Finns det riktig oljefärg fortfarande?
Alltså gammal hederlig
 
S
Finns massor av linoljefärger, både för inomhus och utomhus bruk .
 
Utomhus fasad
 
Ska måla om
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om det är klassisk lösningsmedelsbaserad alkydoljefärg (ej linoljefärg) för fasad du frågar efter finns ju även denna.

[länk]

Ja den får det nog bli
 
På en gammal tråd, så hoppas jag det finns ett ljus i tunneln. Hittade av en tillfällighet det norska märket Tjaeralin fönsterfärg. Det vid ett besök av fd kasinot Cosmopol, där jag kände lukten av riktigt oljefärg och var tvungen att fråga målaren var det var för färg.. Var o köpte en liter eller var det 0,9 liter på lokala colorama. Ska testa detta på våra fönster på punchverandan som renoveras. Återkommer med utlåtande.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ett enkelt utlåtande. Målat fönstren 2 ggr med färgen. Mer lättstruken än den andra fönsterfärgen vi använder, vilken är Drygolin som är en aldhydoljefärg. Fick uppfattningen att den skulle vara tunga att stryka ut, men det är den inte. Nu dunstar en del lacknafta så mot slutet brukar (ade) gamla oljefärger bli tunga eller tyngre att stryka ut. Färgen ger en fin yta. men inte lika tät som jag minns det. Nu är det snart 10 år sedan jag målade med riktigt oljefärg, så minnet kan påverka. Lukten är högst måttlig och inte så skarp som Drygolinfärgen. Jag tycker Tjaeralinfärgen blir något blankare än drygolinfärgen, trots att de ska vara samma blankhet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.