Har införskaffat mig en Ryobi RFN1834X som jag tänkt använda när jag väl gör panelbyte på huset (mestadels byte av lockpanel och eventuella rötna brädor).
Nu till min fråga. Vilken spik bör jag ha till detta ändamål? Behöver en som funkar i spikpistolen och som är anpassad för lockpanel. Tacksam för hänvisning till vad jag borde köpa.
https://www.clasohlson.com/se/Ryobi...p2ReCvgCX0HinJ1BskwfHfh1NxNthUpYaAh4BEALw_wcB
Nu till min fråga. Vilken spik bör jag ha till detta ändamål? Behöver en som funkar i spikpistolen och som är anpassad för lockpanel. Tacksam för hänvisning till vad jag borde köpa.
https://www.clasohlson.com/se/Ryobi...p2ReCvgCX0HinJ1BskwfHfh1NxNthUpYaAh4BEALw_wcB
Ok grymt! Finns där någon preferens man borde ha i åtanke kring spikens skalle och spets? Trubbig, diamant, D-skalle eller rund skalle etc.Larsa skrev:
Uppskattar också råd kring spik med bra kvalité. Har sett på vissa hus och staket att spikar har blödigt rost efter ett tag.
Kan inte svara på vilka som har bäst kvalitet, men köper man från ngn av de större tillverkarna lär du få kvalitet. Du skall ha en varmgalvaniserad med rund skall för panel, spetsig spets.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-34gr-75x2-9mm-d-skalle-slat-2000st-004532365
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-34gr-75x2-9mm-d-skalle-slat-2000st-004532365
Okej tack! Den första du länka var D skalle och diamantspets. Innebär det icke rund skalle och trubbig spets? Kan inte skillnaderna mellan de olika terminologierna.Larsa skrev:
Det bästa för att spika panelen är mejselspets. Den slår av fibrerna. En spetsig spets trycker fibrerna åt sidan vilket kan orsaka sprickor. Rund eller D-skalle tycker jag spelar mindre roll då det inte syns när man målat.
Ok tack för info! Så egentligen är det denna spiken som är optimal?Matti_75 skrev:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...-34gr-90x3-1mm-d-skalle-slat-2000st-004532367
Klicka här för att svara
