Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Hej byggahus.
Ska hjälpa till att resa ett fasadmonterat uterum och det visar sig att huset har enstegstätad fasad med puts på 50mm frigolit som sitter på gips och sedan regelstomme.
Vi behöver skruva upp takets bärlina på detta och borde kunna hitta antigen bärlina eller takstol att skruva det i. I ytterkant står den på stolpar, 3.5-4m mellan dem tror jag.
Räcker det att skruva genom puts+frigolit, klarar den att bärlinan trycks mot den?
Eller borde vi karva ut och sätta en kloss bakom? 🤔
Ska hjälpa till att resa ett fasadmonterat uterum och det visar sig att huset har enstegstätad fasad med puts på 50mm frigolit som sitter på gips och sedan regelstomme.
Vi behöver skruva upp takets bärlina på detta och borde kunna hitta antigen bärlina eller takstol att skruva det i. I ytterkant står den på stolpar, 3.5-4m mellan dem tror jag.
Räcker det att skruva genom puts+frigolit, klarar den att bärlinan trycks mot den?
Eller borde vi karva ut och sätta en kloss bakom? 🤔
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Det är en färdigkapad stomme som redan är målad, så jag undviker gärna det, även om det nog är den lösning jag skulle kört på själv vid beställning.
Dessutom större chans att hitta husets bärlina/takstol är väggreglarna genom frigoliten.
Och så är bärlinan anpassad för cc 120cm.
Dessutom större chans att hitta husets bärlina/takstol är väggreglarna genom frigoliten.
Och så är bärlinan anpassad för cc 120cm.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Inga fler tankar på det hela? 🤔
Du kan skruva in den i väggen men du måste ha distans emellan, problemet är att hitta reglarna. Bäst är om du kan såga bort putsen och på så sätt montera virke så du kan få din bärlina i linje med putsen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Distans emellan hur?Matti_75 skrev:
Det ligger antigen takstol eller bärlina bakom frigoliten, så det borde gå att hitta nått att skruva i.
Men det låter som att ta bort lite puts och frigolit så vi får in en kloss mellan som vi sedan fäster bärlinan i.
Sedan får man se till att täta ordentligt så att fukt inte hittar in.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Så stor åverkan på huset tror jag inte de är intresserade av tyvärr.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag får kolla upp hur leverantören av uterummet hade tänkt det skulle lösas.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg