Bytt fasad. Borde lagt brädan mot takfot innan jag satte lock. Så dags nu…. Idiot! Bjuder in humlor och fåglar.

Hur hade ni åtgärdat?

• Närbild på ett hus med vit fasad och en takränna, där takfoten inte täcks av brädor, vilket kan släppa in fåglar och insekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Är inte det där normalt gjort? Hur hade ni det innan?

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
J Johan Svensson6068 skrev:
Bytt fasad. Borde lagt brädan mot takfot innan jag satte lock. Så dags nu…. Idiot! Bjuder in humlor och fåglar.

Hur hade ni åtgärdat?
Är det inte möjligt att lossa brädan, ta fram klingan och kapa "locken" i överkant för att sedan montera brädan igen? Först dra med en penna så att du får en linje var du skall lägga snittet. Det verkar vara det enklaste så man slipper lossa alla "locken".

• Gilla
kjellinge och 10 till
  • Laddar…
Bortsett från att både humlor och småfåglar är trevliga gäster så är det bara att såga upp passande brädbitar och täppa till hålen.
Eller också glädja sig över sina nya gäster.

• Gilla
ctall och 16 till
  • Laddar…
Hur är det med luftningen, som normalt sker vi takfoten. Finns det nät i takfoten. Du kan köpa insektnät i aluminum, klippa till och täta till med ( knöla till så det pressas in och sitter kvar) Troligtvis kommer du att få hyresgäster av olika slag där.
Klart det blir att hänga en del på stege för att få till det och kommer att ta en del timmar.

• Gilla
MastrUsr och 4 till
  • Laddar…

Hur hade ni åtgärdat?
Sätt dit ett musband och täck det med en 22x45 panel

J jonaserik skrev:
Hur är det med luftningen, som normalt sker vi takfoten. Finns det nät i takfoten. Du kan köpa insektnät i aluminum, klippa till och täta till med ( knöla till så det pressas in och sitter kvar) Troligtvis kommer du att få hyresgäster av olika slag där.
Klart det blir att hänga en del på stege för att få till det och kommer att ta en del timmar.
ALU-nät tar sig möss igenom kan jag meddela. 🙂 Köp rostfritt så kommer det hålla.

• Gilla
PeterBG och 3 till
  • Laddar…

Hur hade ni åtgärdat?
Brukar själv ta till lite mer snickarglädje för att dölja fel

Tag en 22x36 och såga ut bitar som passar in på botten brädan. Spika fast. Dölj hela fasadsidan med en läkt utanpå klossarna. Då ser det ut som det är genomtänkt

• Gilla
TobbeP och 5 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:

Tag en 22x36 och såga ut bitar som passar in på botten brädan. Spika fast. Dölj hela fasadsidan med en läkt utanpå klossarna. Då ser det ut som det är genomtänkt
Men det blir inte luftat.

• Wow
Grävarn1
  • Laddar…
Vad tror ni om att hänga upp en vanlig STOPP-skylt.

Glad Påsk😇

• Haha
  • Gilla
utmedväg19 och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
f4mv och 3 till
  • Laddar…
Nissens

Hur hade ni åtgärdat?
Har du takfotventilationen i de hålen?

H Håbbe01 skrev:

Använd klena spikar för att fästa, så är det mindre risk att dina klossar spricker.

Antingen feina av locken 22 så du kan lägga en säg 22x95 på platten eller dra av 95 så du får den som lockstöt men har du luftning där är det bara att plocka ner takfotbrädan och montera myggnät sen upp med den igen

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.