Hej byggahus.

Ska hjälpa till att resa ett fasadmonterat uterum och det visar sig att huset har enstegstätad fasad med puts på 50mm frigolit som sitter på gips och sedan regelstomme.

Vi behöver skruva upp takets bärlina på detta och borde kunna hitta antigen bärlina eller takstol att skruva det i. I ytterkant står den på stolpar, 3.5-4m mellan dem tror jag.

Räcker det att skruva genom puts+frigolit, klarar den att bärlinan trycks mot den?
Eller borde vi karva ut och sätta en kloss bakom? 🤔

Sätt stolpar in mot fasad också så ni får nått stadigt att vila taket på.

Det är en färdigkapad stomme som redan är målad, så jag undviker gärna det, även om det nog är den lösning jag skulle kört på själv vid beställning.

Dessutom större chans att hitta husets bärlina/takstol är väggreglarna genom frigoliten.
Och så är bärlinan anpassad för cc 120cm.

Inga fler tankar på det hela? 🤔

Du kan skruva in den i väggen men du måste ha distans emellan, problemet är att hitta reglarna. Bäst är om du kan såga bort putsen och på så sätt montera virke så du kan få din bärlina i linje med putsen.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan skruva in den i väggen men du måste ha distans emellan, problemet är att hitta reglarna. Bäst är om du kan såga bort putsen och på så sätt montera virke så du kan få din bärlina i linje med putsen.
Distans emellan hur?

Det ligger antigen takstol eller bärlina bakom frigoliten, så det borde gå att hitta nått att skruva i.

Men det låter som att ta bort lite puts och frigolit så vi får in en kloss mellan som vi sedan fäster bärlinan i.
Sedan får man se till att täta ordentligt så att fukt inte hittar in.

Titta lite på hur man fäster in saker i en västkustskiva så får du inspiration

Matti_75 Matti_75 skrev:
Titta lite på hur man fäster in saker i en västkustskiva så får du inspiration
Hittar bara länkar om hur man monterar själva skivan 😬

Dom har en plasthylsa som du trär igenom isoleringen och sedan skruvar fast regel igenom den.
Du får göra något liknande. Här är bästa bilden jag hittade nu.
IMG_0691.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild på var du tänkt montera underlättar

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Dom har en plasthylsa som du trär igenom isoleringen och sedan skruvar fast regel igenom den.
Du får göra något liknande. Här är bästa bilden jag hittade nu.
[bild]

En bild på var du tänkt montera underlättar
Det får jag kolla upp, kan nog fungera.

Jag har dessvärre inte jättemycket att gå på, men denna del av ritning hittade vi i deras huspärm:
Jag har ritat in i rött ungefär där bärlinan hamnar.
1776770340757.png
Skapa konto

Då skulle jag riva bort all isolering och puts för bärlinan och ovanför. Bygga på om det behövs sen klä in ovanför med plåt ända upp till underspikningen som det ska vara

Så stor åverkan på huset tror jag inte de är intresserade av tyvärr.

Hur har du tänkt att få det tätt ovanför det nya taket?

Jag får kolla upp hur leverantören av uterummet hade tänkt det skulle lösas.

Mjukfog ovan list:
1776834705751.png
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.