Flyttade till hus för ett par månader sedan och håller på att lära mig, så ursäkta dum fråga.

Fasaden ska vara målad för drygt 6 år sedan och vi har på vissa ställen, framförallt söderläge, märkt att färgen släpper enligt bilden nedan.

Vad kan detta bero på? Dåligt virke, dåligt förarbete eller fel färg? Det är målat med Flügger akrylfärg. Huset är 25 år gammalt. Har mätt fukt i några plank men inga förhöjda värden eller något som tyder på ruttna plank.

• Närbild på en målad träytterpanel med små sprickor och skavanker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä rör sig med årstiderna och fuktighet.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hej! Om du syftar på det röda som kikar fram så är det troligen inget fel på färgen. Det är träet som rör sig under året. Jag bytte färg på vår fasad och har samma fenomen.
Det är inget fel. Enda lösningen är nog att måla om.

A aintnouseintrying skrev:
Flyttade till hus för ett par månader sedan och håller på att lära mig, så ursäkta dum fråga.

Fasaden ska vara målad för drygt 6 år sedan och vi har på vissa ställen, framförallt söderläge, märkt att färgen släpper enligt bilden nedan.

Vad kan detta bero på? Dåligt virke, dåligt förarbete eller fel färg? Det är målat med Flügger akrylfärg. Huset är 25 år gammalt. Har mätt fukt i några plank men inga förhöjda värden eller något som tyder på ruttna plank.
Godmorgon, kanten mot fasaden på fönster omfattningen (mörkgrå) ska målas med fasad färgen (ljusgrå), det är bara framsidan på den som ska målas i mörkgrå, man ska inte byta kulör i ett inner hörn, bilderna visar helt normala rörelser i fasaden speciellt när man har bytt kulör i inner hörn, bättrings måla inner hörnen först, blir det för stor nyansskilnad så måste allt målas målas om, efter rep av innerhörnen så vänta några veckor innan bedömning av nyansskillnaderna.

Tack för alla svar! Nu förstår jag att träet rör sig och det lätt bildas sprickor i skarvarna. Kommer göra ett försök att bättringsmåla under sommaren.

Har även ett par ställen där färgen släpper trots att det inte är någon skarv. Är detta lika ofarligt och ”vanligt”?

• Avflagning av färg på vitmålat trä, nära skarv.
    Skapa konto
  • Färgen lossnar på en gråmålad trävägg, vilket avslöjar röd färg under. Inga synliga skarvar, men färgen har släppt på flera ställen.
    Skapa konto
A aintnouseintrying skrev:
Tack för alla svar! Nu förstår jag att träet rör sig och det lätt bildas sprickor i skarvarna. Kommer göra ett försök att bättringsmåla under sommaren.

Har även ett par ställen där färgen släpper trots att det inte är någon skarv. Är detta lika ofarligt och ”vanligt”?
Hej!

Det ser faktiskt ut som en liten mekanisk skada (t.ex. slag eller stöt), där färgen har släppt.

Det är ganska vanligt, speciellt om färgen inte haft perfekt fäste från början.

Det går att åtgärda genom att slipa, grunda och måla om området 👍
Jag jobbar själv som målare i Stockholm, så du kan höra av dig om du vill ha hjälp eller en offert.

Kan vara dåligt underarbete med tvättning och/eller inte gjort enligt anvisning för färgen man valt. Risken finns då att färgen släpper/flagnar.
Peta/dra lite i den grå färgen vid färgsläppen för att se om den följer med lätt, gör den så är orsaken vad jag skrev tidigare.

• Gilla
aintnouseintrying och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.