813 läst ·
26 svar
813 läst
26 svar
Bärlina på putsad fasad på frigolit.
Om du måste fästa bärlinan genom isoleringen utan att skära ut för någon distans så hade jag i så fall även "hängt upp" bärlinan i ovanliggande takstolar med någon typ av stag eller plåtband (gult på bilden). Annars är risken stor att infästningen igenom isoleringen "böjer sig" enligt figuren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag är inne på att en distans behövs, för att kunna dra åt ordentligt utan att trycka på frigoliten och riskera sprickor i putsen.
Bärlinan i sig står på stolpar i ytterkant, men det behövs några infästningar i huset längs med bärlinans spännvidd. Tänker att de sätts i husets bärlina med distanser.
Takbalkarna ska ligga på en 45x45 som fästs i bärlinans underkant.
Bärlinan i sig står på stolpar i ytterkant, men det behövs några infästningar i huset längs med bärlinans spännvidd. Tänker att de sätts i husets bärlina med distanser.
Takbalkarna ska ligga på en 45x45 som fästs i bärlinans underkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Du tänker att fukt ska hitta in bakom fog och list och därefter via distanserna in bakom puts och frigolit?Matti_75 skrev:
Jag håller med om att göra rätt från början, behöver bara förmedla de olika riskerna till den som jag hjälper.
Skulle det inte gå att montera en plåt utanpå utan att ta bort och puts och isolering hela vägen upp? 🤔
Borde spontant ge samma skydd mot regn.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag berättar för husägaren om de olika alternativen, så får vi se vad de väljer.
Stort tack för hjälpen hittills! 😊
Stort tack för hjälpen hittills! 😊
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Spännande! Verkar som att det inte rör sig om en enstegstätad fasad alls.
Jag känner ett ventilationsnät i underkant.
Jag känner ett ventilationsnät i underkant.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Det övre är läkt med luftspalt bakom, och nedre läkt med luftspalt framför.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Ja då.
Vi sågade upp och satte klossar som distanser och sedan drog vi långa skruv genom bärlina samt kloss och drog fast det hela i husets bärlina bakom spikläkten.
Vi sågade upp och satte klossar som distanser och sedan drog vi långa skruv genom bärlina samt kloss och drog fast det hela i husets bärlina bakom spikläkten.
Klicka här för att svara