Hej
Hur får jag tag på mönster till vindskivor som är i stil med vindskivorna på bilden? Hur ritar jag upp dem?
Jag bygger ett nytt hus helt i trä som jag ställt på nio naturstenar. Stomme, ytterfasad, innerväggar, blinbotten, innertak och yttertak är av trä. Isolering av kutterspån. Taktäckning av trä som tjäras. Hängrännor av trä som tjäras. Fasaden behandlad med Roslagsmahogny. Huset är i kvadratisk plan, utvändigt 5,4 x 5,4, för mesta möjliga yta till minsta möjliga materialåtgång och minsta möjliga arbetsinsatts. Sadeltak med takvinkel 1:3. Invändig takhöjd 3,6, öppet i nock med möjlighet för loft. Vedkaminen placerad mitt under nock och två femtedelar in från ytterdörren och vänd inåt huset. Ett fönster mitt på tre väggar och pardörr mitt på den fjärde väggen för att skapa fyra möjligheter i husets hörn. Lunettfönster vid de två gavelspetsarna för ljusinsläpp till och utsikt från eventuellt loft. Fönster och dörrar är drygt hundra år gamla. Golvet är spontad väggstomme från 1940-talet med dimension två tum x åtta tum. De äldre byggnadsdelarna har jag valt för att ge själ, liv och patina åt huset.
Bilden på huset är ett hus jag åkte förbi och fick inspiration till vindskivor från.
Vänligen
Rodgar Den Frie