Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Förr var det ju populärt med profilerat tegel men idag är det nästan utdött. Skulle tro att nåt liknande är svårt att få tag på.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Det är väl murat med vanligt cementbruk. Då vill jag nästan påstå att det är omöjligt att knacka ner och behålla nåt helt. Är bara med kalkbruk man kan riva på det viset men det är nå decennier tidigare det.
Fasat tegel var exklusivt under 60-talet, på grosshandlarvillor. Tveksamt om nån vid generationsskifte även som i ditt fall, vill återbruka detta till skillnad från gammalt handslaget och rustikt med varierande färg och stuktur.S Spidertotz skrev:
Hur gick det sen? 😅 Vi har exakt samma tegel och behöver komplettera med några stenar pga en lagning över ett fönster, vet inte ens vart jag ska börja leta…. Fick du redan på vad det hette? Tog ni ner det?S Spidertotz skrev:
Tror jag kom fram till att det kallas för formtegel.T Thereg skrev:
Det slutat med att vi rev ner allt tegel och slängde det.
Jag kollade en del på att lämna in det för återbruk, men det var man tvungen att göra själv och närmaste ställa att göra det på var i Malmö (jag bor i Kristianstad). Så det hade blivit många tur och retur men släp, så det lönade sig inte alls i slutändan.
Klicka här för att svara