Har införskaffat mig en Ryobi RFN1834X som jag tänkt använda när jag väl gör panelbyte på huset (mestadels byte av lockpanel och eventuella rötna brädor).

Nu till min fråga. Vilken spik bör jag ha till detta ändamål? Behöver en som funkar i spikpistolen och som är anpassad för lockpanel. Tacksam för hänvisning till vad jag borde köpa.

https://www.clasohlson.com/se/Ryobi...p2ReCvgCX0HinJ1BskwfHfh1NxNthUpYaAh4BEALw_wcB

• Vit lockpanel på husvägg med monterad hållare, sedd från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Locken kör du med 90 mm spik mellan panelbrädorna. Själva panelen med 70mm spik. Vanlig bandad trådspik.

Larsa Larsa skrev:
Locken kör du med 90 mm spik mellan panelbrädorna. Själva panelen med 70mm spik. Vanlig bandad trådspik.
Tack! Men hur vet jag vilken spik som passar för ändamålet? Fabrikat? Rätt material så de inte rostar?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
[länk]

Såna, samt 70mm också
Ok grymt! Finns där någon preferens man borde ha i åtanke kring spikens skalle och spets? Trubbig, diamant, D-skalle eller rund skalle etc.

Uppskattar också råd kring spik med bra kvalité. Har sett på vissa hus och staket att spikar har blödigt rost efter ett tag.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Kan inte svara på vilka som har bäst kvalitet, men köper man från ngn av de större tillverkarna lär du få kvalitet. Du skall ha en varmgalvaniserad med rund skall för panel, spetsig spets.

[länk]
Okej tack! Den första du länka var D skalle och diamantspets. Innebär det icke rund skalle och trubbig spets? Kan inte skillnaderna mellan de olika terminologierna.

• Gilla
Matti_75
  • Laddar…
Diamant antar jag är fyrkantig spets. D-skalle antar jag är lite rundad (konvex). Spelar mindre roll, spetsig och rund skalle skall det vara

• Gilla
Metago
  • Laddar…
Det bästa för att spika panelen är mejselspets. Den slår av fibrerna. En spetsig spets trycker fibrerna åt sidan vilket kan orsaka sprickor. Rund eller D-skalle tycker jag spelar mindre roll då det inte syns när man målat.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Ja det gäller bara att hålla pistolen åt rätt håll annars är det meningslöst

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det gäller bara att hålla pistolen åt rätt håll annars är det meningslöst
Vilket håll är rätt håll menar du? Antar att man vill att spikens spets hugger horizontelt i virket

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Spikpistolen skall hållas lodrätt.

• Gilla
Metago
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.