Hade tänkt mig ett mindre projekt att putsa om löst sittande puts på min betongsockel. Tyvärr var det inte putsen som var lös utan djupare skada.
Tar tacksamt emot hjälp om hur jag bäst lagar hörnet.
 
  • Skadad betongsockel där puts har losnat, exponerande underlaget vid ett hus hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Om du har skrapat bort allt löst är det väl bara att blanda betong och fylla ut? Det är inte så svårt att få till hörnet om du har rätt teknik. Det finns mkt videos på youtube hur man gör.

Det kanske finns någon lämpligare produkt än betong också.
 
N
Först tejpar du och täcker teglet, får du betong på teglet får du inte bort det snyggt.
Slå på finbetong i omgångar, stoppa in sten du hittar på marken om du vill, inte tegel.
Den sista 5-10mm kör du med 1 mm c-bruk, weber 135. Eller annat märke.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
N neo11 skrev:
Först tejpar du och täcker teglet, får du betong på teglet får du inte bort det snyggt.
Slå på finbetong i omgångar, stoppa in sten du hittar på marken om du vill, inte tegel.
Den sista 5-10mm kör du med 1 mm c-bruk, weber 135. Eller annat märke.
Du som verkar kunnig om sånt här, om det istället hade varit nåt man skulle gå på, hade man fortfarande kunnat använda weber 135 för det sista lagret eller hade det spruckit?
Finns det nåt annat du hade använt för att jämna till en yta av betong som belastas (inte av bil och liknande?)

Sorry att jag kapar din tråd TS! 😬
 
N
Inte 135, hur tjock är ytan då?
Bild kanske?
 
Farstatjej90
N neo11 skrev:
Inte 135, hur tjock är ytan då?
Bild kanske?
Jag ska göra en egen tråd om det kanske. Det är en liten "ramp" upp till en sopstation. Betong. Men ojämn. Vore snyggt att putsa till med nåt bruk. Kanske man kan få till 10 mm tjocklek utan att det blir konstigt.
 
N
Gör det, och några bilder. Svårt att svara annars.
Men lägg den i "Fasad"
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Försöker väcka tråden. Jag har en liknande skada i ett ytterhörn på krypgrund av betonghålseten från 60-talet. Kanske 5-6 cm djup. Ska man lägga på finbetong i omgångar och låta det härda emellan? Eller bygger man upp hela skadan på en gång? Jag tänker att lagar men för tjockt på en gång så "sjunker" betongen ihop om den inte blandas ganska fast?
 
N nightzero skrev:
Försöker väcka tråden. Jag har en liknande skada i ett ytterhörn på krypgrund av betonghålseten från 60-talet. Kanske 5-6 cm djup. Ska man lägga på finbetong i omgångar och låta det härda emellan? Eller bygger man upp hela skadan på en gång?
Bild?
 
F fribygg skrev:
Bild?
Hej igen. Bifogar bild. Isoleringen som synes är bara för att täta mellan lucka och vägg. Jag ska även bygga en ny lucka.
 
  • Vägg med spricka och synlig isolering vid träpanel och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Ser ut att vara en del löst att knacka bort
Bästa är nog att göra det så du ser hur stort det är
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ser ut att vara en del löst att knacka bort
Bästa är nog att göra det så du ser hur stort det är
Ja, precis, det är löst i övre hörnet och det ska knackas bort. Det är alltså hela ytterhörnet som måste lagas. Frågan är om jag bör göra det i omgångar nedifrån och upp exempelvis. Eller håller det sämre om jag låter betongen brinna i omgångar?
 
Farstatjej90
N nightzero skrev:
Ja, precis, det är löst i övre hörnet och det ska knackas bort. Det är alltså hela ytterhörnet som måste lagas. Frågan är om jag bör göra det i omgångar nedifrån och upp exempelvis. Eller håller det sämre om jag låter betongen brinna i omgångar?
Jag har tyvärr ingen aning. Det finns många andra här som kan sånt. Men det brukar vara standardsvar att allt löst ska bort först i såna här trådar. Blir väl lättare att se omfattningen också då...
 
N
Laga det med cementbruk A. Alternativt 3mm B bruk. Slå på i omgångar. Täck plankan. Kanske sätta upp en planka för smygen.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.