sprickan leder till ytterfasaden, det jag vet är att jag sätt att vattnen inte rinner av så snabbt på utsidan där just möglet skulle vara. Frågan är om det har något med det att göra också
2 svar · 563 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.